13 745 läst · 100 svar
14k läst
100 svar
Batteri bilnyckel slut + dra åt hjulbultar hårt
Frågan om torrt eller smort moment har diskuterats innan.
Vad som är lätt att glömma bort är att det på gamla torra förband finns något som vi kan kalla för "rostigt moment"
Det som känns som en åtdragning är till viss del friktion mot en sträv yta.
.
Momentnyckel + några droppar tunn olja på gängorna och koniska glidytan, men inga pastor är mitt recept. Stålborste på skivor/trummor och nav om det behövs.
Har bytt hjul på mina fordon i snart 40 år och aldrig fått vare sig släpp eller svårt att få loss igen.
Vad som är lätt att glömma bort är att det på gamla torra förband finns något som vi kan kalla för "rostigt moment"
Det som känns som en åtdragning är till viss del friktion mot en sträv yta.
.
Momentnyckel + några droppar tunn olja på gängorna och koniska glidytan, men inga pastor är mitt recept. Stålborste på skivor/trummor och nav om det behövs.
Har bytt hjul på mina fordon i snart 40 år och aldrig fått vare sig släpp eller svårt att få loss igen.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 694 inlägg
sitter det ändå som fan när man satt på rör så hissar man upp bilen och sätter ledhandtaget och röret mot golvet så att när man sänker bilen får dess vikt som kraft för att öka momentet. Släpper det inte då...H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 725 inlägg
koppar och alupasta är djävulens påfund och ska definitivt inte användas på skruvar och muttrar till hjul iallafall. Vem tror liksom att en gänga går lättare för att man smetar på en pasta med metallpartiklar som när fettet torkat bort blir kvar och gör det ännu värre........Jag har själv jobbat i många år på stor gummiverkstad och ja en del överdriver kan man säga. Rost och skit är kvar men smeta in allt med pasta så blir allting bra och gärna i stora mängder så allt man tar i blir helt nerkladdat.
Det bästa är att hålla rent och hålla rosten borta. Man smörjer inte för att det ska gå lätt utan håller man rosten borta så går det tillräckligt lätt ändå. Ett par droppar olja räcker liksom och går det tungt, ja då får man rensa med snitt eller tapp.
Det bästa är att hålla rent och hålla rosten borta. Man smörjer inte för att det ska gå lätt utan håller man rosten borta så går det tillräckligt lätt ändå. Ett par droppar olja räcker liksom och går det tungt, ja då får man rensa med snitt eller tapp.
En kompis till mig blev av med alla fyra hjulen förra sommaren. Parkerade på kvällen och när han kom ut på morgonen stod bilen på bromsskivorna. Detta hände i Stockholm.Nyfniken skrev:
Var en Audi Q7 med originalfälgar.
Mina fälgar och däck kostar ca 40 000 kr, men jag har ändå tagit bort de j-a låsbultarna (låsmuttrarna). Om någon tar mina hjul har jag försäkring, och det är inte så svårt att ta bort dem även om det är lås.
För ett år sedan fick jag köra till BMW med två sommar och två vinterhjul på, för att köpa nya låsbultar då de gamla var utslitna, och hann 5 minuter innan stängning. Jag vill undvika sådant krångel en gång till.
För ett år sedan fick jag köra till BMW med två sommar och två vinterhjul på, för att köpa nya låsbultar då de gamla var utslitna, och hann 5 minuter innan stängning. Jag vill undvika sådant krångel en gång till.
Hade han låsbultar/-skruvar/-muttrar?j.f.s skrev:
Edit: Inser nu att jag förutsatte att det var en "han". Borde skrivit "hen", eller "kompisen". Samtidigt ser jag samma behov för skruven. Vad sägs om "låsfästelement"? Det täcker in allt vad bultar, skruvar och muttrar heter.
Finns alltid undantag och lite beroende av bilmärke. Merparten av våra bilar med lättmetallfälgar behövs det inte och vi vet inte om det hjälpt med låsbara eller din bekant hade det kanske.j.f.s skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 562 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 562 inlägg
@Clas Loden fick hjulen stulna på sin åtråvärda Daihatsu Charade(?), den såg ingen av oss komma!
Medlem
· Västernorrland
· 10 725 inlägg
har tjuvarna spanat in nå attraktiva hjul så tar de dem oavsett lås. De som har dylika hjul är dessutom noga med sina bilar så de sitter aldrig fast så hårt och är oftast inte särskilt svåra att få bort med rätt verktyg.
