N
När vi letade kök för 5år sedan så kunde jag konstatera att stommarna från HTH, Ballingslöv, Marbodal och IKEA är väldigt lika - om inte exakt lika.
Beslagen, skruvar och t.ex. gångjärn lyckades jag spåra upp till en fabrik i Turkiet, och dessa använder de flesta köksmärken idag. Funktion och montering är precis samma.

Den största skillnaden på HTH / Ballingslöv / Marbodal vad gäller stommar verkar vara den plastbricka som sitter på sidan av lådorna, där namnet står.

Fronter och luckor finns det större skillnad på, IKEA har nog tunnast lack/färg på sina fronter, medans de övriga tre har kraftigare material både i färg och trä.

Den tillverkare som sticker ut mest, är Kvick-kök, dessa skulle jag definitivt undvika. Stommar och luckor är påtagligt sämre, så pass sämre att det inte motiverar deras priser. En del luckor i deras sortiment verkar vara tillverkat av återvunnen plast, ett skämt!

Marbodal/Ballingslöv är för mig ett rent märkeskök till dem som inte kan något, ett kundsegment som har gott om pengar men ingen kunskap.

För oss slutade med att vi beställde HTH via den danska hemsidan, eftersom de hade snyggast luckor. Priset var kanske 5-10% dyrare än IKEA, köper man HTH från säljare i butik så är priset kanske 60% dyrare.

Och vårt HTH kök ser fortfarande ut som nytt! :)
 
  • Gilla
Fredrik RS4
  • Laddar…
H
A AAndersch skrev:
[bild] Så här ser vårt ballingslöv kök ut efter 8 år.... dyra läropengar är det.
Är det målat eller är det folie?
 
A AAndersch skrev:
Jag skulle aldrig gå i närheten av Ballingslöv efter att ha satat en smärre förmögenhet på att sätta in ett helt Ballingslöv kök. Efter 8 år är ser det förj.... ut. Usel kvalitet och usel (obefintlig service). Det är verkligen spånskivor som svält i luckorna och skrapats av efter tiden.
Samma här. Absolut.
Ska renovera vårt kök fr -68...
Lokala Ballingslöv var inte ens intresserade att ge mig service när jag kom på besök i deras butik..
Om det är så INNAN köp lär det inte bli bättre efter...
 
H HEM2121 skrev:
Va!? Det var märkligt!
Hur långt efter inköpet reklamerade du?
de har 10 år på stommar som de marknadsför fint, i det finstilta ser man att det gäller stommarna enbart, jag hade trott att det skulle gälla allt. Luckor hade vi 5 års garanti på. Första skadorna uppkom efter ungefär 5 år. Det är de skavsår som syns på bilden och nej, det är inte bara under diskbänken för att jag varit slarvig som vissa tror i tråden utan även på andra delar. Det märks tydlig skillnad på de lådor (som besticklådan) man öppnar ofta mot de lådor med saker jag sällan använder, de är fortfarande fina.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Är det målat eller är det folie?
vet inte vad som menas med folie. Det är målat - är väl mdf under - vet inte riktigt ärligt talat.
 
Med dom här priserna borde det finnas en marknad för små snickerier. 100k motsvarar ungefär en månads arbete fakturerat för en snickare. Att tillverka och montera ett kök tar inte en månad.

Och då kan du få ett kök med mycket högre standard på material
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
F finnemang skrev:
Med dom här priserna borde det finnas en marknad för små snickerier. 100k motsvarar ungefär en månads arbete fakturerat för en snickare. Att tillverka och montera ett kök tar inte en månad.

Och då kan du få ett kök med mycket högre standard på material
Ja och så mycket roligare att gynna en sådan! Som sagt man lär sig!
 
H
A AAndersch skrev:
vet inte vad som menas med folie. Det är målat - är väl mdf under - vet inte riktigt ärligt talat.
Inte kul, dåligt av dem att inte byta ut dem som en goodwill, hade det varit små skador vore det en sak men detta är ju mycket och stora skador.
 
Tekniker Tekniker skrev:
Hej!

Tänkte sätta in köksstomar i badrummet med en kompositstenskiva ovanpå.

Har idag den lösningen, med dold tvättmaskin och är väldigt nöjd. Detta är från Ballingslöv.

Kommer om en vecka flytta till nyproducerad lgh och vill ha denna stil även där, och därför tagit offert från Ballingslöv. Deras Diskbänksstomme kostar 10 000kr, inredd med sophantering! 1300kr i avdrag för att ta bort sophanteringen, men ändå - nästan 9000kr!

Funderar därför på att använda stommar från Ikea, såvida dom inte är sämre!?

