Släng kopparpastan och använd alupasta istället så minskar risten för galvaniska strömmar eller vad det heter.
 
Frågan om torrt eller smort moment har diskuterats innan.
Vad som är lätt att glömma bort är att det på gamla torra förband finns något som vi kan kalla för "rostigt moment"
Det som känns som en åtdragning är till viss del friktion mot en sträv yta.
.
Momentnyckel + några droppar tunn olja på gängorna och koniska glidytan, men inga pastor är mitt recept. Stålborste på skivor/trummor och nav om det behövs.
Har bytt hjul på mina fordon i snart 40 år och aldrig fått vare sig släpp eller svårt att få loss igen.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Fälgkors skulle jag säga är värdelöst på de flesta sätt.

Av Biltemas sortiment så rekommenderar jag detta ledhandtag, 1/2” Art. 10-986, i kombination med krafthylsor och ev ett stålrör som förlängning om det sitter alltför jäkla hårt:

[bild]
sitter det ändå som fan när man satt på rör så hissar man upp bilen och sätter ledhandtaget och röret mot golvet så att när man sänker bilen får dess vikt som kraft för att öka momentet. Släpper det inte då...
 
  • Diagram som illustrerar kraftmoment med en arm, rotationspunkt A och kraft F applicerad vinkelrätt, med formeln M=F*l under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
koppar och alupasta är djävulens påfund och ska definitivt inte användas på skruvar och muttrar till hjul iallafall. Vem tror liksom att en gänga går lättare för att man smetar på en pasta med metallpartiklar som när fettet torkat bort blir kvar och gör det ännu värre........Jag har själv jobbat i många år på stor gummiverkstad och ja en del överdriver kan man säga. Rost och skit är kvar men smeta in allt med pasta så blir allting bra och gärna i stora mängder så allt man tar i blir helt nerkladdat.
Det bästa är att hålla rent och hålla rosten borta. Man smörjer inte för att det ska gå lätt utan håller man rosten borta så går det tillräckligt lätt ändå. Ett par droppar olja räcker liksom och går det tungt, ja då får man rensa med snitt eller tapp.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
j.f.s
Nyfniken Nyfniken skrev:
Låsskruvar slutade msn väl med på 1900-talet? När hörde du senast om någon som fick hjulen stulna på sin parkerade bil?
En kompis till mig blev av med alla fyra hjulen förra sommaren. Parkerade på kvällen och när han kom ut på morgonen stod bilen på bromsskivorna. Detta hände i Stockholm.
Var en Audi Q7 med originalfälgar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mina fälgar och däck kostar ca 40 000 kr, men jag har ändå tagit bort de j-a låsbultarna (låsmuttrarna). Om någon tar mina hjul har jag försäkring, och det är inte så svårt att ta bort dem även om det är lås.
För ett år sedan fick jag köra till BMW med två sommar och två vinterhjul på, för att köpa nya låsbultar då de gamla var utslitna, och hann 5 minuter innan stängning. Jag vill undvika sådant krångel en gång till.
 
j.f.s j.f.s skrev:
En kompis till mig blev av med alla fyra hjulen förra sommaren.
Hade han låsbultar/-skruvar/-muttrar?

Edit: Inser nu att jag förutsatte att det var en "han". Borde skrivit "hen", eller "kompisen". Samtidigt ser jag samma behov för skruven. Vad sägs om "låsfästelement"? Det täcker in allt vad bultar, skruvar och muttrar heter.
 
j.f.s j.f.s skrev:
En kompis till mig blev av med alla fyra hjulen förra sommaren. Parkerade på kvällen och när han kom ut på morgonen stod bilen på bromsskivorna. Detta hände i Stockholm.
Var en Audi Q7 med originalfälgar.
Finns alltid undantag och lite beroende av bilmärke. Merparten av våra bilar med lättmetallfälgar behövs det inte och vi vet inte om det hjälpt med låsbara eller din bekant hade det kanske.
 
