Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jaså? Låter lite konstigt att det skulle uppstå förvirring om man säger rätt? Jag har försökt komma på en mening där det blir förvirrande när man byter ut bult mot skruv, men alla lät mycket bättre med skruv..
Nej du vet ju att det är skruvar så då blir det ingen förvirring. Du får intala dig själv att det är plåtskruv och träskruv som heter skruv och att maskinskruv o dyl. heter bult först så ska du se att du känner dig förvirrad sedan.
Säkrast är att köpa en bil med hjulmuttrar så blir ingen förvirrad.
 
B Bigfoot skrev:
Nej du vet ju att det är skruvar så då blir det ingen förvirring. Du får intala dig själv att det är plåtskruv och träskruv som heter skruv och att maskinskruv o dyl. heter bult först så ska du se att du känner dig förvirrad sedan.
Säkrast är att köpa en bil med hjulmuttrar så blir ingen förvirrad.
Jag tänker att barnen kommer skruva oroligt på sig, när tomten bultar på dörren på julafton, och jag avfärdar det som att någon bara byter däck på bilen..
 
  • Gilla
  • Haha
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänker att barnen kommer skruva oroligt på sig, när tomten bultar på dörren på julafton, och jag avfärdar det som att någon bara byter däck på bilen..
... när hjulen står för dörren :D
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
P Pin skrev:
... när hjulen står för dörren :D
Hur kunde jag missa den... :crysmile:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Av någon anledning känns det bättre att säga bult om lite rejälare doningar än någon liten m5 skruv
 
Cheesen
Om man får problem med låsbultar i hjulen så kan det ju bero på att låsbultarna reglar dörrar och inte hjul... Använd låsskruvar istället till hjulen.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi har keyless på vår Passat. Vi öppnar dörrar och startar bilen med nyckeln liggande i fickan. Väldigt bekvämt men vi byter batteri i nyckeln nästan två gånger om året. Det är helt normalt enligt VW.
 
Cheesen
-RB- -RB- skrev:
Vi har keyless på vår Passat. Vi öppnar dörrar och startar bilen med nyckeln liggande i fickan. Väldigt bekvämt men vi byter batteri i nyckeln nästan två gånger om året. Det är helt normalt enligt VW.
Ja där ser man... Vår Mitsubishi med keyless har vi haft i sju år... Bytt batteri i nyckeln en gång. Däremot seaten med vanligt fjärrlås får man byta batteri på nyckeln typ varje 18 månader. Är sjukt less på VAG...
 
-RB- -RB- skrev:
Vi har keyless på vår Passat. Vi öppnar dörrar och startar bilen med nyckeln liggande i fickan. Väldigt bekvämt men vi byter batteri i nyckeln nästan två gånger om året. Det är helt normalt enligt VW.
Har också en Passat, men byter max vartannat år:thinking:
 
Har en Skoda Fabia och blev faktiskt förvånad att batteriet bara höll drygt ett år. Ännu mer förvånad blev jag att visserligen kunde öppna med nyckeln, men hur får jag startknappen att reagera. Ringde Skoda och de sa att nyckeln skulle hålla nära knappen men icke. Det blev att ta sig att skaffa nytt batteri och dels en liten mejsel, annars går det inte att få ut batteriet. Fick ingen indikation att batteriet var på upphällning heller. Numera har jag både batteri och mejsel "ombord".
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
S svensktärbäst skrev:
Tacka vet jag Trabant eller Volga, dom kan man lita på, ingen som kycker dom inte.
Tack alla för återkopplingen.

Fetta in bultarna brukar jag göra på gamla bilen, men denna gång blev det inte på den "nya" bilen jag har idag. Förra ägaren tror jag inte fettat in bultarna. Bra knep faktiskt o underlättar utdrag nästa gång. Jag fick höra av gubben till granne att nya bultar kan va lackade, och det är lacken i sig som ställer till det att bulten fastnar extra hårt,(detta enligt en meck) men kan bultar vara lackade undrar jag??

VW bjussade på jobbet att sätta på mina vinterhjul och bjussade på en ny sats låsbultar. Men som kommenteras här så är dessa skit o bör bytas. Vilket jag nog ska se till - vill inte bråka med dessa igen framöver.

Jag har också ett teleskåp-"skaft" - ja mer kraft än fälgkors. Fälgkorset är bra på så sätt att jag kan få rätt känsla för att dra åt bulten. Jag har en momentnyckel också men har aldrig använt för hjulbyte(kanske ska börja). Något jag märkt att bult på alufälg är något helt annat än plåt. På alu tar bulten stopp direkt, medans plåt tillåter en mer långsamt moment.

Efter en tur med bilen så vobblar de ett par år gamla vinterdäken vid 80km/h. I bästa fall drog VW inte åt bultarna tillräckligt, i "värsta" fall har en bly-vikt lossnat o jag måste balansera om däcken. ...så nu blir det fram med verktygen igen då ;)

Jo far har Key-less, vilket jag inbillar mig drar mer batterier - det måste väl sitta någon form av sändare i den som alltid är aktiv(?)
 
Jag är högst tveksam till smörjning av hjulbultarna.
Om man smörjer, så kommer man att dra hjulbultarna mer med samma kraft, vilket innebär ökade sträckkrafter i skruven.

Om momentet är angivet utan smörjning, ska man dra skruven utan att smörja.
 
  • Gilla
Excel och 2 till
  • Laddar…
E
M magnu skrev:
Jag är högst tveksam till smörjning av hjulbultarna.
Om man smörjer, så kommer man att dra hjulbultarna mer med samma kraft, vilket innebär ökade sträckkrafter i skruven.

Om momentet är angivet utan smörjning, ska man dra skruven utan att smörja.
Nu säger Bosse Bildoktor använd koppar pasta i rikliga mängder.

Är du Bildoktor?

Vet du mer än Bosse kanske??
 
Låsskruvar slutade msn väl med på 1900-talet? När hörde du senast om någon som fick hjulen stulna på sin parkerade bil?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Cheesen
M magnu skrev:
Jag är högst tveksam till smörjning av hjulbultarna.
Om man smörjer, så kommer man att dra hjulbultarna mer med samma kraft, vilket innebär ökade sträckkrafter i skruven.

Om momentet är angivet utan smörjning, ska man dra skruven utan att smörja.
Om det inte uttryckligen står torrt moment så är det smord gänga som avses... Fick jag då lära mig i skolan för en massa år sedan.
 
  • Gilla
svensktärbäst och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.