13 745 läst · 100 svar
14k läst
100 svar
Batteri bilnyckel slut + dra åt hjulbultar hårt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fälgkors är superbra när bultarna sitter fast. Särskilt Biltemas med fäste för 1/2" hylsor.
I med 1/2" förlängarna, så man blir lite starkare. Sedan får man hålla emot med foten, så att det inte blir allt för snedbelastat när man drar.
Låsbultar är ett helvetes otyg, undvik dem så långt det är möjligt.
Medlem
· Sverige
· 4 964 inlägg
Fälgkors skulle jag säga är värdelöst på de flesta sätt.
Av Biltemas sortiment så rekommenderar jag detta ledhandtag, 1/2” Art. 10-986, i kombination med krafthylsor och ev ett stålrör som förlängning om det sitter alltför jäkla hårt:
Av Biltemas sortiment så rekommenderar jag detta ledhandtag, 1/2” Art. 10-986, i kombination med krafthylsor och ev ett stålrör som förlängning om det sitter alltför jäkla hårt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här från Biltema fungerar också riktigt bra.H Harald Blåtumme skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-med-mutterdragare.338176/page-2#post-3239440
Är det inte väldigt jobbigt att byta hjul om dom sitter med bultar? De flesta tillverkare kör med skruvar och muttrar vad jag har sett...M MagHam skrev:2. Jag växlar också hjul själv och använder momentnyckel. Bultförband har sin maximala hållfasthet vid en viss punkt. Översträcker man materialet blir både infästningen sämre och bultar/fälg kan skadas om de går till den plastiska deformationszonen.
Byt ut stöldskyddsbulten förresten. Det är väl sällsynt att man parkerar undanskymt i kriminella kvarter för jämnan.
För att lossa är en sådan här utdragbart skaft suveränt har en alltid i bilen, dock ska man inte dra åt med det.raveper skrev:
Vid återmontering är fälgkors perfekt bara sätta i muttern å ge det en snurr å sedan dra åt med korset lite lätt.
Sist en märkesverkstad gjorde bromsjobb så hade dom sönder navkapseln när dom slet bort den.
Och drog även hjulskruven så hårt att det knappt gick att få loss med utdragbart skaft, det var flisor då det skurit in i fälgen, tur att var vinterdäcken och plåtfälgrna.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...-h-OOGNXnfyT9EKf19w0EexCj9XJHQjIaAq7sEALw_wcB
Fetta in bultarna, det skyddar mot korrosion som ofta är boven på den koniska delen av mutter och fälj.Dracula skrev:1) Pappas nya Skoda Kodiaqs bilnyckel fick batteritorsk idag, bilen är 1 år gammal. Enligt verkstaden ska displayen i bilen varna att batteriet är lågt - vilket inte skett. Ska tilläggas att pappa redan bytt batteri, som köptes på Skoda/VW. Pappas 8 år gamla Golf höll batteriet i 6år. Kommentarer?
2) Jag har bytt mina hjul i över 20 år, själv. Jag vill inte lämna in dem för detta för att de brukar dra åt bultarna för hårt har jag hört. Och detta leder till att bultarna kommer gå av förr eller senare. I somras köpte jag nya däck på VW anläggning, och de konteramonterade de även hjulen på min bil. Idag skulle jag byta hjul och fick inte loss bultarna på framhjulen, varken med mutterdragare (400Nm) eller fälgkors. Jag skadade säkert ryggen i mina försök, o pappa hjälpte till att med foten pressa ner andra sidan på fälgkorset. Ett rent helvette var det.
Jag gick hem och hämtade värmepistolen, men det hjälpte ej. Några gick upp, men bultarna med "special-skalle" / "stöldskyddsbulten" gick inte upp, eftersom den är så grund i sitt mönster, så fäster inte bultnyckeln ordentligt, och fälgkorset för inte grepp utan "vickar" lätt fram o tillbaka på bultskallen. Det resluterade i att vi drog sönder mönstret i specialbulten, inte helt, men tillräckligt att man inte kan dra upp den med fälgkors längre. Det kommer dock gå dra runt med en kraftigare mutterdragare - som jag inte har.
Jag kommer kontakta VW imorgon och be om :
a) Få framdäcken bytta.
2) En ny uppsättning bultar, inkl. dessa specialbultar.
Kommentarer?