erikssonandreas erikssonandreas skrev:
Ville testa att använda papperssnöre, så testade att bygga en pall.
[bild] [bild] [bild] [bild]
”testade”...

• Haha
  • Gilla
Sindbad och 4 till
  • Laddar…
T
j.erkers j.erkers skrev:
[bild]
Litet skåp till buketten från bröllopet. Baksida i ek med inlägg av björk, sidor av ask & gråtal, botten och topp av ask.
Skåpet hänger på bakstycket som sitter på fyra nyckelhålsfästen, dvs helt dolt. Liten ledlampa i framkant.
Glaset är konstglas av samma typ som brukar användas vid renovering av kyrkor och andra gamla byggnader.
Frun nöjd, jag ser mina misstag...
Happy wife, happy life

Jag tycker det är snyggt och en fin idé. Att påminnas om den stora dagen och tanken bakom den är inte fel.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Har fått klart lite köksstolar, till min bror. Kul att kunna göra lite på beställning oxå, inte bara till hemma vrån.
Matrial, av enbart eki obehandlat skick.

Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Har fått klart lite köksstolar, till min bror. Kul att kunna göra lite på beställning oxå, inte bara till hemma vrån.
Matrial, av enbart eki obehandlat skick.
Pics or didn't happen ;)

• Gilla
GustavS och 6 till
  • Laddar…
ClasseClas
Då var det dags för soffbord nummer 2 i päronträ. Jag utgick från mina egensågade päronplank som var rejält decimerade från första möbelbygget.

Egensågade päronträplank staplade på en hylla, råa kanter synliga, används för att bygga soffbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag var sånär kort om virke så jag fick verkligen tänka till ordentligt och prioriterade bordsskivan så den skulle se bra ut.

Handgjort soffbord i päronträ med råa långsidor, kurvade kortsidor, och lutande ben, behandlat med silkesmatt hårdvaxolja.
Skapa konto

Bordet har 6 graders svagt utåtstående ben och har en svävande bordsskiva tack vare underredets upphöjda infästningar för bordsskivan. Till underredet tog jag det virke som blev över och pusslade med de små möjligheter jag hade kvar.

Hantverksmässigt soffbord under konstruktion med svagt utåtstående ben och råa långsidor i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Bordsskivan har råa långsidor och kurvade kortsidor med "underbett" för att förstärka känslan av en svävande skiva. Ytbehandling med Osmo hårdvaxolja 3032, silkesmatt.

Hand håller en burk Osmo hårdvaxolja 3032, silkesmatt, för träbehandling.
Skapa konto

Hantverksmässigt soffbord i päronträ med svagt utåtstående ben och svävande skiva med råa kanter.
Skapa konto

Handgjort soffbord i päronträ med svävande skiva, råa långsidor och silkesmatt yta.
Skapa konto

Det var kul att bygga ett bord igen och jag hade bra nytta av min Plano limpress till bordsskivan även om pressen inte utan vidare lirar med råa kanter.

PS. Förra bordet skröt jag om här i tråden här,
https://www.byggahus.se/forum/threa...allmaen-beskadan.124179/page-131#post-2871585

• Gilla
Simsu och 57 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Då var det dags för soffbord nummer 2 i päronträ. Jag utgick från mina egensågade päronplank som var rejält decimerade från första möbelbygget.

[bild]

Jag var sånär kort om virke så jag fick verkligen tänka till ordentligt och prioriterade bordsskivan så den skulle se bra ut.

[bild]

Bordet har 6 graders svagt utåtstående ben och har en svävande bordsskiva tack vare underredets upphöjda infästningar för bordsskivan. Till underredet tog jag det virke som blev över och pusslade med de små möjligheter jag hade kvar.

[bild]

Bordsskivan har råa långsidor och kurvade kortsidor med "underbett" för att förstärka känslan av en svävande skiva. Ytbehandling med Osmo hårdvaxolja 3032, silkesmatt.

[bild]

[bild]
[bild]

Det var kul att bygga ett bord igen och jag hade bra nytta av min Plano limpress till bordsskivan även om pressen inte utan vidare lirar med råa kanter.

[länk]

Riktigt snyggt!

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Endagsbygge!
En vän vill börja måla. Stöttar gärna sådant så mycket jag kan. Så i förmiddags konstruerade jag ett bordsstaffli.
Inte ett sådant där vingligt för litet. En meter högt så att även lite större dukar får rum.
Hemgjort träbordsstaffli med teleskopisk övre hållare och ihåliga ben för förlängare på ett betonggolv.
Skapa konto

Övre hållaren Är gjord teleskopisk. Låsskruven går direkt mot träet. Om det används så mycket att slitaget blir ett problem går det att hitta en bättre lösning när det behövs.
Närbild av ett hemmagjort bordsstaffli med teleskopisk övre hållare och en låsskruv mot trädetaljer.
Skapa konto

Nu kunde jag inte låta bli att bygga in lite andra finesser. Alla tre benen är ihåliga och ger rum gör förlängare. Samma låssystem som för hållaren. Skruv direkt mot trä genom sargsprint. Enkelt att borra in och kan lura vem som helst att det ser proffsigt ut ;).
Detaljbild av ett hemmagjort träbordsstaffli med teleskopisk övre hållare och inbyggd låsskruv.
Skapa konto

Hållaren är assymetrisk och vändbar. Därmed kan dukar som är 1400 höga sättas upp. Bordsstaffli och ateljestaffli i ett.
Ett hemgjort bordsstaffli i trä, en meter högt, står i ett verkstadsutrymme med en osminkad duk monterad på det.
Skapa konto

En liten pannå går att ställa ovanpå fasthållaren.
Ett staffli för alla behov.
Ett hemmagjort träbordsstaffli i en verkstad med en röd duk monterad, teleskopisk övre hållare och ihåliga ben.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
Dsundet och 43 till
  • Laddar…
Hoppas moderator kan ha överseende att jag redan postat detta i "vad har ni gjort med verktyg & maskiner idag"-tråden. Det borde varit här.

4 st sängbord med vinklade boxjoints och lådor som går in i frästa falser. 2 av borden är i ask och valnöt och 2 är i ek och wenge.
Mycket jobb. Påbörjade första bordet i mars, blev som en prototyp som blev liggande när jag såg att konceptet fungerade. Satte igång igen i september med resterande 3. Allt är ritat i Fusion först och mycket experimenterande där med att få till benens form.
Hantverkat sängbord med vinklade ben och låda, kombination av ask och valnöt.
Skapa konto

Fyra handgjorda sängbord i ask, valnöt, ek och wenge med vinklade ben och lådor.
Skapa konto
Fyra handgjorda sängbord i trä med vinklade ben och lådor, två i ask och valnöt, två i ek och wenge.
Skapa konto
Handgjort sängbord i ask och valnöt med vinklade ben och låda.
Skapa konto
Sängbord med vinklade ben och låda i kontrasterande ask och valnöt mot en ljus bakgrund.
Skapa konto
Handgjort sängbord med vinklade ben i ask och lådsfront i valnöt, designat med vinklade boxjoints.
Skapa konto
Närbild av ett hantverksmässigt sängbord i ask och valnöt med detaljerad låda och vinklade boxjoints.
Skapa konto
Närbild på hörnet av ett hantverksmässigt sängbord med vinklade boxjoints i ask och valnöt.
Skapa konto
Handgjort sängbord i ask och valnöt med vinklade ben och låda med frästa falser.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Hep och 65 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Endagsbygge!
En vän vill börja måla. Stöttar gärna sådant så mycket jag kan. Så i förmiddags konstruerade jag ett bordsstaffli.
Ah men va f*n! Endagsbygge? Vet inte om jag ska skratta eller gråta om jag jämför med mig själv. Herregud, om jag ska bygga nån superenkel utemöbel som en pall tar det mig nog en vecka och totalt kommer jag nog sitta och bara tänka och stirra på en träbit lika länge som det tog dig att konstruera och bygga en teknisk finmöbel. Suck.

Imponerande helt enkelt. Jävligt imponerande.

• Gilla
Sturmtiger och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
[bild]

[länk]
Väldigt snyggt bord men jag undrar lite över varför du använt så väldigt rejäl tjocklek på sarger och tvärstag (som skivan vilar på)?

Är det en designmässig tanke eller finns det någon annan anledning? Tycker de hade kunnat vara hälften så tjocka.

AXS
V vectrex skrev:
Väldigt snyggt bord men jag undrar lite över varför du använt så väldigt rejäl tjocklek på sarger och tvärstag (som skivan vilar på)?

Är det en designmässig tanke eller finns det någon annan anledning? Tycker de hade kunnat vara hälften så tjocka.
Själv har jag alltid som mål att det ska gå att stycka en gris på borden jag bygger. :D ser ut som detta bord får mer än godkänt.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Själv har jag alltid som mål att det ska gå att stycka en gris på borden jag bygger. :D ser ut som detta bord får mer än godkänt.
Jag tror nog det hade gått att stycka en gris även om sargerna hade varit hälften så tjocka. :rofl:

• Haha
AXS
  • Laddar…
ClasseClas
V vectrex skrev:

Tackar! Underredet byggde jag från en ritning med danskinspirerade kanske 60-talsinfluenser. Den ritningen som byggde på Domino-kex gjorde jag om till traditionella fogar. Sedan ändrade jag benen till från "svällande" ben som jag inte gillade till avsmalnande ben. Jag har faktiskt inte reflekterat speciellt mycket över det du kommenterar utan mer följt ritningen och ändå glatt mig över underredet som ger den svävande bordsskivan. Sedan blev det iofs lite enklare med planhyvlingen med ett fåtal ställ för underredet. Säkert går det att dra ner på dimensionerna även om stabiliteten inte är lika bra som på ett bord med skivan dikt an mot underredet.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
erikssonandreas erikssonandreas skrev:
Ville testa att använda papperssnöre, så testade att bygga en pall.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Man uttrycker förvåning med texten "HOW HOW HOW DID YOU DO THAT
Skapa konto

• Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.