BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Vad menas?
Allt har ju stängt ner igen och berget fortsätter växa?
I Stockholmsområdet är det Danderyd och Norrtälje (?) som har börjat skjuta upp en del planerade operationer mm. St Göran ligger visst nära den gränsen.
 
Hörde på radion idag, något sjukhus norröver tror jag, som återgått till det normala, men det var ändå 10% av den planerade våden de inte han med, så köerna växer lite sått i alla fall.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Då va det min tur.
Möte förra fredagen på jobb. Måndag kväll kände jag mig lite krasslig så stannade hemma tisdag, på torsdagen får jag reda på att en av personerna på mötet va konstaterad smittad och varit sjuk sen helgen, beställer test direkt som jag tog i söndags, idag fick jag besked om Covid.
Hostat lite o känt mig allmänt krasslig, ingen feber, ingen huvudvärk, inga problem med lungorna, inte trött, ingen snuva. Ont i halsen to-lö, och visst smak o luktbortfall nu sista dagarna. Har två små barn, så haft vanliga förkylningar som varit mycket värre.
Jobbar som vanligt hemifrån, igår kände jag mig helt frisk (6 dagar efter första symtom) idag är jag lite mer hängig o hostan har kommit tillbaka.
35-40 år, inga kända problem, något högt BMI.
 
  • Ledsen
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
E
Lexington Lexington skrev:
Då va det min tur.
Möte förra fredagen på jobb. Måndag kväll kände jag mig lite krasslig så stannade hemma tisdag, på torsdagen får jag reda på att en av personerna på mötet va konstaterad smittad och varit sjuk sen helgen, beställer test direkt som jag tog i söndags, idag fick jag besked om Covid.
Hostat lite o känt mig allmänt krasslig, ingen feber, ingen huvudvärk, inga problem med lungorna, inte trött, ingen snuva. Ont i halsen to-lö, och visst smak o luktbortfall nu sista dagarna. Har två små barn, så haft vanliga förkylningar som varit mycket värre.
Jobbar som vanligt hemifrån, igår kände jag mig helt frisk (6 dagar efter första symtom) idag är jag lite mer hängig o hostan har kommit tillbaka.
35-40 år, inga kända problem, något högt BMI.
Verkligt trist att man ska behöva få det på jobbet också!

Hade chefen inte vidtagit några åtgärder, regelbrott begicks eller bara plain bad luck?

Det lömska är att det kan kännas lite bättre innan eländet verkligen kickar igång, du behöver kolla din saturation för att se att du fortfarande är sjuk, ligger den på dryga nittio är något galet.

Krya på dig och uppdatera tråden, har du fått tillbaka något av smak och lukt än?
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Verkligt trist att man ska behöva få det på jobbet också!

Hade chefen inte vidtagit några åtgärder, regelbrott begicks eller bara plain bad luck?

Det lömska är att det kan kännas lite bättre innan eländet verkligen kickar igång, du behöver kolla din saturation för att se att du fortfarande är sjuk, ligger den på dryga nittio är något galet.

Krya på dig och uppdatera tråden, har du fått tillbaka något av smak och lukt än?
Bad luck skulle jag säga, vi håller avstånd på mötena, o handsprit o desinfektion till borden finns i alla möteslokaler. Vi är fyra på det mötet som smittats, nästan 50%, så skulle gissa på ett dåligt avtorkat bord eller något liknande!
Som tur va hade jag inga fysiska möten på måndagen!
Smak o lukt försvann för 1-2 dagar sen bara men återkommer när det återkommer ;)
Mår som sagt bra, hoppas att svackan idag beror på att jag körde igång lite för hårt lite för tidigt!

Edit:
Ska väl tillägga att jag jobbar som kommunal tjänsteman, så vi är väl en av dom arbetsplatser som är mest förberedda och alla tänkbara scenario genomgångna, plus att vi har skyddsmaterial så det både räcker och blir över.
 
