pacman42 pacman42 skrev:
Min fru har nedsatt luktsinne/smaksinne fortfarande efter sex månader.
Som av en händelse (att jag nämnde det här) så började hon få tillbaka delar av smak och lukt nu i helgen, allt är inte tillbaka, men hon märkte en klar förbättring.

Jag märker också en klar förbättring på hur den mat hon lagar smakar! :cool:

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Har glömt meddela, men mitt smak o luktsinne är helt återställt. Försvann 5-6 dagar totalt kanske.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Skönt att höra! Då finns det hopp. :) Har märkt en liten förbättring senaste dagarna men långt ifrån bra och nu har det gått 7 veckor snart.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Skönt att höra! Då finns det hopp. :) Har märkt en liten förbättring senaste dagarna men långt ifrån bra och nu har det gått 7 veckor snart.
Nervändarna skall väl lyckas växa ihop och nå fram till varandra. Jag gissar att nervceller för luktsinnet (en stor del av smaken sitter i luktsinnet) infekterades och dog under det hon var sjuk. I hennes fall var det nog många nervceller som tappade kontakten över en längre distans.

Staffans2000
Hur har det gått för er. Någon som blivit rejält sjuk?

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:

Staffan
Var frågan till mig? Jag har en kollega som har tappat allt smak i 7 månader nu det är väl det värsta som hänt någon jag känner.

Edit: en 45 årig krogägare där jag är stammis fick dock ligga på intensiven inte i respirator men hon hade syrebrist i blodet

Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Staffan
Om frågan var allmänt ställd så kan jag inte säga ifall jag haft covid-19 själv. I juni kollade jag antikroppar - negativt. Hade haft en märklig sjukdomsupplevelse 8 veckor innan, som jag antog kunde varit covid-19.

Har haft förkylningssymptom i höst i form av snuvighet och en liten aning hosta. Så har jag varenda vinter, hela vintern genom, p.g.a den torra inomhusluften (någon variant av icke-allergisk rinit).
Har man som regel dessa symptom hela tiden så är det svårt att veta hur man ska bete sig, jag kan ju liksom inte sjukskriva mig 7 månader i sträck.
Men jag håller koll på andra symptom, som är säkra indikatorer på något annat, dvs feber, halsont, svidhals, och sånt där riktigt förkylnings/influensa-snor (ni vet nog vad jag menar :sick:).

Men jag kan ju berätta om andra, som visar hur snett och konstigt det slår.
Min kusin har testat positivt för antikroppar, hela familjen hade positivt svar (utom unga dottern som inte testades). Har dom varit sjuka då ...?
Tja, kusinen (som arbetar som lärare) var lite sjuk, inte så värst mycket, 2 dagar med feber, och en del andra någorlunda lätta besvär. De antar att det var då. Samtidigt var dottern mycket lätt sjuk. Karln däremot hade lite lätta förkylningssymptom en vecka efter. Konstigt, då borde inte det varit han som smittade de andra, men de andra var ju sjuka samtidigt ... :thinking:
Nåja.

Sen träffade jag på ett par snickare som jag jobbat på med runt november-januari för ett par veckor sedan. De berättade om en rörmokare som var med på samma bygge, han hade åkt ordentligt på corona i april, legat en lång tid nedsövd i respirator, 3ggr när han skulle väckas upp så fick han blodpropp/stroke och uppvaket fick avbrytas för att ta hand om komplikationen.
När jag snackade med snickarna för 2 veckor sedan så skulle han precis till att faktiskt få lämna sjukhuset, så han låg alltså inne typ 7 månader på sjukhus, varav några veckor på IVA.

Så det är otroligt vad olika det kan slå helt enkelt.

• Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min kusin har testat positivt för antikroppar, hela familjen hade positivt svar (utom unga dottern som inte testades). Har dom varit sjuka då ...?
Tja, kusinen (som arbetar som lärare) var lite sjuk, inte så värst mycket, 2 dagar med feber, och en del andra någorlunda lätta besvär. De antar att det var då. Samtidigt var dottern mycket lätt sjuk. Karln däremot hade lite lätta förkylningssymptom en vecka efter. Konstigt, då borde inte det varit han som smittade de andra, men de andra var ju sjuka samtidigt ... :thinking:
Nåja.
Kan kusinen med dotter varit tillsammans på någon affär eller annat vid något lämpligt tidpunkt innan?

Mikael_L
Ja visst kan det varit så.
Det är antagligen rätt lönlöst att fundera speciellt mycket över det.

optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja visst kan det varit så.
Det är antagligen rätt lönlöst att fundera speciellt mycket över det.
Jag tycker det är bra erfarenhet du delar med dig. Kan hjälpa andra att undvika smitta. Tänkbart att du fått den av närstående som haft symptom även om de var relativt lätta. Troligen vanligaste att man får det av någon som inte är speciellt sjuk. Har man någon rejält sjuk så är det mer uppenbart att det är allvarligt läge för smittspridning.

Nu hittade jag rätt tråd! Jag testade mig med PCR-prov den 3e nov och var positiv. Var aldrig speciellt sjuk, hade inte ens feber, men lättare förkylningssymtom och tappade totalt smak och lukt under 3 dagar och det är fortfarande inte helt återställt. Nu 12 dagar efter testet (var tillbaka på jobbet i onsdags) har jag huvudvärk varje dag och är täppt i näsan till och från under dagen. Är detta vanligt efter covid-19??

• Gilla
EMEL
  • Laddar…
De pratade just på TV4 om att närmare undersöka 150 personer, som " återinsjuknat", så var försiktig.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
De pratade just på TV4 om att närmare undersöka 150 personer, som " återinsjuknat", så var försiktig.
Var försiktig? Vad menar du...? :surprised:

Jag menar bara att du borde nog betrakta dig som fortfarande sjuk och inte gå till jobbet.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag menar bara att du borde nog betrakta dig som fortfarande sjuk och inte gå till jobbet.
Fast överallt står det ju att man anses smittfri 7 dagar efter pos test och om man varit feberfri 2 dagar och "mår bättre". :thinking: Nu har det ju gått nästan två veckor efter pos test, feber har jag inte haft och jag mår ju generellt ganska bra. Många verkar ju få sviter i form av trötthet osv. Eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.