Hej!
Känner mig lite osäker på hur jag ska koppla så jag frågar experterna.
Ska byta en enkel strömbrytare men blev lite osäker när jag tog bort den gamla.
Jag har två Gul/gröna (jorden), två Svart (Fas), två Blå (Nolla)
Så här ser Jacket och beskrivning:
vad min lilla hjärna har räknat ut så ska de två blå in i N . Sen undrar jag var Fas och Jord ska?
//Niklas
Känner mig lite osäker på hur jag ska koppla så jag frågar experterna.
Ska byta en enkel strömbrytare men blev lite osäker när jag tog bort den gamla.
Jag har två Gul/gröna (jorden), två Svart (Fas), två Blå (Nolla)
Så här ser Jacket och beskrivning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vad min lilla hjärna har räknat ut så ska de två blå in i N . Sen undrar jag var Fas och Jord ska?
//Niklas
Har du kläm på hur strömbrytare till belysning hänger samman?
Kolla på hos ex. Kjell o co, där finns det bra beskrivningar..
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Tändtråden är ledaren som går till lampan/belysningspunkten.
Ta en bild på dina grejor och hur det var kopplat i tidigare brytare.
Kolla på hos ex. Kjell o co, där finns det bra beskrivningar..
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Tändtråden är ledaren som går till lampan/belysningspunkten.
Ta en bild på dina grejor och hur det var kopplat i tidigare brytare.
Jorden har inget med strömställaren att göra, låt dom två trådarna vara ihopkopplade med en toppklämma.
Allvetare
· Härifrån
· 775 inlägg
håller med om tidigare skribenter om att det är mycket viktigt att jorden förblir stabilt sammankopplade, sen är det oklart hur den ursprungliga strömbrytaren var inkopplad, det framgår inte av din beskrivning
och om du tänkt styra ett vägguttag (motorvärmare) med denna så betänk att den nya apparaten är uppmärkt att klara maximalt 1000W, eller 4 ampere -- vilket är klart mindre än vad en motorvärmare/kupévärmare drar, och generellt klart mindre än vad man kan förvänta sig att ett vanligt vägguttag ska bistå med
och om du tänkt styra ett vägguttag (motorvärmare) med denna så betänk att den nya apparaten är uppmärkt att klara maximalt 1000W, eller 4 ampere -- vilket är klart mindre än vad en motorvärmare/kupévärmare drar, och generellt klart mindre än vad man kan förvänta sig att ett vanligt vägguttag ska bistå med
Bästa svaret
Allvetare
· Härifrån
· 775 inlägg
Du kopplar din ena svart (matning från central) till L och den andra svarta (utgående till uttaget) till L1 på din nya brytare.
De två blåa kopplar du ihop med varandra bredvid brytaren i en sockerbit/Wago/ubåt.
De två gulgröna kopplar du ihop med varandra bredvid brytaren i en sockerbit/Wago/ubåt.
I din gamla brytare är jord och noll kopplade på X-plintar vilka bara är en förbikopplingspunkt lik en sockerbit, dvs. de har inget med brytarens funktion att göra.
Jag håller med föregående om att den nya brytaren är i klenaste laget vad gäller lasten den skall klara.
De två blåa kopplar du ihop med varandra bredvid brytaren i en sockerbit/Wago/ubåt.
De två gulgröna kopplar du ihop med varandra bredvid brytaren i en sockerbit/Wago/ubåt.
I din gamla brytare är jord och noll kopplade på X-plintar vilka bara är en förbikopplingspunkt lik en sockerbit, dvs. de har inget med brytarens funktion att göra.
Jag håller med föregående om att den nya brytaren är i klenaste laget vad gäller lasten den skall klara.
Allvetare
· Härifrån
· 775 inlägg
Letar man upp databladet för brytaren på nedis.se så specar de bara 300W för en WIFIWS10WT.
det verkar vara lite förvirring hos importören... databladet säger 300W -- exemplaret är uppmärkt 1000W glödljus, 400W lysrör och 300W markismotor -- översättaren tog det lägsta värdet? oavsett vilket, så är det ingen lämplig produkt för att styra ett vägguttagblackarrow skrev:
nja, min motorvärmare är då inte rent resistiv -- det ingår en cirkulationspump också, men både den pumpen och fläkten i kupévärmaren är förvisso ganska små jämfört med värmeelementens effektMagnus E K skrev: