Om du väljer decklights så fundera en vända till iaf om du tänkt armaturer som lyser rakt upp i himlen. Visst ser bra ut på bild men bländar är min erfarenhet. Dom gör sig bäst också om dom har något att lysa på.

AndersPS AndersPS skrev:
Hur river man en trapp-plattform? Man tar hjälp av experter! Första steget var att såga av plattformen nära husväggen och underlätta den fortsatta rivningen.
Antar det var värt varenda krona såhär i efterhand?`:D

Purre Purre skrev:
Om du väljer decklights så fundera en vända till iaf om du tänkt armaturer som lyser rakt upp i himlen. Visst ser bra ut på bild men bländar är min erfarenhet. Dom gör sig bäst också om dom har något att lysa på.
Finns fiffiga hattar om man vill kalla det så, som du kan kasta ut ljus åt ett eller fler håll så man riktar det.

M MAczea skrev:
Finns fiffiga hattar om man vill kalla det så, som du kan kasta ut ljus åt ett eller fler håll så man riktar det.
Har du några exempel att visa eller kanske länkar?

maah maah skrev:
[länk]

Har haft dessa själv. Dyra men bra.
Tittade på dem men som du själv säger, dyrt. Rejält dyrt om man ska ha många. Min lösning just nu är att köpa billiga decklights som därmed inte ger så mycket ljus ;)

• Gilla
maah
  • Laddar…
M MAczea skrev:
Hattar och hattar det är så armaturen ser ut, alltså inget man eftermonterar. Iaf de jag sett på marknaden.

Purre Purre skrev:
Hattar och hattar det är så armaturen ser ut, alltså inget man eftermonterar. Iaf de jag sett på marknaden.
zebra har något som kallas frontring man köper till, så kastar man ut ljuset åt olika håll beroende på vilken du väljer.

• Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
Idag fick jag ett väldigt, väldigt oväntat problem med mina motorstyrda rullgardiner från m.nu. Jag har 3 st tubmotorer inkopplade på samma puck och detta har fungerat i ungefär 4 år.

Plötsligt är det en av dem som inte fungerar som de ska, rullgardinen rör sig 2-3 millimeter, stannar, rör sig igen, stannar och ja, nu förstår. Detta upprepar sig tills den når timeout från pucken. Någon som har någon idé vad detta kan bero på (förutom att motorn är trasig)?

• Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Idag fick jag ett väldigt, väldigt oväntat problem med mina motorstyrda rullgardiner från m.nu. Jag har 3 st tubmotorer inkopplade på samma puck och detta har fungerat i ungefär 4 år.

Plötsligt är det en av dem som inte fungerar som de ska, rullgardinen rör sig 2-3 millimeter, stannar, rör sig igen, stannar och ja, nu förstår. Detta upprepar sig tills den når timeout från pucken. Någon som har någon idé vad detta kan bero på (förutom att motorn är trasig)?
Kolla med m.nu, deras support är grym. Vet att en del har haft liknande problem med motorn, så det är inte orimligt att det är den som gett upp, men de kan ge dig facit rätt fort.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kolla med m.nu, deras support är grym. Vet att en del har haft liknande problem med motorn, så det är inte orimligt att det är den som gett upp, men de kan ge dig facit rätt fort.
Givetvis redan gjort, och som vanligt var de snabba på svar. Bara 11 minuter efter första koppen kaffe svarade Erik med lite råd om felsökning.

Nu "löste" jag problemet på egen hand genom att jag drog av kabeln till motorn när jag skulle demontera den, så en ny åker upp senare idag... Nåväl.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vet att när vi monterar motordrivna gardiner och markiser är det Big nono att köra fler än en motor per utgång. Minns inte exakta anledningen rakt upp och ned, men risk för att det skulle balla ur.

LK ställdon för golvvärme installerade på rör med en tryckmätare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har blivit dags att styra golvvärmen lite mer aktivt, och jag har nu fått mina styrdon installerade. Förenklat använder jag LKs ställdon men istället för att använda deras "dumma" styrning utnyttjar jag istället att tekniken som redan finns i huset. Det innebär att de styrs via Home Assistant och jag har full frihet att programmera styrningen.

I första skedet kommer jag enbart att nyttja de temperaturgivare som redan finns och slå av och på, men tanken är att bygga logik som styrs av väderleksprognoser.

• Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
I första skedet kommer jag enbart att nyttja de temperaturgivare som redan finns och slå av och på, men tanken är att bygga logik som styrs av väderleksprognoser.
Låter intressant, du får gärna återkomma med en byggtråd eller beskrivning när det blir dags. klart intresserad av hur det ser ut/fungerar.

R roli skrev:
Låter intressant, du får gärna återkomma med en byggtråd eller beskrivning när det blir dags. klart intresserad av hur det ser ut/fungerar.
Det ska jag absolut göra! Detta är vad som finns än så länge, så det är en lång väg kvar att gå.

Smart hem-kontrollpanel som visar golvvärmeinställningar och aktuella temperaturer i olika rum.

• Gilla
316097 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.