1 655 035 läst · 3 173 svar
1655k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Happy wife, happy lifej.erkers skrev:[bild]
Litet skåp till buketten från bröllopet. Baksida i ek med inlägg av björk, sidor av ask & gråtal, botten och topp av ask.
Skåpet hänger på bakstycket som sitter på fyra nyckelhålsfästen, dvs helt dolt. Liten ledlampa i framkant.
Glaset är konstglas av samma typ som brukar användas vid renovering av kyrkor och andra gamla byggnader.
Frun nöjd, jag ser mina misstag...
Jag tycker det är snyggt och en fin idé. Att påminnas om den stora dagen och tanken bakom den är inte fel.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Har fått klart lite köksstolar, till min bror. Kul att kunna göra lite på beställning oxå, inte bara till hemma vrån.
Matrial, av enbart eki obehandlat skick.
Matrial, av enbart eki obehandlat skick.
Då var det dags för soffbord nummer 2 i päronträ. Jag utgick från mina egensågade päronplank som var rejält decimerade från första möbelbygget.
Jag var sånär kort om virke så jag fick verkligen tänka till ordentligt och prioriterade bordsskivan så den skulle se bra ut.
Bordet har 6 graders svagt utåtstående ben och har en svävande bordsskiva tack vare underredets upphöjda infästningar för bordsskivan. Till underredet tog jag det virke som blev över och pusslade med de små möjligheter jag hade kvar.
Bordsskivan har råa långsidor och kurvade kortsidor med "underbett" för att förstärka känslan av en svävande skiva. Ytbehandling med Osmo hårdvaxolja 3032, silkesmatt.
Det var kul att bygga ett bord igen och jag hade bra nytta av min Plano limpress till bordsskivan även om pressen inte utan vidare lirar med råa kanter.
PS. Förra bordet skröt jag om här i tråden här,
https://www.byggahus.se/forum/threa...allmaen-beskadan.124179/page-131#post-2871585
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var sånär kort om virke så jag fick verkligen tänka till ordentligt och prioriterade bordsskivan så den skulle se bra ut.
Logga in
Skapa konto
Bordet har 6 graders svagt utåtstående ben och har en svävande bordsskiva tack vare underredets upphöjda infästningar för bordsskivan. Till underredet tog jag det virke som blev över och pusslade med de små möjligheter jag hade kvar.
Logga in
Skapa konto
Bordsskivan har råa långsidor och kurvade kortsidor med "underbett" för att förstärka känslan av en svävande skiva. Ytbehandling med Osmo hårdvaxolja 3032, silkesmatt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det var kul att bygga ett bord igen och jag hade bra nytta av min Plano limpress till bordsskivan även om pressen inte utan vidare lirar med råa kanter.
https://www.byggahus.se/forum/threa...allmaen-beskadan.124179/page-131#post-2871585
ClasseClas skrev:Då var det dags för soffbord nummer 2 i päronträ. Jag utgick från mina egensågade päronplank som var rejält decimerade från första möbelbygget.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[länk]
Riktigt snyggt!
Endagsbygge!
En vän vill börja måla. Stöttar gärna sådant så mycket jag kan. Så i förmiddags konstruerade jag ett bordsstaffli.
Inte ett sådant där vingligt för litet. En meter högt så att även lite större dukar får rum.
Övre hållaren Är gjord teleskopisk. Låsskruven går direkt mot träet. Om det används så mycket att slitaget blir ett problem går det att hitta en bättre lösning när det behövs.
Nu kunde jag inte låta bli att bygga in lite andra finesser. Alla tre benen är ihåliga och ger rum gör förlängare. Samma låssystem som för hållaren. Skruv direkt mot trä genom sargsprint. Enkelt att borra in och kan lura vem som helst att det ser proffsigt ut .
Hållaren är assymetrisk och vändbar. Därmed kan dukar som är 1400 höga sättas upp. Bordsstaffli och ateljestaffli i ett.
En liten pannå går att ställa ovanpå fasthållaren.
