Vad ska du ha för färg på fasaden? :thinking:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Vad ska du ha för färg på fasaden? :thinking:
Det blir ljusgrå med gråa knutar/foder.:)
Tre färgprover från Jotun, vänster till höger: Skumring i ljusgrå, Tåkedis i grå och Bomull i off-white, mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har testmålat boden jag byggde tidigare:
Nytestmålad bod i ljusgrå med gråa knutar syns genom ett regnigt bilfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljusgrå bod med grå knutar och foder runt fönstret, testmålad under regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Smart att prova på boden!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Det blir ljusgrå med gråa knutar/foder.:)
[bild]

Har testmålat boden jag byggde tidigare:
[bild]

[bild]

//Fredrik
Snyggt! Då passar det med vita fönster.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har snickarna varit på plats igen. De har bland annat gjort gavelspetsen på garaget, kompletterat skarvarna på utegipsen med tejp och riktat in stolparna till entrén. Så nu är det färdigt så jag kan gjuta fundamenten. Det tänkte jag göra imorrn eftermiddag när jag slutat jobbet.:)

Delvis färdigställd garagevägg med utegips och grön tejp längs skarvar, stege framför och öppen landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med gavelspets på garage, tejpade skarvar på utegips och riktade stolpar till entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med delvis byggt garage, täckt gavelspets, upprättade trästolpar och tejpade skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu såg tyvärr vädret lite sämre ut igen så snickarna grejar nog med annat ett par dagar. Men det kan ändras beroende på vädret.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Beemaster och 5 till
  • Laddar…
Hej!

Idag gav jag mig på att gjuta fundamenten. Enligt prognosen så skulle det börja regna sen eftermiddag runt 17, perfekt tänkte jag, då hinner jag gjuta när jag slutat jobbet vid 14. Men jodå, meteorolog skulle man tydligen blivit, 14.30 började regnet ösa ner..:worried:

Men men, jag fick gjutit och täckt med plast.:) Och blöt blev jag..:rolleyes: Glömde såklart ta bilder innan jag lagt dit plasten..

Nyligen gjutet betongfundament täckt med plast för skydd mot regn med träformar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färskt gjutet fundament med träformar och stödstag, täckt med plast, på ett grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyggjuten fundament med trästöttor och plastöverdrag på grusunderlag vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror inte jag vågar ge mig på att plocka bort formarna imorrn förmiddag innan jobbet så det får nog bli på torsdag.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag kollat till gjutningen och tagit bort formarna. Lyckades få loss dom hela.:)

Två träformar avlägsnade från en betonggjutning, placerade på en presenning vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny gjuten betongplatta med borttagna formar och vertikal trästolpe installerad, placerad på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybetongerad plint med träkonstruktion ovanpå på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybetongade plintar med borttagna formar vid en byggarbetsplats med trästöttor och grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
tobbbias och 11 till
  • Laddar…
boschkenta
Ett år av bilder på grus, sen plötsligt är takstolarna uppe! :crysmile: Ser mycket bra ut det där. Jag tycker stommen ser mer robust ut än de flesta byggen jag kikat på här på BH... Är det grövre dimensioner på virket eller behöver jag boka tid hos optikern?
 
  • Haha
  • Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Ett år av bilder på grus, sen plötsligt är takstolarna uppe! :crysmile: Ser mycket bra ut det där. Jag tycker stommen ser mer robust ut än de flesta byggen jag kikat på här på BH... Är det grövre dimensioner på virket eller behöver jag boka tid hos optikern?
Haha ja det gick fort från grus till hus:crysmile:

Tack så mycket!:)

Nja grövre tror jag inte, stommen är 45x170. 170 & 195 är väl det vanligaste idag. Så du får kanske ta ett besök hos optikern ändå:p:crysmile:

//Fredrik
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
boschkenta
I Isak90 skrev:
Haha ja det gick fort från grus till hus:crysmile:

Tack så mycket!:)

Nja grövre tror jag inte, stommen är 45x170. 170 & 195 är väl det vanligaste idag. Så du får kanske ta ett besök hos optikern ändå:p:crysmile:

//Fredrik
Ja där ser man.. bokar direkt. :crysmile:
Tack för svar!
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Idag blev även jag drabbad av det skitvädret som vi har, regn och rejält med blåst.

Farsan kollade ViVa imorse när han vaknade och då var det runt 24m/s. Strax därefter fick jag sms av två grannar att mina presenningar gett sig av. Så det var bara att åka ut och få sig en uppfattning av förödelsen. Mycket riktigt, de som täckte huset hade slitit sig men hängde kvar runt om. Jag fick med mig farsan ut och 5 blöta timmar senare så var det täckt igen.:)

Halvtäckt husstomme med blå presenningar som slitit sig i blåsväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdigt hus täckt med presenningar, en lös och lerig byggarbetsplats, dystra väderförhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion täckt med lossnade blå presenningar, byggmaterial och röd bil framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu hoppas jag verkligen att prognoserna stämmer och det blir bättre väder i mitten och slutet av veckan så snickarna kan få på taket!

//Fredrik
 
  • Gilla
  • Ledsen
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Heij83
Lider med dig, hade samma problem i mitt bygge förra hösten där både presseningar och takpapp gav sig iväg mer än en gång.
Kämpa på!
 
  • Älska
Isak90
  • Laddar…
Du får mina sympatier också! Stormen har härjat här sen i natt och vi har också fått lite problem, dock inget förödande. (Skriver om det i vår tråd för de som är intresserade.)
 
  • Älska
Isak90
  • Laddar…
Hej!

När huset restes så fick jag en takstol över till garaget. Jag hade tänkt att göra en carport i framtiden bredvid garaget. Men eftersom det blev en över nu så blir det till att försöka få till en nu direkt. Efter samtal med kommunen så har jag skickat in nya ritningar. Det var tyvärr en såpass stor avvikelse så att det krävdes bygglov.

Carporten blir 4m bred utvändigt med samma tak som garaget.:)
Ritning av husplan med befintlig byggnad och tillbyggnad för carport, samt snitt av carportens takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritningar av husets olika fasader med en planerad tillbyggnad av en carport i anslutning till befintlig byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare tre takstolar är beställda och idag har jag börjat märka ut var jag ska gjuta plintar.:)
Plats förberedd för gjutning av plintar bredvid hus, markerad med snören, i ett ruralt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markeringar för plintar bredvid bundet virke vid bygge av carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt förberedd för bygge av carport intill ett grönt garage med markeringar för plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Johanneslunden och 11 till
  • Laddar…
Heij83
Vad är detta för kommun som kan ge så snabba svar? :surprised:
Hos oss hade säkerligen tagit minst 6 månader att få ett besked.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.