13 745 läst · 100 svar
14k läst
100 svar
Batteri bilnyckel slut + dra åt hjulbultar hårt
Nej du vet ju att det är skruvar så då blir det ingen förvirring. Du får intala dig själv att det är plåtskruv och träskruv som heter skruv och att maskinskruv o dyl. heter bult först så ska du se att du känner dig förvirrad sedan.Dan_Johansson skrev:
Säkrast är att köpa en bil med hjulmuttrar så blir ingen förvirrad.
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 8 914 inlägg
Jag tänker att barnen kommer skruva oroligt på sig, när tomten bultar på dörren på julafton, och jag avfärdar det som att någon bara byter däck på bilen..B Bigfoot skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 914 inlägg
Ja där ser man... Vår Mitsubishi med keyless har vi haft i sju år... Bytt batteri i nyckeln en gång. Däremot seaten med vanligt fjärrlås får man byta batteri på nyckeln typ varje 18 månader. Är sjukt less på VAG...-RB- skrev:
Har en Skoda Fabia och blev faktiskt förvånad att batteriet bara höll drygt ett år. Ännu mer förvånad blev jag att visserligen kunde öppna med nyckeln, men hur får jag startknappen att reagera. Ringde Skoda och de sa att nyckeln skulle hålla nära knappen men icke. Det blev att ta sig att skaffa nytt batteri och dels en liten mejsel, annars går det inte att få ut batteriet. Fick ingen indikation att batteriet var på upphällning heller. Numera har jag både batteri och mejsel "ombord".
Tack alla för återkopplingen.S svensktärbäst skrev:
Fetta in bultarna brukar jag göra på gamla bilen, men denna gång blev det inte på den "nya" bilen jag har idag. Förra ägaren tror jag inte fettat in bultarna. Bra knep faktiskt o underlättar utdrag nästa gång. Jag fick höra av gubben till granne att nya bultar kan va lackade, och det är lacken i sig som ställer till det att bulten fastnar extra hårt,(detta enligt en meck) men kan bultar vara lackade undrar jag??
VW bjussade på jobbet att sätta på mina vinterhjul och bjussade på en ny sats låsbultar. Men som kommenteras här så är dessa skit o bör bytas. Vilket jag nog ska se till - vill inte bråka med dessa igen framöver.
Jag har också ett teleskåp-"skaft" - ja mer kraft än fälgkors. Fälgkorset är bra på så sätt att jag kan få rätt känsla för att dra åt bulten. Jag har en momentnyckel också men har aldrig använt för hjulbyte(kanske ska börja). Något jag märkt att bult på alufälg är något helt annat än plåt. På alu tar bulten stopp direkt, medans plåt tillåter en mer långsamt moment.
Efter en tur med bilen så vobblar de ett par år gamla vinterdäken vid 80km/h. I bästa fall drog VW inte åt bultarna tillräckligt, i "värsta" fall har en bly-vikt lossnat o jag måste balansera om däcken. ...så nu blir det fram med verktygen igen då
Jo far har Key-less, vilket jag inbillar mig drar mer batterier - det måste väl sitta någon form av sändare i den som alltid är aktiv(?)
Jag är högst tveksam till smörjning av hjulbultarna.
Om man smörjer, så kommer man att dra hjulbultarna mer med samma kraft, vilket innebär ökade sträckkrafter i skruven.
Om momentet är angivet utan smörjning, ska man dra skruven utan att smörja.
Om man smörjer, så kommer man att dra hjulbultarna mer med samma kraft, vilket innebär ökade sträckkrafter i skruven.
Om momentet är angivet utan smörjning, ska man dra skruven utan att smörja.
Nu säger Bosse Bildoktor använd koppar pasta i rikliga mängder.M magnu skrev:
Är du Bildoktor?
Vet du mer än Bosse kanske??
Om det inte uttryckligen står torrt moment så är det smord gänga som avses... Fick jag då lära mig i skolan för en massa år sedan.M magnu skrev: