Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nej, en bult är vad en skruv heter i tillverkningsprocessen, innan den fått gängor. Fick jag veta i början av 90-talet när jag var på studiebesök på ett företag som låg (ligger?) i Svartå och tillverkade skruvar... De hade det eminenta namnet..... Bulten.. :crysmile:
där ser man
 
M MagHam skrev:
Jaja... en gängad "bult" ;)
En tidigare kollega från Norberg berättade att i de trakterna kunde man dricka bult om man inte ville vänta.....................
Sen "gängade" man helt vilt:cool:
Ber om ursäkt för totalt OT.
 
  • Haha
  • Gilla
Klabbarparn och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
De flesta säger ändå att de bytt däck när de egentligen bytt hjul
Nja man har ju bytt däck. Själva fälgbytet kanske är lite hemligt och inget man vill skryta med?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Fasen vad ni dissar fälgkorset. Det är inget fel på det.
Håller med. Om man inte har mutterdragare är fälgkorset det snabbaste verktyget att få dit muttrarna/skruvarna. Och dessutom för en normalstark man så blir momentet bra!
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
....och fasen vad ni dissar fälgkorset. Det är en bra pryl!

1. När man ska lossa sina låsskruvar så tillåter fälgkorset att man pressar inåt samtidig som man vrider med båda armarna.
2. När man ska skruva ur en skruv manuellt kan man få fin spinn på korset så att det går snabbt att få ut skruven.

Var sak har sin plats helt enkelt.

I bilen ligger det ett teleskåphandtag för byte vid vägkanten.
I garaget är det mutterdragare + fälgkors som är smidigast, tycker jag.
 
  • Gilla
blackarrow och 7 till
  • Laddar…
De flesta verktyg fungerar bra om man vet hur man ska använda dem, det är nog mest där det brister.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Och hur ofta de ska användas, hjulbyte på vår och höst. Sedan försöker jag göra byte till nya däck samtidigt, har några fordon, så en tredjedel av hjulbytena görs på verkstad.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Så är det, men kallar du en hjulbult för hjulskruv kommer folk tycka att det är du som är knäpp.
Eller annorlunda uttryckt: säger man "skruv" kan det uppstå förvirring, säger man "bult" förstår alla utom dom som inte vill förstå, så det senare är egentligen ett säkrare alternativ i dagligt tal.
 
P Pin skrev:
De flesta säger ändå att de bytt däck när de egentligen bytt hjul :rofl:
Det kan ju ha att göra med att det oftast är däcket som är det väsentliga, då man oftast byter för att mönstret är dåligt eller att det har fel egenskaper för årstiden och att det är enklast att även låta fälgarna följa med. Själv säger jag t.ex. att jag "bytt kamrem" när det jag egentligen gjort är "bytt kamrem, multirem, vattenpump, kylarvätska och diverse monteringsdetaljer".
Om vi däremot tar någon som just investerat i en omgång hjul med nya värstingfälgar så har jag inte varit med om att personen betecknat det som att "byta däck".
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
För egen del har jag inga problem alls med rättningar och diskussioner om ordval.
Ser det som att jag får en chans att bättra på mitt eget språk (bult->skruv däck->hjul o s v)
Men för somliga är det en känslig fråga. Inte alla gillar språkpoliser.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Eller annorlunda uttryckt: säger man "skruv" kan det uppstå förvirring, säger man "bult" förstår alla utom dom som inte vill förstå, så det senare är egentligen ett säkrare alternativ i dagligt tal.
Jaså? Låter lite konstigt att det skulle uppstå förvirring om man säger rätt? Jag har försökt komma på en mening där det blir förvirrande när man byter ut bult mot skruv, men alla lät mycket bättre med skruv..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jaså? Låter lite konstigt att det skulle uppstå förvirring om man säger rätt? Jag har försökt komma på en mening där det blir förvirrande när man byter ut bult mot skruv, men alla lät mycket bättre med skruv..
Jodå han har helt rätt @Bigfoot, men här vill vi inte förstå i just den frågan så då får man snällt skriva skruv och inte bult.
 
Låsbultar är ett överskattat gissel, helt onödigt om man inte har riktigt dyra fälgar. Har bråkat med min sista låsbult, de är nu slängda.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej. Eller vad menar du? Fjärrkontroll för öppna/ stänga, men nyckeln måste in i startnyckelhålet och vridas om för att starta. " Riktig" keyless är väl att det räcker med att ha nyckeln med sig i fickan?
Precis, tänker om nyckeln fått för sig att börja skick signaler konstant. Då kan man koda om den, vilket hjälper. Men har man ej keyless så vet i faen.
 
A AndersS skrev:
En tidigare kollega från Norberg berättade att i de trakterna kunde man dricka bult om man inte ville vänta.....................
Sen "gängade" man helt vilt:cool:
Ber om ursäkt för totalt OT.
Eller fyllebult
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.