532 659 läst · 1 447 svar
533k läst
1,4k svar
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Jag har inte fått bygglovet än, men handläggaren lovade att ta tag i det så fort som möjligt och sa att jag borde ha det inom ett par veckor. Jag gjorde granngehör själv för att snabba på det hela.Heij83 skrev:
//Fredrik
Det har jag inte riktigt bestämt än. Men jag tänker mig en bottenplatta på minst 50x50cm och runt 10cm tjock. Och så släpper jag upp armeringsjärn till ett 200mm gjutrör till stolphållaren.S skydiver skrev:
Tänkte stämma av det med gjutaren innan jag börjar.
//Fredrik
Jag tror inte att jag sätter in någon nu. Däremot så kommer jag nog att förbereda för det i väggen så jag kan sätta in en dörr i framtiden. Det blir dörr bredvid porten i garaget så det blir knappt 4m till carporten så det regnet tänkte jag försöka stå ut med.F falkn skrev:
//Fredrik
Är det fönster i garaget som nu hamnar ”i carporten”? Kanske ger det bättre ljus i garaget om man sätter i takfönster istället?
Jag har förvisso aldrig haft ett garage själv och har ingen erfarenhet av om det är praktiskt men takfönster har jag och det ger väldigt fint ljus i vårt hus
Jag har förvisso aldrig haft ett garage själv och har ingen erfarenhet av om det är praktiskt men takfönster har jag och det ger väldigt fint ljus i vårt hus
Ja precis, fönstren på garagegaveln hamnar nu i carporten. Takfönster känns onödigt i ett garage, har inte valt det i huset heller. Men jag ser inga problem vad det gäller ljusinsläppet i garaget, misstänker att man lär tända lysrören nästan varje gång man är där ändå.C cmb skrev:
//Fredrik
Jag har inte ett enda fönster i mitt garage och det funkar hur bra som helst. Fördelarna med att inte ha fönster är många:I Isak90 skrev:
- svårare för tjuvar att ta sig in
- bättre u-värde
- billigare att bygga
- enklare att bygga
- inga fönster att tvätta
- mera tillgänglig väggyta
- man slipper bli stressad över att det blivit mörkt och man inser att tiden rusat iväg när man hållit på med något spännande och det nu är mitt i natten och man ska på jobb om några timmar
Det blir bra det. Precis så gjorde jag när jag bytte plint på min sommarstugaI Isak90 skrev:
Hej!
Idag när jag åkte förbi efter jobbet så var snickarna på plats och la råspont på garaget. Tyvärr hann de inte få på pappen men jag hjälpte till så vi la på presenningen igen. Nu ser vädret betydligt bättre ut framöver så till veckan räknar dom med att kunna fortsätta.
Nu jobbar jag tyvärr hela helgen så det blir inget gjort förrän måndag..
//Fredrik
Idag när jag åkte förbi efter jobbet så var snickarna på plats och la råspont på garaget. Tyvärr hann de inte få på pappen men jag hjälpte till så vi la på presenningen igen. Nu ser vädret betydligt bättre ut framöver så till veckan räknar dom med att kunna fortsätta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu jobbar jag tyvärr hela helgen så det blir inget gjort förrän måndag..
//Fredrik
Hej!
Idag har snickarna fortsatt med råspont på huset. Dagen började med att finjustera och rikta takstolar inför brädning. Kilarna till takfoten som var med var fel, så snickarna har sågat till nya och monterat. Jag har hantlangat och hjälpt till där det behövs. Ca 2/3-delar blev brädat idag
Imorgon blir det fortsättning och förhoppningsvis åker papp och läkt på.
//Fredrik
Idag har snickarna fortsatt med råspont på huset. Dagen började med att finjustera och rikta takstolar inför brädning. Kilarna till takfoten som var med var fel, så snickarna har sågat till nya och monterat. Jag har hantlangat och hjälpt till där det behövs. Ca 2/3-delar blev brädat idag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Imorgon blir det fortsättning och förhoppningsvis åker papp och läkt på.
//Fredrik