Har skruvat med bilar i över trettio år och även jobbat på gummiverkstad som sagt och jag tror aldrig det slår fel och det är nästan alltid kreti och pleti som har sönder sina låsmuttrar. De har inga andra så de åker på dem år efter år och dras oftast lika hårt som de andra och med lite rost och sen slitage så står man där en vacker dag och är det draget rejält så är det fasiken omöjligt ibland. En BMW jag höll på med och de har ju superdjupa brunnar så svetsning var uteslutet helt. Där var det bara rondella sönder fälgen till slut. Av med ekrarna och sen ett snitt rakt in över skruven så den går av. Var nå ärgiga originalfälgar så det var ju inte hela världen men jag har nog som sagt aldrig råkat ut på det på de som är noga med bilarna.
Har skruvat med bilar i över trettio år och även jobbat på gummiverkstad som sagt och jag tror aldrig det slår fel och det är nästan alltid kreti och pleti som har sönder sina låsmuttrar. De har inga andra så de åker på dem år efter år och dras oftast lika hårt som de andra och med lite rost och sen slitage så står man där en vacker dag och är det draget rejält så är det fasiken omöjligt ibland. En BMW jag höll på med och de har ju superdjupa brunnar så svetsning var uteslutet helt. Där var det bara rondella sönder fälgen till slut. Av med ekrarna och sen ett snitt rakt in över skruven så den går av. Var nå ärgiga originalfälgar så det var ju inte hela världen men jag har nog som sagt aldrig råkat ut på det på de som är noga med bilarna.
Dottern som just börjat övningsköra har "bättrat på" tidigare skavanker på fälgarna genom att klättra på en trottoarkant.
Så nu är dom missfärgade, oputsade och skrapade fälgarna helt stöldsäkra
Det var dom säkert innan också för jag har inget behov av att boosta mitt ego med extradyrt lull-lull på bilen
Så nu är dom missfärgade, oputsade och skrapade fälgarna helt stöldsäkra
Det var dom säkert innan också för jag har inget behov av att boosta mitt ego med extradyrt lull-lull på bilen
Det är en han och satt original låsfästelement.Nyfniken skrev:
Jag tror att säkert 90% av alla billiga däckskiftare kör med högsta möjliga moment inställt i mutterdragaren, de vill hellre att kunderna ej kan byta själva nästa gång än att någon mot all förmodan tappar ett hjul för att bultarna gängat ur sig på motorvägen...
Har aldrig haft problem med hjul jag själv monterat i alla år men dragit av bult två gånger på mindre bilar (=smalare bult) då däckskiftare dragit fast med muttermaskin....
Numera, ber jag att själv känna och dra bultar om jag fått nya däck monterade etc...
Vem vill hamna med punka o reservhjul o allt för att sedan ej få loss hjulet???
Tack för billig arbetskraft m raketforskare politiker!!!
Har aldrig haft problem med hjul jag själv monterat i alla år men dragit av bult två gånger på mindre bilar (=smalare bult) då däckskiftare dragit fast med muttermaskin....
Numera, ber jag att själv känna och dra bultar om jag fått nya däck monterade etc...
Vem vill hamna med punka o reservhjul o allt för att sedan ej få loss hjulet???
Tack för billig arbetskraft m raketforskare politiker!!!
Just det att använda knacken när man återmonterar är vanskligt. Att förstöra en alufälg är enklare än man kan tro.. Är man stark så kan man knäcka en alufälg med ett dragskaft och olämpliga bultar... Har bevisat detta för en troende på en skrotad fälg för ett antal år sedan.H hjalle74 skrev:Jag tror att säkert 90% av alla billiga däckskiftare kör med högsta möjliga moment inställt i mutterdragaren, de vill hellre att kunderna ej kan byta själva nästa gång än att någon mot all förmodan tappar ett hjul för att bultarna gängat ur sig på motorvägen...
Har aldrig haft problem med hjul jag själv monterat i alla år men dragit av bult två gånger på mindre bilar (=smalare bult) då däckskiftare dragit fast med muttermaskin....
Numera, ber jag att själv känna och dra bultar om jag fått nya däck monterade etc...
Vem vill hamna med punka o reservhjul o allt för att sedan ej få loss hjulet???
Tack för billig arbetskraft m raketforskare politiker!!!
Visst kan man dra sönder en fälg men då oftast att du inte "korsdragit" kanske tillsammans med någon defekt, etc.
Det jag sett att man med fullt moment drar första skruven och sedan fortsätter varvet runt, för att sedan köra ett extra varv (erkänner att jag inte sett vilket moment de haft inställt) När man drar själv förhand så kör jag runt 3 ggr alltid att ny dragning är skruv mittemot, första varvet endast lätt, andra varvet enligt "moment" och sista varvet blir med nedhissad bil och i princip bara "känna".
Det jag sett att man med fullt moment drar första skruven och sedan fortsätter varvet runt, för att sedan köra ett extra varv (erkänner att jag inte sett vilket moment de haft inställt) När man drar själv förhand så kör jag runt 3 ggr alltid att ny dragning är skruv mittemot, första varvet endast lätt, andra varvet enligt "moment" och sista varvet blir med nedhissad bil och i princip bara "känna".