murak
E exerg skrev:
Det är alltid undertryck i kaminen när skorstenen är varm så det går att utesluta allt som befinner sig inuti skorsten o kamin. Själv har jag aldrig varit med om att lukten från färgen fortsatt ge gaser efter några timmars eldning. Isoleringen runt rökröret är däremot en misstänkt bov där bindemedlet kan avge emissioner långt efter att kaminens färg slutat gasa.
Skorstenen och dess isolering är ett annat alternativ som man kan undersöka.

Själv har jag och min känsliga näsa uteslutit skorstenen. Det är kaminen.

Vi har börjat kika på nya kaminer, även om vi inte har råd just nu. Det blir troligen nått med mycket täljsten och minimalt med lackad yta.
 
Hej! Hoppar in på denna tråd.. Vi har en Contura i50 i täljsten som vi installerade 2016 och den stinker kemiskt fortfarande. 2017 pratade jag med Contura som bad mig bränna in kaminen ordentligt i 3 dagar så jag eldade som en tok. Efter detta försvann stanken för den säsongen. Första eldningen 2018 var stanken tillbaka, dock inte like skarp som i början. Sen dess är den tillbaka vid varje eldning. Tråkigt när man lagt mycket pengar på en kamin..
Är det inte någon som lyckats lösa problemet än som kan dela med sig om sina kunskaper?
 
murak
Adagax Adagax skrev:
Hej! Hoppar in på denna tråd.. Vi har en Contura i50 i täljsten som vi installerade 2016 och den stinker kemiskt fortfarande. 2017 pratade jag med Contura som bad mig bränna in kaminen ordentligt i 3 dagar så jag eldade som en tok. Efter detta försvann stanken för den säsongen. Första eldningen 2018 var stanken tillbaka, dock inte like skarp som i början. Sen dess är den tillbaka vid varje eldning. Tråkigt när man lagt mycket pengar på en kamin..
Är det inte någon som lyckats lösa problemet än som kan dela med sig om sina kunskaper?
Tack för att du delar med dig! Jag börjar bli lite sugen på att lägga in alla stinkande kaminer i en Excel så det blir lite överskådligt. Det mest intressanta hade ju varit om två personer har samma kamin, men bara en luktar.

Nåväl, jag har fortfarande ingen lösning. Vi letar fortfarande ny kamin även om det har rätt låg prio pga pris/oro att välja en stinkande kamin igen.
 
  • Gilla
Nene
  • Laddar…
Köp en kakelugn istället. En annan prisklass förstås, men kanske värt det? Vi har en av varje, och kakelugnen är helt luktfri medan kaminen luktar pyton varje gång.
 
murak murak skrev:
Tack för att du delar med dig! Jag börjar bli lite sugen på att lägga in alla stinkande kaminer i en Excel så det blir lite överskådligt. Det mest intressanta hade ju varit om två personer har samma kamin, men bara en luktar.

Nåväl, jag har fortfarande ingen lösning. Vi letar fortfarande ny kamin även om det har rätt låg prio pga pris/oro att välja en stinkande kamin igen.
Har en contura i 500 serien som inte luktar. Lite doft första eldningen, men inte den kemiska lukten som många beskriver, den försvann efter några eldningar efter installation. Tror det är fler som har samma kamin här men med lukt. Skorsten från NVI, inte Premodul.
 
Har samma problem och fått förklaringen lacken eller damm. Har eldat första gången för säsongen och torkat av noga vilket gav lite mindre lukt. Efter ca 2 timmars eldande minskade lukten. Hittade bif förklaring i en manual till en nyare modell av kaminen. Isoleringen om man inte har använt kaminen på ett tag
 
  • Skärmdump av instruktion om ny kamin och tillhörande oljelukt, med tips om att elda regelbundet för att minska lukten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte på förklaringen du fått
Denna kemiska lukt efter några års användning. ok om kaminen stått oeldad länge men det bör räcka med en längre brasa för att torka upp + inte att det återkommer efter en månads uppehåll.

men problemet är ganska vanligt... Googlade lite och fick flera träffar i USA.
där man har haft problem efter spisrenovering av 50 år gamla gjutjärnskaminer som blästrats och sprutmålats med "mordern" värmetålig färg.... Hittade en som kunde utesluta skortstenen då den var samma som innan renoveringen av kaminen.
De beskriver lukten som kemisk eller bränd plast.

Jag är själv ganska säker på att det är färgen som är boven.
Undrar vad de är för färg på kaminerna, skulle vara kul att se vad färgen innehåller. och vilka gaser det blir vid upphettning.
Färgen kanske även reagerar med fukt?
Något hamnar i luften som ger denna märkliga lukt....
 
Jag har äntligen fått bort lukten!!! Då de flesta skyllt på färgen så kikade jag in i kaminen och upptäckte att det satt färgflagor överallt på väggarna och i taket så jag tog fram stålborsten och skrapade som en tok tills allt var borta. Sen tvättade jag ur kaminen med våtservetter och brände sedan ut ugnen med en 8 timmars eldning. Det luktade lite då men det var ju lite smått som var svårt att få bort vid rengöringen. Sist tömde jag ugnen på all aska och eldade en 2 timmars eldning till. Nu har jag eldat 4 vanliga brasor utan lukt! ÄNTLIGEN!

Om ni ska skubba kaminen rekommenderar jag verkligen att ni plastar in och skyddar allt runtomkring för mycket sot kommer utanför som knappt går att få rent. Använd gärna plasthandskar också.

Lycka till!
 
  • Gilla
Oonah och 1 till
  • Laddar…
Hur länge lät du kaminen svalna som längst efter din rengöring? Min luktar nästan inget om jag eldar varje dag, men låter jag det gå några dagar/vecka så luktar det..
 
  • Gilla
Gustavsb
  • Laddar…
Nu har jag eldat med ett par veckors mellanrum.
 
mellan de sista 2 eldningar alltså...
 
Adagax Adagax skrev:
mellan de sista 2 eldningar alltså...
Låter lovande! Men kan inte riktigt förstå hur smuts inuti kaminen kan göra att det luktar utanpå??
 
Tror dock inte det var smutsen som luktade utan färgflagorna som jag skrev i inlägget.
 
Adagax Adagax skrev:
Tror dock inte det var smutsen som luktade utan färgflagorna som jag skrev i inlägget.
Aha! Trodde du menade att färgen var inuti i kaminen. Så du skrapade alltså bort färgen utanpå?
Vår är täljsten så det är inte så mycket (synlig) färg
 
Korrekt från början:) Färgflagorna var inuti kaminen på väggarna och taket. Även om ni kanske inte ser just flagorna så kan det ju finnas färg kvar som inte riktigt bränts bort.
Utanpå kaminen har jag inte kollat än då kaminen är klädd med täljsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.