Excel
Nyfniken Nyfniken skrev:
Låsskruvar slutade msn väl med på 1900-talet? När hörde du senast om någon som fick hjulen stulna på sin parkerade bil?
Hanif Bali
 
Excel Excel skrev:
Hanif Bali
Ja, fast det var ju inte för att han saknade låsfästelement.
 
Javisst det är ju skoda vad kan du tro!!
Ingen som helst kvalite!
Och låsbultar vem använder det? det är ju en Skoda
Man har ju inte ens det på en Porsche
 
E El-Löken66 skrev:
Nu säger Bosse Bildoktor använd koppar pasta i rikliga mängder.

Är du Bildoktor?

Vet du mer än Bosse kanske??
När det gäller skruvförband, så är 80% av åtdragningsmomentet friktionem i förbandet, då blir det 20% kvar att sträcka skruven med. Om man väljer att smörja gängorna, kommer man att sträcka skruven mer och få hårdare tryck mellan hjul och nav.
Är det bra för fälgar och skruvar?
 
M magnu skrev:
När det gäller skruvförband, så är 80% av åtdragningsmomentet friktionem i förbandet, då blir det 20% kvar att sträcka skruven med. Om man väljer att smörja gängorna, kommer man att sträcka skruven mer och få hårdare tryck mellan hjul och nav.
Är det bra för fälgar och skruvar?
Det är inte så noga/känsligt att man behöver gå in på den nivån när det gäller våra hjulskruvar.;)
Både alu-fälgar och bultar har oxid/skit/etc som också påverkar, så lite olja kanske kompenserar den delen för att få rätt moment istället.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag lägger hellre på någon som smörjer så är det lättare att lossa nästa gång.
 
Jag håller med om att toleranserna för hjulbultar är tillräckligt stora för det ska fungera ändå.

Min bil som nu är 5 år rullar i Stockholm smörjer jag inte och drar fast hjulbultarna med momentnyckel, bara för att jag har en momentnyckel.

Aldrig haft problem med att lossa några hjulbultar som jag dragit själv. Däremot, när bilen vart på verkstaden, då kan det vara problem att få loss hjulbultarna.
 
M MagHam skrev:
Frågan om torrt eller smort moment har diskuterats innan.
Vad som är lätt att glömma bort är att det på gamla torra förband finns något som vi kan kalla för "rostigt moment"
Det som känns som en åtdragning är till viss del friktion mot en sträv yta.
.
Momentnyckel + några droppar tunn olja på gängorna och koniska glidytan, men inga pastor är mitt recept. Stålborste på skivor/trummor och nav om det behövs.
Har bytt hjul på mina fordon i snart 40 år och aldrig fått vare sig släpp eller svårt att få loss igen.
Den metoden funkar säkert jättebra om man gör det regelbundet, fördelen med vattentåligt fett som tex vattenfast hjullagerfett är att det hänger kvar nästa gång och nästa gång när man kommer ihåg att smörja och det hinner inte växa fast i rost som kan göra det omöjligt att byta ett punkterat hjul längs vägen för en vanlig person.
 
Problemet att byta är inte smörjning utan för hårt draget, att man smörjer lite är att få "rätt" moment och snurra lättare, blir som bieffekt lite skydd.
 
Patrik440
På mina bilar har jag skruvar till hjulen på några å muttrar på några andra. Även vänstergängade muttrar förekommer.


/P
 
Cheesen Cheesen skrev:
Om det inte uttryckligen står torrt moment så är det smord gänga som avses... Fick jag då lära mig i skolan för en massa år sedan.
Jag tror att du har en poäng, men jag fortsätter med att smörja och när jag drar åt överskrider jagvinte sträckgränsen på långa vägar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.