H HangG skrev:
Ok, bra och veta. Men när jag tittar på instruktionerna kan jag inte se var man skulle tejpa. Jag har en tilluftskorsten. Läcker alltså tilluften ut i rummet någon stans? Eller vilken isolering är det som luktar och var läcker det?
Om det är tilluftsskorsten är det än mer förunderligt och den skall/går ej att tejpa.

Hej,

Lukten kom tillbaka efter några veckor igen så jag tog kontakt med Contura som var här idag.

Problemet är tydligen isoleringen som sitter runt skorstenen från kaminen. Isoleringen är behandlad med något medel som gör det flamskyddssäkert och det är detta som luktar kemiskt vid upphettning. Vi har också frånluftsvärme vilket gör att all värme och lukt som avges från kaminen kommer in i hela huset.

Helt uppenbart så har vår installatör inte tätat alls och enligt Contura så ska det tätas med speciellt silikon samt att skarvarna mellan rördelarna ska tejpas. Här är inget av det gjort...

Jag återkommer när åtgärderna utförts för vidare uppföljning:)

• Gilla
blivandehusägare och 1 till
  • Laddar…
Adagax Adagax skrev:
Hej,

Lukten kom tillbaka efter några veckor igen så jag tog kontakt med Contura som var här idag.

Problemet är tydligen isoleringen som sitter runt skorstenen från kaminen. Isoleringen är behandlad med något medel som gör det flamskyddssäkert och det är detta som luktar kemiskt vid upphettning. Vi har också frånluftsvärme vilket gör att all värme och lukt som avges från kaminen kommer in i hela huset.

Helt uppenbart så har vår installatör inte tätat alls och enligt Contura så ska det tätas med speciellt silikon samt att skarvarna mellan rördelarna ska tejpas. Här är inget av det gjort...

Jag återkommer när åtgärderna utförts för vidare uppföljning:)
Väldigt intressant. Låter som samma fel som vi har, uppskattar otroligt mycket om du återkommer med resultat

Äntligen lyckades Contura komma (tog "bara" 9 månader).
Enligt honom var det utan tvekan själva kaminen som luktade. Alltså inte tilluftskorstenen och isoleringen i den. En på tusen kaminer drabbas. De vet inte riktigt vad det kan bero på men har uteslutit färgen. Istället tror de att det är något i produktionen av metallen som går fel ibland, men vet inte riktigt vad. Kanske att någon olja blir invalsad.

Oavsett så byter de ut kaminen nu. :)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
H HangG skrev:
Äntligen lyckades Contura komma (tog "bara" 9 månader).
Enligt honom var det utan tvekan själva kaminen som luktade. Alltså inte tilluftskorstenen och isoleringen i den. En på tusen kaminer drabbas. De vet inte riktigt vad det kan bero på men har uteslutit färgen. Istället tror de att det är något i produktionen av metallen som går fel ibland, men vet inte riktigt vad. Kanske att någon olja blir invalsad.

Oavsett så byter de ut kaminen nu. :)
Intressant! Hur gammal var din kanin?
Återkom när de bytt om de löste problemet

Kaminen är nu 2,5 år. Rimligtvis är det konsumentköplagen som gäller, minst. Contura kanske har förlängd garanti eller något?
Jag återkommer när de bytt den.

Vår kamin är nog över 15 år. Stod i huset när vi flyttade hit, så här gäller nog ingen garanti tyvärr.

H HangG skrev:
Kaminen är nu 2,5 år. Rimligtvis är det konsumentköplagen som gäller, minst. Contura kanske har förlängd garanti eller något?
sedärja,,,, jag kontaktade keddy och han trodde också att det kan vara metall plåten upptill
jag ska prova att byta ut den efter 10 år med lukt till och från,,,

J Jpmannen skrev:
sedärja,,,, jag kontaktade keddy och han trodde också att det kan vara metall plåten upptill
jag ska prova att byta ut den efter 10 år med lukt till och från,,,
Glöm inte återkoppla

K kungcoopa skrev:
Väldigt intressant. Låter som samma fel som vi har, uppskattar otroligt mycket om du återkommer med resultat
Hej,
Installatörerna var här för ca 3 veckor sedan och plockade ner röret och tätade med silikon och tejp i alla skarvar och mott vägg.
Jag har eldat i kaminen några gånger nu och den kemiska stickande lukten är borta, så denna lukt verkar kommit från isoleringen. Men tyvärr är det fortfarande en annan lukt kvar från kaminen som gör att vi får huvudvärk under eldning, känns inte bra... Har varit i kontakt med Contura igen och de kommer förhoppningsvis nästa vecka. Antar att det blir kaminbyte denna gång.
Återkommer med resultat.

