useless useless skrev:
Är det inte väldigt jobbigt att byta hjul om dom sitter med bultar? De flesta tillverkare kör med skruvar och muttrar vad jag har sett...
Har två bilar och två släp.
Bilarnas hjul fästa med muttrar, släpen med bultar eftersom dom har trumbromsar.
 
raveper raveper skrev:
Går alldeles utmärkt att både lossa och dra åt med långa skaft. I och urskruvning görs snabbt och smidigt med vanlig skruvdragare.
Samma här, har ett dragskaft med teleskopdel. Lossa med fullt utdraget och sedan vanlig skruvdragare, montering görs i omvänd ordning att man kör ditt hjulskruvarna och sedan efterdra med inskjutet teleskopskaft. Räcker att lägga lite kroppsvikt och trycka nedåt, troligtvis blir det ändå lite för hårt.
Och har man inte ovanligt dyra fälgar så kasta de speciella hjulskruvarna i metallåtervinningen, men de som vill stjäla specialfälgar har också lösning på hur man tar bort dem.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej. Eller vad menar du? Fjärrkontroll för öppna/ stänga, men nyckeln måste in i startnyckelhålet och vridas om för att starta. " Riktig" keyless är väl att det räcker med att ha nyckeln med sig i fickan?
Ja och nej, finns former av keyless där du öppnar/stänger med "nyckeldelen" som fjärrkontroll men att du sedan inne i bilen kan låta nyckeln ligga kvar i fickan och bara starta. Här kan det då finnas en funktion att om batteriet tagit slut kan "nyckeldelen" läggas på speciell plats så kan bilen startas.
Men fullständig keyless är att även dörrarna har sensor och avkänning utan att behöva röra "nyckeldelen".
Och köp inga billiga knappceller till "nyckeldelen" för de håller oftast inte mera än något år.
 
Redigerat:
M MagHam skrev:
Har två bilar och två släp.
Bilarnas hjul fästa med muttrar, släpen med bultar eftersom dom har trumbromsar.
Hur får du fast bultarna då? En bult saknar ju gängor och ska nitas på plats...
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur får du fast bultarna då? En bult saknar ju gängor och ska nitas på plats...
Skilnaden på en bult och en skruv i denna mening är att skruven är gängad hela vägen medan bulten är gängad bara enbit, resten är ogängat och därav benämingen bult. Det är riktigt att det finns nitar som kallas bult och dessa saknar gänga. Uttrycken är inte helt entydiga men om man känner till hur det används brukar det inte vara någon förväxling. En rundstång kallas också bult och kan vara många meter lång.
 
En bult kan inte användas för att skruva fast någonting. Så här definierar Tekniska Nomenklaturcentralen de olika begreppen:

Bult

Fästdon bestående av ogängad cylindrisk kropp, med ansatser i form av huvud e d och avsedd att användas utan att undergå plastisk formändring. (Jfr skruv, nit.)

Skruv

Kropp med utvändig cylindrisk eller konisk gänga, avsedd att användas som fästdon eller för överföring av kraft eller rörelse i sin längsriktning.

Nit

Fästdon bestående av en ogängad cylindrisk kropp, med två ansatser i form av huvuden och avsedd att undergå plastisk formändring vid användningen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Så är det, men kallar du en hjulbult för hjulskruv kommer folk tycka att det är du som är knäpp.
 
  • Gilla
Lajmen och 9 till
  • Laddar…
Tänk såna här skruv och bult diskussioner börjar nästan bli lite tradigt på nätet..............alltid är det nån messerschmidt som ska in i en tråd och rätta och visst är det korrekt fakta men det blir ändå lite tradigt för 99,99% av befolkningen skiter i detta iallafall. Alla kommer kalla de för bultar iallafall och grundfrågan i tråden dör ut för att det blir alltid några kombatanter som diskuterar i evighet om just skruvar och bultar......
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 7 till
  • Laddar…
S svensktärbäst skrev:
Skilnaden på en bult och en skruv i denna mening är att skruven är gängad hela vägen medan bulten är gängad bara enbit, resten är ogängat och därav benämingen bult. Det är riktigt att det finns nitar som kallas bult och dessa saknar gänga. Uttrycken är inte helt entydiga men om man känner till hur det används brukar det inte vara någon förväxling. En rundstång kallas också bult och kan vara många meter lång.
Nej, en bult är vad en skruv heter i tillverkningsprocessen, innan den fått gängor. Fick jag veta i början av 90-talet när jag var på studiebesök på ett företag som låg (ligger?) i Svartå och tillverkade skruvar... De hade det eminenta namnet..... Bulten.. :crysmile:
 
  • Gilla
svensktärbäst och 1 till
  • Laddar…
De flesta säger ändå att de bytt däck när de egentligen bytt hjul :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Bassrunner och 12 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Dra aldrig bultarna mer än rek. I instruktionsboken, oftast 120-140Nm. Låsbulten behöver du ej dra mer än 100-110Nm Max. Använd inte fälgkors, köp rätt hylsa och ledhandtag, kan du sätta ett rör som förlänga för att få mer kraft om det skulle behövas. En vettig däckfirma drar ej åt bultarna/muttrarna mer än nödvändigt.

Kör också ledhandtag, en variant som går att dra ut så det blir dubbelt så långt, inga problem även om någon verkstad dragit åt utan o tänka.
 
Bästa ledhandtaget jag har haft/har är tengtools 60cm 1/2" har misshandlat det rejält utan att ha sönder det.
Biltemas variant har jag haft sönder även andra från lågpriskedjorna.

Men gällande låsbult/låsmutter så är det djävulens påfund. Vill tjuvarna sno fälgarna så försvinner dom likförbaskat
 
Excel
Och sen behöver man ju inte ta i så man skiter på sig när man drar fast hjulet. Jag brukar dra 110 nm och kontrollera efter 5 mil.

Huruvida man ska lägga fett eller inte på hjulskruven råder det delade meningar om.

Lite kuriosa, jag har haft en gammal Volvo Pv, den hade vänstergäng på ena sidan då man på den tiden trodde muttrarna kunde skruva upp sig själva av rotationsriktningen.
 
useless useless skrev:
Hur får du fast bultarna då? En bult saknar ju gängor och ska nitas på plats...
Jaja... en gängad "bult" ;)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Huruvida man ska lägga fett eller inte på hjulskruven råder det delade meningar om.
Ja, en del menar att fettet ger en distanserande hinna som dessutom leder till att åtdragningsmomentet blir för högt.
Det finns ett mellanting. Lättflytande tunn olja.
För att dra åt ett rostigt trögt förband kan ju ge motsvarande momentfel fast åt andra hållet (man jobbar mot rostfriktionen)
Dessutom sitter det ju ännu värre fast sen när det ska bort nästa gång om det inte smörjs alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.