35 478 läst · 150 svar
35k läst
150 svar
IKEA tar inte sitt ansvar för reklamationer
Bara för att så tog jag fram min decibelmätare TES 1350A och mätte på mitt 31 år gamla Husqvarna kylskåp.
Mätavstånd: 1m
Kylskåpet avstängt: 36,8 dBA
Kylskåpet i drift: 39,2 dBA
Inte illa för ett så gammalt kylskåp kanske.
Mätavstånd: 1m
Kylskåpet avstängt: 36,8 dBA
Kylskåpet i drift: 39,2 dBA
Inte illa för ett så gammalt kylskåp kanske.
Husägare
· Östergötland
· 49 inlägg
Pipandet har du ju för att kunna hitta maskinen. Vet inte hur många gånger man sprungit och letat efter telefonen och ringt som en galning men glömt att ha igång ljudet. Det blir ju mycket enklare med exempelvis tvättmaskinen som piper till, då slipper man ju springa runt och letaHandyman 1 skrev:
Tyvärr har Electorlux samma policy, så det är bara att gilla lägethaggle skrev:Jag måste berätta om mest idiotiska IKEA-turerna denna höst.
Jag köpte för ett par månader sedan en integrerad kyl- och frys från IKEA. Jag valde modellen Tinad av skälet att bullernivån är angiven till endast 35 db.
När skåpet var på plats och skulle börja användas noterade jag att skåpet lät mycket mer än förväntat.
Jag gjorde därför först en bullermätning med min mobil som visade 42 db. En kompis som jobbar som ljud- och vibrationsingenjör kom hem till mig med en mätare som också visade 42-43 db.
Jag ringde då IKEA och reklamerade skåpet, varvid jag fick till svar att IKEA skulle skicka ut en tekniker. Tre veckor senare kom det en tekniker från en liten firma (Kyl & Hushållscenter Syd) som IKEA tydligen anlitar som underentreprenör för reparationer och dylikt. Teknikern konstaterade först att kylskåpet fungerade, och skulle därefter göra en ljudmätning. Han fick dock inte sin ljud-mätare att fungera och åkte därifrån igen. Veckan efter ringde teknikern och berättade att han varit i kontakt med Whirlpool (hur de nu kommer in i bilden?). Whirlpool hade då förklarat för honom att de ljudmätningarna som ligger bakom decibel-specifikationerna på vitvaror görs i en ”väldigt speciell miljö” och är inget man kan mäta hemma hos någon. Så länge ett kylskåp fungerar och låter som ett ”normalt” kylskåp ”brukar låta” godtar man därför inga reklamtioner.
Detta är naturligtvis ett fullkomligt idiotiskt resonemang. IKEA säljer kyl- och frysar ända nerifrån 35 och upp till 42 decibel. Alla som känner till decibelskalan vet att det är en väldigt stor skillnad mellan 35 och 42 decibel! En kund måste naturligtvis kunna förlita sig på att decibel-angivelse och övriga produktspecifikationer stämmer och ska inte behöva vara rättslös därför att företag försöker smita undan sitt ansvar med resonemang om att egenskapen ”inte går att mäta” eller att produkten fungerar som en sådan produkt ”normalt brukar fungera”. Mätning med en vanlig decibelmätare är fullt tillräckligt och måste accepteras, i annat fall får väl säljaren komma hem till mig och hämta kylskåpet och göra en mätning i sin superspeciella setup!
Whirlpools resonemang är ungefär lika korkat som om en kund beställer och betalar för en porsche men får en Ford fiesta levererad, och säljaren försöker klara sig undan sitt ansvar genom att säga att Forden fungerar som en bil ”brukar fungera” och ”låter som en bil brukar låta”.
Så otroligt dåligt och amatörmässigt skött av IKEA. Återkommer med mer information när jag hört vad mer IKEA har att säga om detta!
Om hans kompis mäter arbetsmiljöljud på t.ex.arbetsplatser är knappast det tillämpligt med ett ekofritt rum. Men han kanske borde känna till hur db mätning går till på vitvaror med mera ändå.R RoAd skrev:Håller helt med Ikea här. Vet man lite om hur ljud fungerar så vet man också att en sådan mätning måste göras i ett sk. ekofritt rum. I ditt kök kommer ljudet att förstärkas av reflexer från väggar, tak och golv. Hur mycket beror på rummets utformning. Vill det sig riktigt illa kan man träffa på resonansfrekvenser i rummet och då kan volymen öka rejält. 6dB är inte alls orimligt
Detta borde din kompis vetat om om du inte bara hittat på vad han jobbar med.
