Nissens
C cpalm skrev:
Suck... Har jag påstått motsatsen?
Suck... men det är väl ingen som har påstått att man får älgtilldelning efter den älgskit man hittar i just sin skog heller, så varför skrev du det från början undrar man ju...
Sucksucksuck...

S Se-bb-e skrev:
Den här tråden får mig bara att känna en sak. Stadsbor bör hålla sig i stan...
O samtidigt klagar ni över att landsbygden avfolkas... Vore det inte enklare med lite kommunikation, så vore vi inte ens här...

• Gilla
tio_Pepe och 7 till
  • Laddar…
"Problemet" är väl att folk i gemen tar för givet att det fungerar lika över allt som det fungerar "hemma", och dom som bor "borta" tar för givet att "besökarna" fungerar och tänker som folket som bor borta. Nu är det väl så att det nästan aldrig fungerar lika som hemma när man kommer bort och det leder bla pga brister i kommunikationen till missförstånd och att man inte kan förstå vad/hur dom andra tänker. För att ta älgjakten, där jag bor vet ALLA när älgjakten börjar och vem som jagar vart. Vill man gå ut i skogen och plocka lingon ringer man och pratar med jägarna och får veta vart och när dom kommer att jaga.
Kommer det en turist från Skåne (OBS inte en 08 den här gången;)) och ska plocka bär har denne troligen inte en aning om vad som pågår.
Så ta inte saker för givet och prata med varandra, mycket enkelt egentligen men tyvärr ack så svårt för vissa.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Ser flera fel i den här tråden.
VVO äger ingen jakträtt, enbart fastighetsägaren äger jakträtt och äganderätten till den kan inte överlåtas.
Man kan avtala om nyttjanderätt så att någon annan kan jaga på din mark men det är två helt skilda saker.
Ett sånt avtal kallas ofta jaktarrende vilket är helt felaktigt eftersom det inte rör sig om något arrende i rättslig mening.
Det är ett avtal med markägaren och övergår inte per automatik till nån annan även om jaktlagen gärna vill se det så.
Om t.ex. den ursprungliga ägaren som ett sånt avtal gjorts med är död så finns det inget avtal, man kan inte ärva det.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
E Engeln skrev:
O samtidigt klagar ni över att landsbygden avfolkas... Vore det inte enklare med lite kommunikation, så vore vi inte ens här...
Jo men av ditt första inlägg att döma så är det nog kommunikationen som är problemet. Då ni som ny inflytande det första ni gör är att säga att här ska minsann inte jagas och schasar iväg hundar för att dom springer över er mark och ställer krav att ni ska informeras när de ska jagas.

Hade ni istället varit ödmjuka i att här har det jagats i 50-150 år och är en stor del av livet för era grannar. Man måste väl ändå ha lite förståelse för att det är och fungerar på ett visst sätt på landet och Inte komma med inställningen att nu ska ni formas efter mig. så tror jag inte det hade varit ett problem. Då hade nog dom varit mer angelägna att prata med er och kompromissa och inte släppa Hunden på eran mark och dyl.

man tar seden dit man kommer..

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Intressant tråd. Märks att det för många är ett tag sedan man tog jägarexamen (om man har det, det vill säga, förr kunde man få "vapenlicens" även utan jägarexamen).

Till TS från en jakträttsinnehavare med jägarexamen, bössor, vett och hyfs: Har du inget större intresse av jakt själv, så har du förmodligen en del att vinna på att komma överens med lokala jägare som kan hjälpa till med t.ex. vildsvinsproblem. Men som du har märkt så finns det mycket tyckande bland jägare om hur saker fungerar så man får anpassa sig till rådande omständigheter.

Lycka till och välkommen till landet! :)

• Gilla
vialund42 och 2 till
  • Laddar…
S Se-bb-e skrev:
Jo men av ditt första inlägg att döma så är det nog kommunikationen som är problemet. Då ni som ny inflytande det första ni gör är att säga att här ska minsann inte jagas och schasar iväg hundar för att dom springer över er mark och ställer krav att ni ska informeras när de ska jagas.

Hade ni istället varit ödmjuka i att här har det jagats i 50-150 år och är en stor del av livet för era grannar. Man måste väl ändå ha lite förståelse för att det är och fungerar på ett visst sätt på landet och Inte komma med inställningen att nu ska ni formas efter mig. så tror jag inte det hade varit ett problem. Då hade nog dom varit mer angelägna att prata med er och kompromissa och inte släppa Hunden på eran mark och dyl.

Där har du helt fel, i fyra månader har vi försökt med samtal, hitta personer vi kan prata med. Att vi inte har mycket till övers för jakt, betyder inte att vi inte förstår att den ibland måste göras. Men när vi inte får till stånd en kommunikation, utan blir tystade, o ignorerade o det sen jagas på vår mark utan vårt tillstånd blir vi irriterade. Det är inte ok, o då vände vi oss hit för att få veta vart vi vänder oss. Då man uppenbarligen inte vill ha en kommunikation med oss, vad föreslår du då att vi ska göra.??

• Gilla
bime och 9 till
  • Laddar…
F fredl skrev:
Intressant tråd. Märks att det för många är ett tag sedan man tog jägarexamen (om man har det, det vill säga, förr kunde man få "vapenlicens" även utan jägarexamen).

Till TS från en jakträttsinnehavare med jägarexamen, bössor, vett och hyfs: Har du inget större intresse av jakt själv, så har du förmodligen en del att vinna på att komma överens med lokala jägare som kan hjälpa till med t.ex. vildsvinsproblem. Men som du har märkt så finns det mycket tyckande bland jägare om hur saker fungerar så man får anpassa sig till rådande omständigheter.

Lycka till och välkommen till landet! :)
Tack

A Alexandra59 skrev:
När jag köpte min lilla gård med skog vaknade jag en gång av att det var fullt med bilar och järare på gården.
När jag frågade vad de gör här sa de bara att så har de alltid gjort.
Men jag hatar all Jagd förutom skyddsjagd och glädjer mig av "mina" djur så blev det absolut stopp.
Inget skjutande i min skog och inte heller några främmande hundar.

intressant inställning.. påminner lite om en tant som i Ring P1 förra veckan framförde åsikten att man istället för jakt skulle ha alla vildsvin på djurparken... hon tyckte dom var söta. dagen därpå ringde en mycket artig herre in och förklarade att det finns minst 300 000 stycken i landet, kanske så många som 500 000.

du kanske kan ha dom i ladugården? köpa lite äpplen på lidl eller lägga ut en blocketannons och hämta fallfrukt från folk i trakten?

• Haha
Festlund
  • Laddar…
S Se-bb-e skrev:

Jag vill vända på det.

Varför inte som jaktledare när man fått reda på att det flyttat in nya traska över och presentera sig och sondera hur intresserad de nya är av jakten och bemöta eventuella farhågor.

Istället för att förutsätta att alla som flyttar in har full koll på:
Vem som är jaktledare.
När jaktsäsongen är och det är jakt.
Var och hur det jagas.

För att jag kan meddela att jag som är uppfödd helt utan kontakt med jakt inte hade haft någon aning om att jag ens skulle behöva fråga runt.

• Gilla
  • Älska
tio_Pepe och 14 till
  • Laddar…
Kan inlägga att när vi hade kraftiga vildsvinsbekymmer var det inte helt lätt att få kontakt med nån jägare.......
Först när ryktet gick att det fällts ”gris” dök det upp intresserade.
Men är inte lätt för jaktledare heller att ha koll på nyinflyttade......

Kanske dax att anlita en privatdetektiv, segt att inte lyckas på 4 månader!?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A Anders23094 skrev:
Ser flera fel i den här tråden.
VVO äger ingen jakträtt, enbart fastighetsägaren äger jakträtt och äganderätten till den kan inte överlåtas.
Man kan avtala om nyttjanderätt så att någon annan kan jaga på din mark men det är två helt skilda saker.
Ett sånt avtal kallas ofta jaktarrende vilket är helt felaktigt eftersom det inte rör sig om något arrende i rättslig mening.
Det är ett avtal med markägaren och övergår inte per automatik till nån annan även om jaktlagen gärna vill se det så.
Om t.ex. den ursprungliga ägaren som ett sånt avtal gjorts med är död så finns det inget avtal, man kan inte ärva det.
Det är just jakträtten man upplåter, när man tex "arrenderar" (avtalar) ut jakten. Jakträtt och nytjande rätt är i lagtexten således densamma. Det är äganderätt och jakträtt man inte ska blanda ihop här.

Så här säger jaltlagen om jakträtt bla:
10 § Fastighetsägaren har jakträtten på den mark som hör till fastigheten, om inte annat följer av andra stycket eller av 10 a § eller 11 §. I jakträtten ingår rätt att tillgodogöra sig vilt som omhändertas, påträffas dött eller dödas i något annat sammanhang än vid jakt, om inte annat följer av föreskrifter meddelade med stöd av 25 §.

Och om överlåtelse av jakträtt står tex:
14 § Jakträtt som har upplåtits i andra fall än i samband med jordbruksarrende får inte överlåtas eller upplåtas utan fastighetsägarens samtycke.

Sedan är det du skriver om att arrende inte per automatik löper vidare vid tex dödsfall, eller ägarbyte av fastigheten inte alltid helt korrekt.
Det beror helt och hållet på hur avtalet är skrivet, och det kan tom finnas inskrivet & reglerat i fastighetsregistret.
Normalt skrivs dock sådan avtal årsvis och löper således ut vid fastslaget tid även vid händelse av dödsfall, eller sägs upp skriftligen av dödsbo alt ny ägare.
Detta regleras av Jordbruksbalken kap7 (omnämns då nyttjanderätt) & i vissa fall kap8 (vid tex jordbruksarrendet) ?

Jaktlagen finns att läsa i sin helhet här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fattningssamling/jaktlag-1987259_sfs-1987-259

Redigerat:
S Se-bb-e skrev:

Felet med din syn på det hela, är ju då att det är olagligt för jägare att jaga, släppa hund för jakt eller ens bära skjutbart vapen på någon annans mark utan något sorts avtal (eller lagkrav, som vid tex eftersök) som ger dem den rätten...:thinking:
Förutsatt att det då föreligger sådana oangelägenheter i det här fallet, vilket iaf verkar vara vad Ts misstänker och vill reda ut!
Den som äger marken bestämmer ju själv vad som ska göras och inte där, inte grannarnas tyckande eller gammal hävd.
Det borde grannar, jägare och övriga medmänniskor oxå respektera och visa ödmjukhet inför, kan iaf jag tycka! ;)

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
J JoKalle skrev:
Oj, här var det mycket killgisningar! :surprised:
Du har säkert fått en del korrekta svar, men orkar inte läsa igenom hela tråden...

1. Du som markägare har alltid jakträtten på din tomt/mark. Så länge du inte arrenderar ut jakten. Sen kan du såklart överlåta jakt både muntligt och skriftligt till någon annan, över tid eller vid enstaka tillfälle.
Ingen får utan ditt medgivande beträda din mark med skjutklart vapen, det är ett lagbrott och bör polisanmälas om så sker.
Det finns dock ett par undantag:
Särskilt utsedda eftersöksjägare får avliva tex trafikskadat vilt på din mark utan din tillåtelse, men det ska såklart meddelas så fort som möjligt att så skett i så fall.
Enskild person får även själv avliva trafikskadat vilt i samband med viltolyckor på din mark, men även där ska du informeras om det gäller större vilt (vilolyckor ska ju polisanmälas, och polisen informerar markägare)
Jaktlag från kringliggande marker har även rätt (tom skyldighet) att beträda din mark vid eftersök av skadat vilt, då lidandet för djuret ska minimeras i största möjliga mån.
Där får du heller inte hindra att eftersök sker.
Men även här ska man försöka få kontakt med markägare för att informera om läget, om det inte är möjligt ska det ske i efterhand. Du som markägare har då rätt till det färlda viltet om du vill ha det. (gäller dock inte älg såvida du inte är med i älgskötselområdet eller har mark registrerad för älgjakt, heller inte statens vilt som ex björn, varg osv)

2. Jakträtt är alltså inte samma sak som att du har rätt att jaga! För detta måste du bla lösa ett statligt jaktkort och naturligtvis ha jägarexamen och rätt att inneha vapen. Vissa marker lämpar sig oxå väldigt dåligt för jakt, ex villatomter. Där måste du ofta (ber på hur omgivningen ser ut) söka skottlossnings tillstånd från polisen för att få skjuta. Men vilt som dör eller dödas på din tomt är ändå dina, med samma undantag som nämndes i punkt 1. Oavsett om du har 400kvm eller 4000hk.

3. Hundar som driver vilt kan såklart inte styras att hålla sig innanför gränserna, så att drev kan förekomma på din mark får du nog försöka acceptera. Däremot får jakten inte bedrivas så att din mark jagas av systematiskt, eller planerat med drivande hundar. Det kan ju vara svårt att påvisa, men en väldigt liten mark är ju tex olämplig att släppa hundar på överhuvudtaget, då chansen är större att drevet kommer ske utanför den egna gränsen. Att släppa hundar precis vid din gräns kan ju oxå vara olämpligt i många fall...
Du får däremot inte avsiktligt störa (sabotera) en jakt, men du har rätt att försöka avstyra ett drev som sker inne på din mark.

4. Det finns inget lagkrav på varselklädsel vid jakt, det är regler som jaktlaget eller den enskilda jägaren själva styr över. Lämpligheten av att bära dom är ju däremot solklar.
Rent krast ska man kunna känna sig säker ute i skog och mark även under jakt, eftersom att en jägare alltid ska se till att det finns ett ordentligt kulfång, och ingen risk att en förlupen kula ska kunna träffa någon, eller något annat än det djur som beskjuts. I verkligheten är det tyvärr lite si och så med detta... Att bära varselklädsel om man misstänker att jakt kan pågå i närheten när man tex är ute och plockar svamp är därför en ren självbevarelsedrift i många fall.

4. Är din mark registrerad, exempelvis för licensjakt på älg hos länsstyrelsen, eller med i ett älgskötselområdet, viltvårdsområde eller liknande så ger det fortfarande inga andra jägare rätten att jaga på din mark, vare sig älg eller annat vilt.
Du kan däremot själv välja att samjaga, ex älg, eller låta andra tillgodose din mark för älgjakt för att tex få en större tilldelning osv, men du bestämmer själv om och hur jakt ska bedrivas på din mark!
Du kan oxå avregistrera din mark, eller gå ur Äo/VVO om du vill. Du kan även vara helt passiv i frågan, det ger ändå ingen rätten att bedriva jakt på din mark.

5. Misstänker du att något sker på din mark, som du inte känner till, eller kan rå över är det i första hand en polisanmälan som ska göras. Du kan såklart själv ta kontakt med ex Viltvårdområdet/ älgskötselområdet/ älgförvaltningsgruppen i ditt område alt länsstyrelsen för att få uppgifter om vilka som jagar på markerna runtomkring. Kan om inte annat vara bra att veta om du själv stöter på skadat vilt eller annat vilt relaterat du kan komma behöva få hjälp med i framtiden även om du inte jagar själv (Skabbrävar, hjortar med taggtråd i hornen, vildsvin som bökar sönder din trädgård osv osv.) En god relation bäddar ju för trevligare tillvaro om inte annat. ;)

[länk]
Du verkar ha god kunskap i detta. Angående punkt 3. Kan jag "ta hand om" hundar som irrar sig över tomtgränsen. För att sedan lämnas över till ägaren. Hundar kan inte läsa karta, så ägaren har allt ansvar.

Jag skulle inte uppskatta om det kommer lösa hundar när jag är ute och går men min hund i koppel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.