Nästan helt off topic men...
Tittade in hos en vän/granne igår, och han skulle just åka iväg med bilen.
Då gick han till kylskåpet i köket, öppnade det, och tog fram bilnyckeln.
Han förvarade alltså bilnycklarna i kylskåpet. Men varför?
Jo, han förklarade att de flest har bilnycklarna upphängda på en spik alldeles innanför ytterdörren.
Och då kan det komma en skummis smygande nattetid och utifrån, genom väggen, tanka ner någon kod/påverka chippet i nyckeln, och sedan är det bara för skummisen att sätta sig i bilen, som står ute vid garaget och åka iväg.

Är detta något ni hört talas om? Har det hänt? Eller är grannen paranoid?

Bowser

Det har hänt.
Plåtskåp hemma och plåtburk i fickan för att vara säker med keyless till bilen. Eller kylskåp :D

Om man har en dyr bil med keyless funktion kan det vara motiverat. Vad man gör är att länka nyckelns signal så att bilen tror att nyckeln är i bilen. De kopierar inte nyckeln.

Ja det händer. Inte bara nattetid.
En granne blev av med sin nya bmw mitt på blanka dagen. Bilnyckeln låg på köksbordet som stod mot köksfönstret, åtkomlig från entretrappan. Bara för tjuven att knacka rutan, ta nyckel och sticka. Villagata centralt i Gävle.

Nu när bilar blivit allt krångligare att tjuvkoppla med diverse olika startspärrar så är ju såklart absolut enklaste sättet att göra en bilstöld att först stjäla nyckeln

Jag litar till att tjuvarna känner igen volvo on call. Då kan bilen fjärrstoppas. Tidigare gick det att dels fjärrlåsa dörrarna så det inte gick att öppna innifrån, och stänga av motorn. Numera går det att öppna dörrarna innifrån om de låsts med fjärrstyrning.

Tror de var oroliga att någon skulle låsa in tjuvarna och låta dom sitta tills de ruttnar.

• Haha
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
En kompis blev av med sin nya BMW. Tjuvarna krockade på vägen och valde sänka den i en å för att dölja bevisen.

Världens sämsta försäkringsbolag hävdar att min vän (som har företag värda en sidådär 100 miljoner) ville få ut en ny BMW.

Bolaget är IF. Så undvik det.

Och ha nyckeln långt från där bilen är parkerad

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Det har hänt, likväl som att folk har 7 rätt på Lotto. Så, ja, enligt mig är han paranoid.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
En kompis blev av med sin nya BMW. Tjuvarna krockade på vägen och valde sänka den i en å för att dölja bevisen.

Världens sämsta försäkringsbolag hävdar att min vän (som har företag värda en sidådär 100 miljoner) ville få ut en ny BMW.

Bolaget är IF. Så undvik det.

Och ha nyckeln långt från där bilen är parkerad
Har läst hans story på bmw forum, helt galet av if.

Ja om bilens nyckel sänder signal hela tiden, t.ex. om den är utrustad med keylessgo vilket många nya bilar idag är, kan man plocka upp signalen genom väggen och stjäla bilen.

Det finns särskilda nyckelfodral som stoppar signalen att köpa. Man kan även Linda in nyckeln i alufolie.

Nya nycklar har ofta gyro inbyggt som stänger av signalen när nyckeln varit still en stund.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nästan helt off topic men...
Tittade in hos en vän/granne igår, och han skulle just åka iväg med bilen.
Då gick han till kylskåpet i köket, öppnade det, och tog fram bilnyckeln.
Han förvarade alltså bilnycklarna i kylskåpet. Men varför?
Jo, han förklarade att de flest har bilnycklarna upphängda på en spik alldeles innanför ytterdörren.
Och då kan det komma en skummis smygande nattetid och utifrån, genom väggen, tanka ner någon kod/påverka chippet i nyckeln, och sedan är det bara för skummisen att sätta sig i bilen, som står ute vid garaget och åka iväg.

Är detta något ni hört talas om? Har det hänt? Eller är grannen paranoid?

Mina bilnycklar ligger i en gammal ärvd klaffbyrå på övervåningen, mest därför att jag inte vill ha dem innanför dörren. Möjligen har jag en släng av paranoja, visar sig lite dåochdå. Ingen av mina bilar har keylessgo, nyckelvridstart på samtliga.
Stjälande av keylessgo-försedd bil medelst radiolänk är möjligt och har inträffat, ja.

H hempularen skrev:
Jag litar till att tjuvarna känner igen volvo on call. Då kan bilen fjärrstoppas. Tidigare gick det att dels fjärrlåsa dörrarna så det inte gick att öppna innifrån, och stänga av motorn. Numera går det att öppna dörrarna innifrån om de låsts med fjärrstyrning.

Tror de var oroliga att någon skulle låsa in tjuvarna och låta dom sitta tills de ruttnar.
Kan berätta för dig att min svågers XC 60 stals och tjuvarna inte bara kopierade nyckelkoden dom kopplade ur Volvo on call också.Så man kan glömma fjärrmanövrering från det systemet.

Jag hade en gång en bil vars nyckel var 100% skyddad mot kopiering av signaler. Den var dessutom helt fuktsäker och gick att ha i en ficka i badbyxorna när man badade. Den var även väldigt liten och smidig att ha på nyckelknippan utan en stor dosa.
Nackdelen var förstås att man var tvungen att stoppa den i bildörren varje gång man skulle låsa eller låsa upp, men det känns nästan som det vore att föredra när man läser om att förvara nycklar i plåtburkar...
(Iofs hade det förmodligen räckt med en skruvmejsel för att stjäla den bilen, men förstör inte nostalgikänslan nu.)

• Gilla
  • Älska
Violina och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag låter nyckeln sitta kvar i bilen (när den står hemma). Klart smidigast när man ska åka någonstans.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.