Intressant, kollade vad våran i min mening svindyra kyl från LG har för värde och den anges till 42db och jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin riktigt har hört den leva om. Den står där tyst och vit i köket.
Så om din 35db kyl låter illa @haggle kanske det endå är nå fel på den eller så har du kanske lättare att uppfatta ljud som störande.
Men tråkigt att leta efter ett tyst alternativ som sen låter oväntat mycket.
Du kanske kan sätta någon form av ljudisolering bakom och på sidan/orna För att dämpa oljudet.
Så om din 35db kyl låter illa @haggle kanske det endå är nå fel på den eller så har du kanske lättare att uppfatta ljud som störande.
Men tråkigt att leta efter ett tyst alternativ som sen låter oväntat mycket.
Du kanske kan sätta någon form av ljudisolering bakom och på sidan/orna För att dämpa oljudet.
Ja,om man inte har tinnitus som mig,det blir ett j**la spring,VAD är det som piper...C calibramicke skrev:
Om DU tror det är fel på kylskåpet skulle jag köpt ett skåp till på Ikea. Installera det nya skåpet och jämför ljudnivån. Är det nya skåpet tystare/acceptabelt skulle jag lämnat tillbaka det gamla.haggle skrev:Jag måste berätta om mest idiotiska IKEA-turerna denna höst.
Jag köpte för ett par månader sedan en integrerad kyl- och frys från IKEA. Jag valde modellen Tinad av skälet att bullernivån är angiven till endast 35 db.
När skåpet var på plats och skulle börja användas noterade jag att skåpet lät mycket mer än förväntat.
Jag gjorde därför först en bullermätning med min mobil som visade 42 db. En kompis som jobbar som ljud- och vibrationsingenjör kom hem till mig med en mätare som också visade 42-43 db.
Jag ringde då IKEA och reklamerade skåpet, varvid jag fick till svar att IKEA skulle skicka ut en tekniker. Tre veckor senare kom det en tekniker från en liten firma (Kyl & Hushållscenter Syd) som IKEA tydligen anlitar som underentreprenör för reparationer och dylikt. Teknikern konstaterade först att kylskåpet fungerade, och skulle därefter göra en ljudmätning. Han fick dock inte sin ljud-mätare att fungera och åkte därifrån igen. Veckan efter ringde teknikern och berättade att han varit i kontakt med Whirlpool (hur de nu kommer in i bilden?). Whirlpool hade då förklarat för honom att de ljudmätningarna som ligger bakom decibel-specifikationerna på vitvaror görs i en ”väldigt speciell miljö” och är inget man kan mäta hemma hos någon. Så länge ett kylskåp fungerar och låter som ett ”normalt” kylskåp ”brukar låta” godtar man därför inga reklamtioner.
Detta är naturligtvis ett fullkomligt idiotiskt resonemang. IKEA säljer kyl- och frysar ända nerifrån 35 och upp till 42 decibel. Alla som känner till decibelskalan vet att det är en väldigt stor skillnad mellan 35 och 42 decibel! En kund måste naturligtvis kunna förlita sig på att decibel-angivelse och övriga produktspecifikationer stämmer och ska inte behöva vara rättslös därför att företag försöker smita undan sitt ansvar med resonemang om att egenskapen ”inte går att mäta” eller att produkten fungerar som en sådan produkt ”normalt brukar fungera”. Mätning med en vanlig decibelmätare är fullt tillräckligt och måste accepteras, i annat fall får väl säljaren komma hem till mig och hämta kylskåpet och göra en mätning i sin superspeciella setup!
Whirlpools resonemang är ungefär lika korkat som om en kund beställer och betalar för en porsche men får en Ford fiesta levererad, och säljaren försöker klara sig undan sitt ansvar genom att säga att Forden fungerar som en bil ”brukar fungera” och ”låter som en bil brukar låta”.
Så otroligt dåligt och amatörmässigt skött av IKEA. Återkommer med mer information när jag hört vad mer IKEA har att säga om detta!
Är även det nya på samma nivå så lämnar du tillbaka det nya och så kan du kämpa vidare med ARN eller annan väg. Alternativt försök sälja skåpet, ta förlusten och välj ett annat märke..