4 355 109 läst · 32 053 svar
4355k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Ok, vi hade hål på nockpappen som sagt men det var fuktigt på råsponten först 1,5 meter längre ner så det kan även rinna långt ovanpå råsponten innan det hittar igenom. I nödfall kan du ju lägga pressening under nockpannorna och ut över venthuven.[SKPG]Zamora skrev:Jag har en känsla av att det läcker in nånstans runt ventilationshuven, sedan har det runnit på pappen tills det har stannat vid en läkt 2 m nedanför. Såg tydliga rinningar därifrån till en "pöl" 2 meter nedanför. Tror inte heller det är något allvarligt, men första "tillbudet" i huset sen vi flyttade in 2009
Går säkert bra
Medlem
· Korpilombolo
· 3 339 inlägg
Tittat på färg som torkar. Linoljefärg. Det går inte särskilt snabbt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 073 inlägg
@thadanne, moget att göra en skrattande smiley åt någon som har fått takläckage..[SKPG]Zamora skrev:Jag har en känsla av att det läcker in nånstans runt ventilationshuven, sedan har det runnit på pappen tills det har stannat vid en läkt 2 m nedanför. Såg tydliga rinningar därifrån till en "pöl" 2 meter nedanför. Tror inte heller det är något allvarligt, men första "tillbudet" i huset sen vi flyttade in 2009
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Bytt en modell äldre Gustavsbergs blandare mot en ny. Mätte dåligt innan. Så det fick bli en snabb vända iväg för att inhandla halvkoppling R15x10mm för att kunna montera den nya. Den gamla satt med 11mm rör. Sen med forumets hjälp lyckades jag söka fram att en del satt med konisk tätning. Milt våld och avdragare misslyckades. Så bågfilen åkte fram för att lossa den gamla från handfatet.
Igår löste jordfelsbrytaren för garaget ut och idag påbörjades felsökningen. Det visade sig vara kabeln som matar pumpen i dräneringsbrunnen som var boven i dramat. När jag lyfte på locket till brunnen såg jag problemet direkt. Sladduttaget där stickproppen till pumpen är inkopplad var full med vatten. Dräneringsgubbarna hade hängt den så att den kunde vattenfyllas. Dra ur, lyft upp och låta torka och sen några timmar senare var det bara att koppla ihop igen. Jag passade på att kolla att pumpen verkligen funkar och satte en liten krok i brunnen som jag kunde hänga upp kabeln i.
Fortsatt med trappan. Denna gången var det alla sättsteg som skulle fixas till. Först bort med skruvarna som någon kompletterat med någon gång.
Efter det drev jag i träkilar mellan sättsteg och plansteg för att få ut spikskallarna så jag kunde dra ur spiken.
Bort med sättsteget och rensa bort decennier av smuts på sättsteg och plansteg
Sedan tillbaka med sättsteget och spänna upp det ordentligt för att sedan skruva fast sättsteget.
Tappan blev i det närmaste ljudlös nu efter ett par dagars arbete, får se om det håller i sig.
Nu återstår att måla skrubben under trappan vit och lägga in ett nytt golv innan städsakerna ska tillbaka igen.
Logga in
Skapa konto
Efter det drev jag i träkilar mellan sättsteg och plansteg för att få ut spikskallarna så jag kunde dra ur spiken.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bort med sättsteget och rensa bort decennier av smuts på sättsteg och plansteg
Logga in
Skapa konto
Sedan tillbaka med sättsteget och spänna upp det ordentligt för att sedan skruva fast sättsteget.
Tappan blev i det närmaste ljudlös nu efter ett par dagars arbete, får se om det håller i sig.
Nu återstår att måla skrubben under trappan vit och lägga in ett nytt golv innan städsakerna ska tillbaka igen.