6 025 läst · 30 svar
6k läst
30 svar
Varför så hög el-förbrukning??
Medlem
· Blekinge
· 10 436 inlägg
Nej, det är bortkastad tid. Du får sådana råd att byta till snålstrilande vattenkran med 6 års återbetalningstid.B Broffan skrev:Hej igen! Jag är ny på forumet och hade svårt att hitta tillbaka till mitt egna inlägg, haha, så ursäkta sent svar. Och tack så mycket för era svar och tankar! Jag tror att jag nog måste försöka kontakta en energirådgivare som kanske förhoppningsvis kan komma till oss och kolla. Men som sagt, tack för era svar och idéer, ska göra så gott jag kan med förslagen som kommit upp. Ha en bra dag!
Va lite detektiv istället. Titta på din mätare så ser du troligen en liten LED som blinkar ibland. Hur ofta den blinkar är ett tecken på momentan förbrukning.
Kolla först i "normalläge". Sedan slår du av alla förbrukare i huset du kommer på ock kolla blinkfrekvens igen. Slå även ifrån bergvärme och kyl/frys. Då borde det inte blinka mer.
Ofta kan du via elleverantörens hemsida kolla dygnsförbrukning. Gör ett försök där du helt slå av värmepannan (inte bara elementen) över ett dygn och kolla skillnaden.
Och så vidare. På detta sät kan du ringa in problemet.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Mycket märkligt förbrukningsmöster med t ex mycket högre i oktober än i januari (i år). Med så där höga siffror borde du få igen pengarna ganska snabbt även om du måste anlita en yrkesman för att felsöka.
Medlem
· Blekinge
· 10 436 inlägg
Kan det vara möjligt att VP-delen har lagt av i Juni och allt körs med den inbyggda elpatronen istället?
Ofta kan man koppla bort elpatronen i någon meny i VP.
Ofta kan man koppla bort elpatronen i någon meny i VP.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du kan ju begära att få timvärden från din mätare, det hjälper dig att se om det är en konstant belastning eller bara specifika tider och du kan då lättare leka detektiv genom att prova dig fram. Kontakta bara din elnätsleverantör så hjälper de dig att ställa om så att du får timvärden och det kostar inget.
Håller värmepumpen varmvattnet varmt när ni inte är där?
Håller värmepumpen varmvattnet varmt när ni inte är där?
Du har i alla fall haft.KnockOnWood skrev:
KnockOnWood skrev:
Tog de inte över dina? Eller det kanske inte var era närmaste grannar du avsåg.KnockOnWood skrev:
KnockOnWood skrev:
Hej
Det kan inte vara så att det sitter en elpatron någonstans? Antingen i nya värmeanläggningen, eller något kvar från gamla. Om man då drar ner värmepumpen till underhållsvärdet, kanske den kickar in.
Men hittar man ingen sån, eller någon annan uppenbar stor elektrisk last (som infravärmare, värmefläkt, strålkastare eller liknade), så följ tipset att spåra via varje säkring i centralen.
Det kan inte vara så att det sitter en elpatron någonstans? Antingen i nya värmeanläggningen, eller något kvar från gamla. Om man då drar ner värmepumpen till underhållsvärdet, kanske den kickar in.
Men hittar man ingen sån, eller någon annan uppenbar stor elektrisk last (som infravärmare, värmefläkt, strålkastare eller liknade), så följ tipset att spåra via varje säkring i centralen.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nej, de kommer att hamna i Vejbystrand strax söder om åsen, efter en annons i http://kackel.se/ .Alfredo skrev:
Hämtas nästa vecka.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg