Mental istid
 
T
Ska passa på att hinna på systemet innan läsning så man kan ta o fixa en minneslucka efter läsningen o behöva erkänna att man hade fel.
Så all lycka .
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Berätta gärna vilken tid ni sätter igång imorgon så jag kan poppa popcorn i tid.......
 
  • Gilla
  • Haha
richardtenggren och 5 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Ska passa på att hinna på systemet innan läsning så man kan ta o fixa en minneslucka efter läsningen o behöva erkänna att man hade fel.
Så all lycka .
Bor du i norr hinner du kanske innan gryningen (y)
 
J Jörgen Ö skrev:
Berätta gärna vilken tid ni sätter igång imorgon så jag kan poppa popcorn i tid.......
Det är en gryningsräd i stark konkurrens med black friday :D
 
  • Gilla
Jörgen Ö och 2 till
  • Laddar…
T
P Pin skrev:
Bor du i norr hinner du kanske innan gryningen (y)
Umeå. tror inte dom öppnar systemet för kl 9.
 
T Takläggare skrev:
Umeå. tror inte dom öppnar systemet för kl 9.
10. är det ljust då?
 
T Takläggare skrev:
Men blir intressant läsning hur du fixa till det. har du rätt så erkänner jag att jag hade fel och skriver inte mer på Ebba linjer, lovar.
Detta är den springande punkten. Hur avgörs vem som har rätt och vem som då följaktligen hade fel? Här behövs jurister! :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
Ingen tvingar dock @Takläggare att läsa inlägget precis när det skrivs. Vi andra kan behöva ge oss till tåls till lunch innan vi får se striden fullt ut. Jag misstänker också att de båda kombattanternas positioner och drag kan förutses i grova drag för den händelse att man har annat för sig imorgon förmiddag.

Edit: jag försökte skriva ett litet lustspel till humortråden av det här med generiska lagrum, handlingar, invändningar och svar, men det blev inte så roligt, så jag lade ner det. Hoppas mer på morgondagens verkliga brottningsmatch.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Nils Terminus och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ingen tvingar dock @Takläggare att läsa inlägget precis när det skrivs. Vi andra kan dock behöva ge oss till tåls till lunch innan vi får se striden fullt ut. Jag misstänker dock att de båda kombattanternas positioner och drag kan förutses i grova drag för den händelse att man har annat för sig imorgon förmiddag.
Börjar med damgambit, omedelbart bondeoffer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N
P Pin skrev:
Detta är den springande punkten. Hur avgörs vem som har rätt och vad som då följaktligen hade fel? Här behövs jurister! :crysmile:
Haha ja de blir klurigt, men jag kan ta på mig den uppgiften, inga problem. Hoppas er är okej för alla!;)
 
  • Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Haha ja de blir klurigt, men jag kan ta på mig den uppgiften, inga problem. Hoppas er är okej för alla!;)
Ok för mig, men det är inte jag som ska övertygas.
 
  • Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
S
SarB SarB skrev:
Jag ska utveckla begreppet förfoganderätt och funktionen tillträde imorgon. Det verkar som om vi även behöver gå in i dethär med en så kallad successiv äganderättsövergång också. Självklart reda ut detta med när lagfartssammanträde är aktuellt. Flera har väl klargjort detta innan, men för all del, jag får erkänna att jag ännu är smått road.
Menar du att det eventuellt skulle vara Esbjörn som har fri förfoganderätt istället för full äganderätt till följd av avtalet med brorsonen?

För Ebba lär ju köpa med full äganderätt men oavsett vilket så har ju det inget med själva överlåtelsen från Esbjörn att göra. Där handlar det ju istället om den successiva äganderättsövergången, som redan avhandlats ingående med lagparagrafer och annat. Möjligen var det i den andra tråden
 
SarB
S Snickerick skrev:
Menar du att det eventuellt skulle vara Esbjörn som har fri förfoganderätt istället för full äganderätt till följd av avtalet med brorsonen?

För Ebba lär ju köpa med full äganderätt men oavsett vilket så har ju det inget med själva överlåtelsen från Esbjörn att göra. Där handlar det ju istället om den successiva äganderättsövergången, som redan avhandlats ingående med lagparagrafer och annat. Möjligen var det i den andra tråden
Nej, jag kanske kan hoppa över förfoganderätten om den redan avhandlats, det var just att jag nämnde att förfoganderätten övergår i samband med undertecknande av köpehandling, men finns ett datum för tillträde är det ju sant att det inte är fullt möjligt att förfoga över fastigheten direkt vid undertecknande. Jag ville mest få fram att köparen direkt har möjlighet att sälja fastigheten vidare tex.
Brorsonens avtal uppfattar jag som nonsens, men har ju faktiskt ingen aning om vad som står där, kan bara inte komma på någon handling som skulle ge honom rätt till fastigheten eftersom det inte verkar vara ett köp eller gåva.
 
Jag tror man ska undvika begreppet förfoganderätt då det för tanken till arv mellan makar, efterarv och liknande. I det perspektivet är ju förfoganderätt något snävare än full äganderätt, och jag tolkade det som att det inte var det du menade.

Så menar du att EB har rätt att förfoga över egendomen så att hon exempelvis kan sälja den vidare även om hon ännu inte kan tillträda den och flytta in där tror jag att du ska söka ett annat ord, men jag väntar nyfiket på den längre texten imorgon.
 
  • Gilla
Nils Terminus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.