Vad säger ni, är det skillnad på Ikea och Ballingslöv?
Tekniker Tekniker skrev:
Hej!

Tänkte sätta in köksstomar i badrummet med en kompositstenskiva ovanpå.

Har idag den lösningen, med dold tvättmaskin och är väldigt nöjd. Detta är från Ballingslöv.

Kommer om en vecka flytta till nyproducerad lgh och vill ha denna stil även där, och därför tagit offert från Ballingslöv. Deras Diskbänksstomme kostar 10 000kr, inredd med sophantering! 1300kr i avdrag för att ta bort sophanteringen, men ändå - nästan 9000kr!

Funderar därför på att använda stommar från Ikea, såvida dom inte är sämre!?

Vad säger ni, är det skillnad på Ikea och Ballingslöv?[/QUOTE/
Hej
Lite trixigt och Hitta hålen till Ballingslövs dörrar - det har jag i köket. Stomme är från IKEA men med lite noggrann med så går det att få det snyggt. Jag har också strukit synlig spån med klarlack innan jag satte ihop det. Det har funkat i tio år
 
  • Köksskåpsdörr monterad med gångjärn, synliga borrade hål i vit stomme, anpassning till IKEA-skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydligt foto av en köksstomme med suddiga hålmarkeringar, antyder justering för dörrmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skåpdörr med gångjärn öppen, hål för dörrmontering i köksskåp synliga, kompatibilitet mellan olika kökssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig bild av ett köksskåp med fokus på skåpdörrens kant för att visa detaljer i anpassningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F finnemang skrev:
Med dom här priserna borde det finnas en marknad för små snickerier. 100k motsvarar ungefär en månads arbete fakturerat för en snickare. Att tillverka och montera ett kök tar inte en månad.

Och då kan du få ett kök med mycket högre standard på material
100kkr räcker inte långt

de ska täcka
löne och pensionskostnader ca 50000kr/ mån
Semestern 5000kr/mån
Transport: 5000kr/mån
Maskiner 10000kr/mån (leasa)

Du har du 30000kr kvar som ska täcka mtrl till köket och snickaren övriga kostnader.

Ska du ha ett kök byggt från grunden av en finsnickare får du nog räkna med minst 5-6 ggr kostnaden för ett ikea kök
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
För en liten firma tror jag att det skulle gå att bygga ett kök för dom summorna. En normal månadsinkomst för en hantverkare fakturerat är ca 80000. Alltså ca 500kr x 160h. Släng på 30k för material.

Det är bara det att marknaden inte riktigt är medveten om det. Dom här designerköken kostar alldeles för mycket i förhållande till vilken kvalitet man får. Man kommer upp i summor som faktiskt börjar närma sig det det skulle kosta om man anlitade en snickare för jobbet.

I anglosaxiska länder är det vanligt att man låter snickerier bygga köken.
 
F finnemang skrev:
För en liten firma tror jag att det skulle gå att bygga ett kök för dom summorna. En normal månadsinkomst för en hantverkare fakturerat är ca 80000. Alltså ca 500kr x 160h. Släng på 30k för material.

Det är bara det att marknaden inte riktigt är medveten om det. Dom här designerköken kostar alldeles för mycket i förhållande till vilken kvalitet man får. Man kommer upp i summor som faktiskt börjar närma sig det det skulle kosta om man anlitade en snickare för jobbet.

I anglosaxiska länder är det vanligt att man låter snickerier bygga köken.
Om du hittar en duktig finsnickare som platsbygger ett kök för det priset, skicka han/hon till mig... jag har massor med jobb
 
  • Gilla
Fredrik RS4 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det är en tidsfråga innan vi ser mer platsbyggda kök. Om fabrikstillverkade kök med stommar och luckor av mdf och spån går för 100, 150 eller kanske t.o.m 200k. Då finns det utrymme och marginaler för den som vill.
 
F finnemang skrev:
Jag tror det är en tidsfråga innan vi ser mer platsbyggda kök. Om fabrikstillverkade kök med stommar och luckor av mdf och spån går för 100, 150 eller kanske t.o.m 200k. Då finns det utrymme och marginaler för den som vill.
Om du tittar närmare på vad som kostar pengar i ett kök så är det de små detaljerna,och inte stommarna och luckorna. Ett litet snickeri har ingen som helst möjlighet möjlighet att konkurrera mot de stora drakarna när det gäller priserna på de delarna. En ikea metodstomme 60x80x60 kostar 329kr
Det täcker förmodligen inte ens materialkostnaden för snickaren. Sen ska han lägga 1-2 tim på att bygga den.
å det här är ju de allra enkla delarna i kök.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Ingen påstår att ett snickeri skall konkurrera med ikea.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.