47 677 läst · 96 svar
48k läst
96 svar
Visste inte om bygganmälan
Har du någon dokumentation från detta som du kan visa kommunen?M Hassenisse skrev:
När det gäller byggande i anslutning till järnväg är det standardförfarande att höra trafikverket, det handlar främst om säkerhet vid ev avåkning och räddningsinsatser samt lite utrymme för underhåll osv. Mindre förråd och liknande brukar vara ok att placera närmare än 30 meter så det kan gå bra.
Oavsett tycker jag du ska överklaga eventuell sanktionsavgift med hänvisning till att du erbjudit dig att göra rättelse genom att demontering av delar av byggnaden men att det inte godtagits av kommunen.
*Edit
Information från trafikverket:
https://www.trafikverket.se/for-dig...sakerhetsavstand-vid-byggande-intill-jarnvag/
Moderator
· Stockholm
· 52 457 inlägg
Kan det vara där problemet är. Dina gränspinnar står rätt, men att du ändå byggt på en del av tomten som ingår i trafikverkets skyddszon?
Ja, i jordabalken (1970:994) 1 kap. 3-4 §§: "Gräns som blivit lagligen bestämd har den sträckning som utmärkts på marken i laga ordning." och "Har gräns ej blivit lagligen bestämd, gäller de rå och rör eller andra märken som av ålder ansetts utmärka gränsen."M Hassenisse skrev:
Eftersom det är gräns mot järnvägsfastighet kanske nästa stycke är tillämpligt: "Om gränsen tillkommit genom expropriation eller liknande tvångsförvärv, har gränsen den sträckning som med ledning av fångeshandling, innehav och andra omständigheter kan antagas ha varit åsyftad."
Men jag antar att det som lantmäteriet gjorde bara var en gränsutvisning (uppdragsversamhet) och inte en förrättning (med beslutsdokument). Vid gränsutvisning sätts bara träläkt ut och det har ingen rättsverkan.
M Hassenisse skrev:Hej.
Behöver hjälp då jag har missat att anmäla mitt bygge av växthus till kommunen. Och nu kommer de räknas som svartbygge....
Har byggt ett växthus som är 4,9×3,7 m och visste inte om att de behövde anmälas hos kommunen. När jag fick veta att jag måste göra de så sökte jag berörd person på kommunen och berättade om min miss, fick då till svar att dom tillsätter en utredning om svartbygge. Han sa att antingen river jag de, anmäler de och inväntar svar eller får ett vite på bygget. Och riva är inget alternativ då jag lagt över 350 timmar och 40-50 tusen på bygget.
Finns de något sätt att komma runt problemet och hänvisa till blivit?
Hade blivit väldigt glad över hjälp då böterna, enligt killen på kommunen, kan bli ca 15000 vid fällande dom.
4.9 x 3.7 är 18m2 vilket innebär bygglov!
Det bästa du kan göra är prata med BN(byggnadsnämnden) i din kommun och berätta som det är och råd fråga hur du går tillväga.
Hur har det gått för dig med detta?M Hassenisse skrev:Har kontaktat kommunen ännu en gång för att höra om de räcker att ta bort halva taket och rutorna för att få de klassat som skärmtak med spaljé men de räcker inte utan jag måste minska den gjutna bottenplattan till under 15 m2.
Så de får bli till att betala böterna och se glad ut.
Vet att de är jag dom brustit i att jag inte tagit reda på vad som gäller men trodde inte de skulle bli dessa konsekvenser!
Återkommer när jag fått slutbeskedet om sanktionsavgiften.
Liknande trådar
-
Akut - toalett som inte slutar att rinna får ej upp cisternlocket
Vatten & Avlopp -
Fixa gabondörrar som inte går att stänga
Fönster & Dörrar -
Fråga om fog behövs eller inte
Fasad -
Villaägare i strid mot Örebro kommun – vill inte ta ansvar för vatten
Juridik -
Verktyg du inte visste fanns, men som du behöver
Verktyg, Maskiner & Fordon