14 512 läst · 141 svar
15k läst
141 svar
Kan man hyra en BRF lägenhet tillsvidare?
R Robert-san01 skrev:
Vem har sagt att det ska vara 10 ledamöter i en styrelse?Jonatan79 skrev:
Normalt är kanske:
- 5 ordinarie styrelseledamöter
- 2 styrelsesuppleanter
- 1 föreningsvald revisor
- 1 föreningsvald revisorssuppleant
- 3 ledamöter i valberedningen
Upplever att fler och fler nybyggen i Stockholm framför allt med mindre lägenheter säljer med fri andrahandsuthyrning och juridisk person tillåts. De har väl insett att det är lättare att sälja en BR på ritning där man får nycklarna om 1-2 år med de reglerna. Har själv köpt 2 sådana lägenheter just för uthyrning och det funkar hur bra som helst!
MVH
Daggen
MVH
Daggen
Det kan inte vara möjligt. Om jag köper lägenheten, görs ingen personkontroll och det ärV vf98al38 skrev:
min lägenhet och vem som bor där skall BRF och andra skita i. Ungefär som det hus jag
äger, det är mitt hus och vill jag hyra ut det till Hells Angels så är det jag som bestämmer
det. Blir det en massa oegentligheter, så är det givetvis jag som ägare, som får stå till svars.
Börja inte om från början. Köper du en bostadsrättslägenhet (rätt att bo) kommer du bli besviken om du tror att det fungerar som något med äganderätt.O Orbital skrev:Det kan inte vara möjligt. Om jag köper lägenheten, görs ingen personkontroll och det är
min lägenhet och vem som bor där skall BRF och andra skita i. Ungefär som det hus jag
äger, det är mitt hus och vill jag hyra ut det till Hells Angels så är det jag som bestämmer
det. Blir det en massa oegentligheter, så är det givetvis jag som ägare, som får stå till svars.
Det görs personkontroll och man tar en UC för att kolla inkomst och skulder. För att bli medlem accepterar du föreningens stadgar och regler. Vid försummelse, tex att man hyr ut till HA utan tillstånd kan du bli av med ditt medlemskap, och rätten till din lägenhet.O Orbital skrev:Det kan inte vara möjligt. Om jag köper lägenheten, görs ingen personkontroll och det är
Och som tidigare sagt många gånger, du äger inte lägenheten, du äger ett medlemskap och rätten att bo i den, eller hyra ut den tidsbegränsat med tillstånd.
Moderator
· Stockholm
· 52 294 inlägg
Du har "halvägs rätt", föreningen skall inte lägga sig i vem du hyr ut till. Men du får bara hyra ut om du har giltiga skäl för uthyrningen.O Orbital skrev:Det kan inte vara möjligt. Om jag köper lägenheten, görs ingen personkontroll och det är
Inte ens nära halvvägs skulle jag säga. Man äger ingen lägenhet om man köper en bostadsrätt. Man köper/äger en andel i en förening med viss nyttjanderätt enligt vad lag/stadgar/praxis reglerar. Endast i undantagsfall innebär det att man har rätt att hyra ut den lägenhet man har nyttjanderätt till.H hempularen skrev:
Liknande trådar
-
Brf förbud att hyra ut garageplats del av år!
Bostadsrätt -
Ersätta självdragsfläkt med frånluftsdon i BRF-lägenhet - vad behöver jag tänka på?
Ventilation -
Riktigt AC i lägenhet Brf Erfarenheter (HSB)
Bostadsrätt -
BRFs ansvar när det framkommer att en lägenhet saknar bygglov?
Bostadsrätt -
Sättet att hyra ut BRF lägenhet för längre tid: Avtal om avstående av besittningsskydd till lägenhet
Bostadsrätt