Redigerat:
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Dag 8, känner mig helt frisk förutom lite hosta o kill i halsen.
Kan va så att smak o lukt håller på att komma tillbaka.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Lexington Lexington skrev:
Bad luck skulle jag säga, vi håller avstånd på mötena, o handsprit o desinfektion till borden finns i alla möteslokaler. Vi är fyra på det mötet som smittats, nästan 50%, så skulle gissa på ett dåligt avtorkat bord eller något liknande!
Jag tror att det i ett vanligt mötesrum inte går att hålla tillräckligt avstånd när man är kring 10 personer och det pratas.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att det i ett vanligt mötesrum inte går att hålla tillräckligt avstånd när man är kring 10 personer och det pratas.
Ok.
 
Negativt provsvar för egen del, så det är väl bara vanliga influensan då :thinking:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Negativt provsvar för egen del, så det är väl bara vanliga influensan då :thinking:
Kanske en coronaförkylning om du har tur.
Tur alltså för att det verkar som att man då troligen får en lindrigare Covid.

Säsongsinfluensan brukar ju inte vara igång i oktober.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Igår och idag känner jag mig helt frisk, någon liten hosta kvar igår, men idag räknar jag mig som helt frisk, så på lördag kan man träffa folk igen :D

Någon som vet hur rekommendationerna ser ut för mig som varit smittad och nu är frisk när det gäller anhöriga?
Min fru ska testa sig imorgon och får då förmodligen svar på söndag/måndag. Kan jag som tidigare sjuk och nu frisk exempelvis gå till jobbet på måndag om det visar sig att min fru är sjuk?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Lexington Lexington skrev:
Igår och idag känner jag mig helt frisk, någon liten hosta kvar igår, men idag räknar jag mig som helt frisk, så på lördag kan man träffa folk igen :D

Någon som vet hur rekommendationerna ser ut för mig som varit smittad och nu är frisk när det gäller anhöriga?
Min fru ska testa sig imorgon och får då förmodligen svar på söndag/måndag. Kan jag som tidigare sjuk och nu frisk exempelvis gå till jobbet på måndag om det visar sig att min fru är sjuk?
Det skulle jag tro, du kan ju inte smitta via droppar i alla fall men det är ju viktigt med handhygien så att du inte bär omkring virus från henne på händerna. Men allt sånt bör stå på 1177 och då anpassat för din region om det skulle vara något special.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Om man ska försöka sig på en dag till dag sammanfattning.
Dag 0, förmodlig dag för smitta.
Dag 1-2, ingenting.
Dag 3, börjar känna mig konstig och "sjuk" på kvällen efter jobb.
Dag 4-5, lite, lite huvudvärk och känner mig sjuk, ingen feber, ingen hosta.
Dag 6-7, huvudvärken är borta. Ont i halsen, och lite hosta, ingen feber. Dag 6 får jag reda på att en person jag träffat på jobb är konstaterat sjuk och beställer test. Dag 7 är förmodligen den dag jag mår sämst.
Dag 8-9, Halsontet är borta, smak och lukt försvinner, hostat mer dessa dagar och har mått lite illa, framförallt efter att man ätit på kvällen, ingen feber. Dag 9 tar jag testet.
Dag 10, Känner mig frisk men har hostan kvar.
Dag 11, sämre igen, hostar och känner mig sjuk. Får på kvällen testsvaret att jag har konstaterad Covid-19.
Dag 12, mår bra och känner mig frisk, lite hosta kvar.
Dag 13, mår bra och känner mig frisk, betydligt mindre hosta än dag 12 men lite finns kvar. Börjar räkna mig frisk från denna dag. Smak och lukt börjar återkomma.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Någon mer som tappat lukt och smak? Hur länge var ni utan isåfall?
Jag såg ett inslag på tv härom dagen, där de visade hur det går att träna upp luktsinnet igen. Hittar inte inslaget nu, men här är ett radioinslag som tar upp samma sak: https://sverigesradio.se/artikel/7542652
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det skulle jag tro, du kan ju inte smitta via droppar i alla fall men det är ju viktigt med handhygien så att du inte bär omkring virus från henne på händerna. Men allt sånt bör stå på 1177 och då anpassat för din region om det skulle vara något special.
Har letat på 1177 men inte hittat just om man har varit sjuk och nu är frisk.
Står bara att man ska isolera sig själv om den man bor med är sjuk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.