Ett staffli för alla behov.
Mvh Findus
En vän vill börja måla. Stöttar gärna sådant så mycket jag kan. Så i förmiddags konstruerade jag ett bordsstaffli.
Inte ett sådant där vingligt för litet. En meter högt så att även lite större dukar får rum.
Logga in
Skapa konto
Övre hållaren Är gjord teleskopisk. Låsskruven går direkt mot träet. Om det används så mycket att slitaget blir ett problem går det att hitta en bättre lösning när det behövs.
Logga in
Skapa konto
Nu kunde jag inte låta bli att bygga in lite andra finesser. Alla tre benen är ihåliga och ger rum gör förlängare. Samma låssystem som för hållaren. Skruv direkt mot trä genom sargsprint. Enkelt att borra in och kan lura vem som helst att det ser proffsigt ut .
Logga in
Skapa konto
Hållaren är assymetrisk och vändbar. Därmed kan dukar som är 1400 höga sättas upp. Bordsstaffli och ateljestaffli i ett.
Logga in
Skapa konto
En liten pannå går att ställa ovanpå fasthållaren.
Ett staffli för alla behov.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Hoppas moderator kan ha överseende att jag redan postat detta i "vad har ni gjort med verktyg & maskiner idag"-tråden. Det borde varit här.
4 st sängbord med vinklade boxjoints och lådor som går in i frästa falser. 2 av borden är i ask och valnöt och 2 är i ek och wenge.
Mycket jobb. Påbörjade första bordet i mars, blev som en prototyp som blev liggande när jag såg att konceptet fungerade. Satte igång igen i september med resterande 3. Allt är ritat i Fusion först och mycket experimenterande där med att få till benens form.
4 st sängbord med vinklade boxjoints och lådor som går in i frästa falser. 2 av borden är i ask och valnöt och 2 är i ek och wenge.
Mycket jobb. Påbörjade första bordet i mars, blev som en prototyp som blev liggande när jag såg att konceptet fungerade. Satte igång igen i september med resterande 3. Allt är ritat i Fusion först och mycket experimenterande där med att få till benens form.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Byggveteran
· 2 380 inlägg
Riktigt snyggt
Ah men va f*n! Endagsbygge? Vet inte om jag ska skratta eller gråta om jag jämför med mig själv. Herregud, om jag ska bygga nån superenkel utemöbel som en pall tar det mig nog en vecka och totalt kommer jag nog sitta och bara tänka och stirra på en träbit lika länge som det tog dig att konstruera och bygga en teknisk finmöbel. Suck.findus42 skrev:
Imponerande helt enkelt. Jävligt imponerande.
Väldigt snyggt bord men jag undrar lite över varför du använt så väldigt rejäl tjocklek på sarger och tvärstag (som skivan vilar på)?ClasseClas skrev:Då var det dags för soffbord nummer 2 i päronträ. Jag utgick från mina egensågade päronplank som var rejält decimerade från första möbelbygget.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[länk]
Är det en designmässig tanke eller finns det någon annan anledning? Tycker de hade kunnat vara hälften så tjocka.
Själv har jag alltid som mål att det ska gå att stycka en gris på borden jag bygger. ser ut som detta bord får mer än godkänt.V vectrex skrev:
Tackar! Underredet byggde jag från en ritning med danskinspirerade kanske 60-talsinfluenser. Den ritningen som byggde på Domino-kex gjorde jag om till traditionella fogar. Sedan ändrade jag benen till från "svällande" ben som jag inte gillade till avsmalnande ben. Jag har faktiskt inte reflekterat speciellt mycket över det du kommenterar utan mer följt ritningen och ändå glatt mig över underredet som ger den svävande bordsskivan. Sedan blev det iofs lite enklare med planhyvlingen med ett fåtal ställ för underredet. Säkert går det att dra ner på dimensionerna även om stabiliteten inte är lika bra som på ett bord med skivan dikt an mot underredet.V vectrex skrev: