B Broffan skrev:
Hej igen! Jag är ny på forumet och hade svårt att hitta tillbaka till mitt egna inlägg, haha, så ursäkta sent svar. Och tack så mycket för era svar och tankar! Jag tror att jag nog måste försöka kontakta en energirådgivare som kanske förhoppningsvis kan komma till oss och kolla. Men som sagt, tack för era svar och idéer, ska göra så gott jag kan med förslagen som kommit upp. Ha en bra dag!
Nej, det är bortkastad tid. Du får sådana råd att byta till snålstrilande vattenkran med 6 års återbetalningstid.
Va lite detektiv istället. Titta på din mätare så ser du troligen en liten LED som blinkar ibland. Hur ofta den blinkar är ett tecken på momentan förbrukning.
Kolla först i "normalläge". Sedan slår du av alla förbrukare i huset du kommer på ock kolla blinkfrekvens igen. Slå även ifrån bergvärme och kyl/frys. Då borde det inte blinka mer.
Ofta kan du via elleverantörens hemsida kolla dygnsförbrukning. Gör ett försök där du helt slå av värmepannan (inte bara elementen) över ett dygn och kolla skillnaden.
Och så vidare. På detta sät kan du ringa in problemet.
 
B Broffan skrev:
[bild] Så här har de senaste fyra årens förbrukning sett ut...
Ja, det ser ut som ni får fundera på vad som kan ha hänt i juni. För därefter drar det i väg.
 
Magnus E K
Mycket märkligt förbrukningsmöster med t ex mycket högre i oktober än i januari (i år). Med så där höga siffror borde du få igen pengarna ganska snabbt även om du måste anlita en yrkesman för att felsöka.
 
Typ av VP och årsmodell är bra att uppge, om någon stänger av VP helt samtidigt som du ser på mätaren. Så kan du få en indikation om det är VP som drar EL. För att säga något om elen så behöver man se ett EL-schema.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
:mad:

Vi har ingen värme installerad hos våra höns!!!
Nä men grannen kanske har :D
Har du kollat elmätaren på sistone?
 
För elmätare med 1000 ljusblink/kWh så blinkar dioden med ca 4 sekunders intervall vid 1000 W förbrukning.
 
Jag har hört om ett fall här i trakten där de hade råkat kasta om mätarna på två hus på samma gata, när man övergick till fjärravläsning... :thinking:
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Kan det vara möjligt att VP-delen har lagt av i Juni och allt körs med den inbyggda elpatronen istället?
Ofta kan man koppla bort elpatronen i någon meny i VP.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
L lordi skrev:
Nä men grannen kanske har :D
Har du kollat elmätaren på sistone?
Våra närmaste grannar har varken höns, hästar eller kor.
och Södra Hallands Kraft säger 4811 kWh fom dec. 2019 tom nov 2020.
 
Du kan ju begära att få timvärden från din mätare, det hjälper dig att se om det är en konstant belastning eller bara specifika tider och du kan då lättare leka detektiv genom att prova dig fram. Kontakta bara din elnätsleverantör så hjälper de dig att ställa om så att du får timvärden och det kostar inget.

Håller värmepumpen varmvattnet varmt när ni inte är där?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har ingen värme installerad hos våra höns!!!
Du har i alla fall haft. :)
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har haft höns i nio år, och någon gång i början, när det var en kall vinter, skaffade jag en värmelampa.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Våra närmaste grannar har varken höns,
Tog de inte över dina? Eller det kanske inte var era närmaste grannar du avsåg.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
hönsen kommer vi att lämna till en granne, har ett par stycken som visat intresse.
 
Hej

Det kan inte vara så att det sitter en elpatron någonstans? Antingen i nya värmeanläggningen, eller något kvar från gamla. Om man då drar ner värmepumpen till underhållsvärdet, kanske den kickar in.
Men hittar man ingen sån, eller någon annan uppenbar stor elektrisk last (som infravärmare, värmefläkt, strålkastare eller liknade), så följ tipset att spåra via varje säkring i centralen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du har i alla fall haft. :)
Tog de inte över dina? Eller det kanske inte var era närmaste grannar du avsåg.
Nej, de kommer att hamna i Vejbystrand strax söder om åsen, efter en annons i http://kackel.se/ .
Hämtas nästa vecka.
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Angående höns
@KnockOnWood Dina höns kanske har grannens värme?
Det tror jag inte.
Två av de närmaste grannarna är
a) Polis
b) värmepumpsexpert
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.