j.erkers
Hennke85 Hennke85 skrev:
Mycket spån blir det också, någon som har tips på vad man kan hitta på med spånet?
Jag sprider ut såg- & hyvelspån på gräsmattan och lägger en del i komposten. Av jord är...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är något med med där kniven och din handske som spontant känns lite obehagligt ;)
Haha ja nu när du säger det så, lite lätt creepy kanske :)
 
Bort med gammal stubbe. Taljor är fantastiska verktyg om även en enkel Lug all Uppdragen stubbe med rötterna delvis exponerade, fästad vid talja med rep runt trädstam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Spån gillas av häst och kanin (ägare)

//AA
 
Frustrator Frustrator skrev:
Snygga! Vad har de fått för ytbehandling?
Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll hur många hyllor de får..det är ändå för lite.. (kanske bara är mina dåliga gener dock..)
Sent omsider letade jag rätt på burken, en oljebets från rea-hyllan på närmaste bygghandel.

Burk med oljebets märkt "3541 havanna" på ett träbord, med rea-etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att monterat min gamla bordsfräsjigg efter många år av förvaring tyckte jag lite väl mycket spån hamnade fel vid avfärsning av kanter. Dammsugaranslutning hade jag bara på anhållet som inte behövdes för detta jobb och anslutningen i fräsen gjorde ingen nytta. Kladdade lite i caden igår och detta stod i skrivaren i morse.

Inte testad än, skulle kanske gjort höjdjusteringen lite längre, eller så får jag bara kapa botten lite på övre täckdelen. Återstår att se om den fungerar. Med ny dammsugare ökade tydligen också kraven på att mer ska hamna i den.

Fräsning av träkant med bordsfräsjigg, synligt spån och metallyta med skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-utskriven dammsugaranslutning för bordsfräs monterad på arbetsstycke vid fräsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utskrivet helt utan stöd vilket syns på insidan av de överhängade delarna. Fungerar den som tänkt får jag kanske kosta på mig lite efterbearbetning.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Idag blev det lite dörrbygge, får tacka @findus42 för tips i tråden och värdefulla råd via PM. Tack för lånet av Dominon får jag dock rikta till en annan forummedlem som får vara anonym om han vill.

I mitt fall gjordes inga dekorprofiler men det känns som att den här metoden lätt kan skalas upp till det om man så vill. Min tid gick åt även utan sådana krusiduller! ;) Får väl skylla på att jag måste städa undan en hel del för att kunna köra med justerbordet och ~2m långa ämnen. Förstås hade jag också fräst fram för lite material för spräjs så det blev till att sätta upp fräsbord och matarverk igen...

Det blev två fogar helt enligt findus metod och två fogar med lite annorlunda fog eftersom jag hade kittfals på ena sidan och 45-graders fasning på den andra.

Trähantverk visar två träfogar på en dörr under konstruktion, skapat med Dominon verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på träfogar i ett hörn av en nyligen konstruerad trä dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två obehandlade träsnickeridörrar under konstruktion i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Silver78 och 22 till
  • Laddar…
En fas är också en profil :thinking:.
Mvh Findus

PS.Roligt att du får det att fungera. När du kommer in i tänkandet kan du göra ramar med vilken profil som helst utan att det tar längre tid än med enkel fas. Du slipper investera i motprofiler. Verktyg till fräs är också dyrt. DS
 
  • Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Svarvat hjulaxeln till väderkvarnen. Fortsätter med det i morgon.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
En liten bit 40x80 alu-profil från @Lime113 och några borrade hål i befintligt anhåll och jag har uppgraderat bandsågens anhåll rätt ordentligt. Ska fixa dit en bit laminerad plywood som ett L så jag kan få både lågt och högt anhåll också!
[bild] [bild] [bild]
Intressant. Var kan man få tag på en dylik? Skulle vilja få till något till min dewalt bordssåg.
 
H heimlaga skrev:
Svarvat hjulaxeln till väderkvarnen. Fortsätter med det i morgon.
:surprised: Måste va en stor axel? :thinking:
 
Immobil Immobil skrev:
:surprised: Måste va en stor axel? :thinking:
Över 6 meter lång och 47cm i diameter på grövsta stället. 40cm i diameter vid främre lagret och 28cm vid bakre.

Basen kom förbi och filmade våra improviserade metoder och lade ut på Facebook:

De delarna som skulle bli runda hade jag bilat först fyrkant sedan åttkant och sedan 16kant på normalt sätt så som man bilar en skeppsmast. Sedan svarvade vi spår till strax över rätt djup och så täljde jag ned ytorna mellan spåren med bandkniv. Därför blev det extremt litet trä som behövde svarvas bort.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Nyfiknast och 35 till
  • Laddar…
O Octavianus skrev:
Intressant. Var kan man få tag på en dylik? Skulle vilja få till något till min dewalt bordssåg.
Härifrån kommer min.
https://www.alucon.se/

För att vara exakt så är det denna profilen!
 
tommib
H heimlaga skrev:
De delarna som skulle bli runda hade jag bilat först fyrkant sedan åttkant och sedan 16kant på normalt sätt så som man bilar en skeppsmast.
Det är svårt att inte älska någon som helt självklart beskriver det han gjort i relation till hur man bilar en skeppsmast.
 
  • Gilla
  • Haha
kristofo och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.