  • Gilla
hampouspous
  • Laddar…
richardtenggren
@Clas Loden fick hjulen stulna på sin åtråvärda Daihatsu Charade(?), den såg ingen av oss komma! :D
 
  • Haha
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
har tjuvarna spanat in nå attraktiva hjul så tar de dem oavsett lås. De som har dylika hjul är dessutom noga med sina bilar så de sitter aldrig fast så hårt och är oftast inte särskilt svåra att få bort med rätt verktyg.
Har skruvat med bilar i över trettio år och även jobbat på gummiverkstad som sagt och jag tror aldrig det slår fel och det är nästan alltid kreti och pleti som har sönder sina låsmuttrar. De har inga andra så de åker på dem år efter år och dras oftast lika hårt som de andra och med lite rost och sen slitage så står man där en vacker dag och är det draget rejält så är det fasiken omöjligt ibland. En BMW jag höll på med och de har ju superdjupa brunnar så svetsning var uteslutet helt. Där var det bara rondella sönder fälgen till slut. Av med ekrarna och sen ett snitt rakt in över skruven så den går av. Var nå ärgiga originalfälgar så det var ju inte hela världen men jag har nog som sagt aldrig råkat ut på det på de som är noga med bilarna.
 
Dottern som just börjat övningsköra har "bättrat på" tidigare skavanker på fälgarna genom att klättra på en trottoarkant.
Så nu är dom missfärgade, oputsade och skrapade fälgarna helt stöldsäkra (y)
Det var dom säkert innan också för jag har inget behov av att boosta mitt ego med extradyrt lull-lull på bilen :cool:
 
j.f.s
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hade han låsbultar/-skruvar/-muttrar?

Edit: Inser nu att jag förutsatte att det var en "han". Borde skrivit "hen", eller "kompisen". Samtidigt ser jag samma behov för skruven. Vad sägs om "låsfästelement"? Det täcker in allt vad bultar, skruvar och muttrar heter.
:crysmile: Det är en han och satt original låsfästelement.
 
Jag tror att säkert 90% av alla billiga däckskiftare kör med högsta möjliga moment inställt i mutterdragaren, de vill hellre att kunderna ej kan byta själva nästa gång än att någon mot all förmodan tappar ett hjul för att bultarna gängat ur sig på motorvägen...
Har aldrig haft problem med hjul jag själv monterat i alla år men dragit av bult två gånger på mindre bilar (=smalare bult) då däckskiftare dragit fast med muttermaskin....:(
Numera, ber jag att själv känna och dra bultar om jag fått nya däck monterade etc...
Vem vill hamna med punka o reservhjul o allt för att sedan ej få loss hjulet???

Tack för billig arbetskraft m raketforskare politiker!!!
 
Cheesen
H hjalle74 skrev:
Jag tror att säkert 90% av alla billiga däckskiftare kör med högsta möjliga moment inställt i mutterdragaren, de vill hellre att kunderna ej kan byta själva nästa gång än att någon mot all förmodan tappar ett hjul för att bultarna gängat ur sig på motorvägen...
Har aldrig haft problem med hjul jag själv monterat i alla år men dragit av bult två gånger på mindre bilar (=smalare bult) då däckskiftare dragit fast med muttermaskin....:(
Numera, ber jag att själv känna och dra bultar om jag fått nya däck monterade etc...
Vem vill hamna med punka o reservhjul o allt för att sedan ej få loss hjulet???

Tack för billig arbetskraft m raketforskare politiker!!!
Just det att använda knacken när man återmonterar är vanskligt. Att förstöra en alufälg är enklare än man kan tro.. Är man stark så kan man knäcka en alufälg med ett dragskaft och olämpliga bultar... Har bevisat detta för en troende på en skrotad fälg för ett antal år sedan.
 
Visst kan man dra sönder en fälg men då oftast att du inte "korsdragit" kanske tillsammans med någon defekt, etc.
Det jag sett att man med fullt moment drar första skruven och sedan fortsätter varvet runt, för att sedan köra ett extra varv (erkänner att jag inte sett vilket moment de haft inställt) När man drar själv förhand så kör jag runt 3 ggr alltid att ny dragning är skruv mittemot, första varvet endast lätt, andra varvet enligt "moment" och sista varvet blir med nedhissad bil och i princip bara "känna".
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.