Trevlig helg!

Adagax Adagax skrev:
Hej,
Installatörerna var här för ca 3 veckor sedan och plockade ner röret och tätade med silikon och tejp i alla skarvar och mott vägg.
Jag har eldat i kaminen några gånger nu och den kemiska stickande lukten är borta, så denna lukt verkar kommit från isoleringen. Men tyvärr är det fortfarande en annan lukt kvar från kaminen som gör att vi får huvudvärk under eldning, känns inte bra... Har varit i kontakt med Contura igen och de kommer förhoppningsvis nästa vecka. Antar att det blir kaminbyte denna gång.
Återkommer med resultat.

Trevlig helg!
Tack för återkopplingen! Intressant att den kemiska
Adagax Adagax skrev:
Hej,
Återkommer med resultat.

Trevlig helg!
Tack för återkopplingen!
Intressant att den kemiska lukten försvann, tråkigt att den andra inte gjorde.

Hur stort jobb var det för installatörerna att plocka ner skorstenen och täta om? Och vad heter eran kamin?
Funderar på om det kan vara värt att göra det med vår också..

Vi har eldat en del nu under hösten när det varit mellan 5-8c ute och då har vi inte märkt av lukten nästan alls. Men imorse när det var -2c och jag eldade så var den kemiska lukten där som vanligt efter det varit kallgrader..

K kungcoopa skrev:

Tack för återkopplingen!

Hur stort jobb var det för installatörerna att plocka ner skorstenen och täta om? Och vad heter eran kamin?

Vi har eldat en del nu under hösten när det varit mellan 5-8c ute och då har vi inte märkt av lukten nästan alls. Men imorse när det var -2c och jag eldade så var den kemiska lukten där som vanligt efter det varit kallgrader..
K kungcoopa skrev:

Tack för återkopplingen!

K kungcoopa skrev:

Tack för återkopplingen!

K kungcoopa skrev:

Tack för återkopplingen!

Det tog ca 4h att göra arbetet för 2 personer. Jag har en Contura I51T

Hej!

Här kommer en uppdatering:)

En ny kille var här igår från Contura som också konstaterade att det luktade fortfarande (vi startade en eld 25 minuter innan han kom hit). Han tyckte det luktade mer plastaktigt och sa att han varit hos en kund tidigare med liknande doft. Då härledde de lukten till tilluftskanalen där det var tejpat med fel tejp. Jag tyckte det lät långsökt då vår tilluftskanal kommer underifrån kaminen men vi gjorde ett försök att undersöka saken. Och där uppenbarade sig precis vad Contura killen hade på känn. Vår installatör, som uppenbarligen inte haft någon koll på hur man ska installera kaminer, har alltså tejpat åldersbeständig plasttejp runt röret som verkligen var klibbigt nu när kaminen var varm. Känns som ett helt troligt problem till denna doft. Contura kommer skicka ny detalj nästa vecka som jag ska sätta dit och tejpa med aluminiumtejp så får vi hålla tummarna att detta blir sista åtgärden.

Skulle inte detta heller fungera så blir det byte av kamin enligt Contura.

På bilden har vi redan rivit bort en del av den kletiga byggplasten (grön)

Svart rör med felaktig grön plasttejp, delvis bortriven, som orsakat plastlukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
blivandehusägare och 2 till
  • Laddar…
H HangG skrev:
Nu har vi eldat en hel del efter kaminbytet. Helt luktfri! :)

• Gilla
murak och 2 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Nej - damm luktar inte bränt gummi, på sin höjd luktar det typ "vanligt bränt", försvinner efter 30-60sek.

Låter snarare som att det är någon tätningsmassa eller så som använts men som inte borde använts.
Du kan inte försöka krypa och åla runt så gott det går och se om du ser något misstänkt? Det kan ju vara något som hamnat där av misstag också.
Försök komma åt varenda liten vrå, kolla även inne i eldstaden och upp i rökkanalen.

Om det verkligen luktar så illa som du säger, så tycker jag att ni ska avvakta med att elda mer. OM det skulle vara något i stil med plast, så är det ju otroligt farligt att andas in. Speciellt om ni har småttingar eller husdjur.

Något mer som slår mig är fågelbo - men tycker inte det borde lukta så som du beskriver det. Speciellt inte om det är flera säsonger i rad.
Hej nu funkar min Keddy arcard spis det var tillförsel spjället som inte öppnade fullt nu har jag fullt drag och ingen lukt ...JP

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.