33 313 läst · 57 svar
33k läst
57 svar
Taktvätt/behandling - vad kan man förvänta sig?
Spännde upp en koppartråd 1,5 mm diameter när taket var nytt , nu 12 år senare kan jag konstatera att det kunde jag ha skippat . Noll effekt på mossa , lav mm .pacman42 skrev:Jag är sugen på att lägga koppartrådar vid nocken istället, då slipper jag tvätta det någon fler gång. Mitt tack ser helt nytt ut nedanför plåten runt skorstenen och nedanför ventilation och avluftning till avloppet. Det är inte koppar, emn det släpper tillräckligt med metall för att hålla rent. Koppar är ju ännu bättre, jag har nämligen det på gäststugan som är helt fri från påväxt, men jag har inte vågat klättra på taket för att sätta det även på huset då det är svårt att göra på ett säkert sätt utan ställning.
Vad jag har hört så beror det på hurdan tråd man använder, om man kör ren koppar så riskerar den att ärga efter några få år och då gör den ingen skillnad. Jag har tyvärr inte koll på vad det är för tråd (knappast ren koppar dock) jag använder då jag hittade den i garaget när jag flyttade in. Ja hade ingen annan användning för den än att spänna upp den på gäststugen så jag testade det med gott resultat.Tomture61 skrev:
Och som sagt, mitt hustak är helt rent nedanför de plåtar jag har på det (skorsten mm). Där är det dock gissningsvis zink som är metallen som håller det rent från mossa och lavar.
Jag tvättade taket själv. Hängde en aluminiumstege över nocken och klättrade på den med borste och vattenslang. Omständlig, men det kostade i alla fall inte 6000 spänn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 523 inlägg
Jag betalade 10 000, då kröp dom runt i timmar och handskrapade samt bytte trasiga pannor. Efter skrapninge blåste dom av mossan med lövblås och sedan gick som runt på taket och sprutade mossfri. De avrundade med att rensa hängrännor och samka ihop allt de blåst ner.
Den lilla mossa som blev kvar blev genast brun och minskar vid varje ordentligt regn. Två års garanti lämnar de på jobbet.
Den lilla mossa som blev kvar blev genast brun och minskar vid varje ordentligt regn. Två års garanti lämnar de på jobbet.
Var försiktig finns fina(säkrare)underhållsstegar att använda till sådant,valfri längd.harry73 skrev:
https://www.stegproffsen.se/takstegar/underhallsstege/wibe-underhallsstege
Produkter som diskuteras: "takstegar"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Hade själv mycket mossa och lav på ett 15år gammalt betongpannetak. Jag köpte två dunkar takrengöring a' 2,5l och en 8l tryckspruta på biltema. Blandade en dunk och resten vatten i trycksprutan och började spruta uppeifrån, sprutade över varje pannrad. Efter ca 2 veckor såg jag att all mossa var brun. Hösten och vintern gick, och i våras var hängrännorna proppfulla av mossa. Och taket betydligt trevligare att titta på! Inte 100% fritt ännu, men jag tänkte gå över med en behandling till nu. Kostade totalt ca 700 spänn och knappt ett par timmars jobb! Jag gjorde inte förarbete alls.S Stall Tostaryd skrev:Sommaren 2018 gjorde en lokal firma en takbehandling på vårt ca 30 år gamla tegeltak.
Framförallt norrsidan hade mycket mossa.
Behandlingen utfördes en eftermiddag när vi inte var hemma så vi har inte sett hur det har utförts.
Enligt överenskommelse skulle firman först tvätta taket där det var mycket mossa och sedan lägga på ett medel som skulle ta bort övriga påväxten.
Nån vecka efter att jobbet utfördes målade jag vindskivor och såg då att taket fortfarande hade mycket mossa.
Firman kom ut igen, tvättade taket och la på mer medel och sa att övrig mossa skulle lossa med hjälp av medlet och regn. (arbetet utfördes genom att stå på nocken och spraya ut medel på taket)
Nu två år senare så är det fortfarande mycket mossa på taket.
Jag har varit i kontakt med dem både i mars och i juni i år men de har inte kommit och kikat på det ens. I mars var det för kallt och i juni skulle han komma ”så fort de fick en lucka”
I helgen rensade jag hängrännor och såhär ser taket ut idag.
Är det vad man ska förvänta sig efter en takbehandling för ca 6000kr?
Nu ska de komma ut i veckan som kommer men jag skulle vilja höra vad övriga på forumet tycker?
Visst är det bra om någon har räknad på att det håller, men jag var faktiskt rätt så nöjd med "krok" över nocken. Tror dock att ditt exempel är lite enklare att hantera (lättare och med hjul). Sedan är det lätt att köpa fler prylar, men de ska också förvaras efteråt.Handyman 1 skrev:
Tack för alla svar - skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka att resultatet är dåligt.
Jag återkommer med uppföljning när Takvårdsfirman har varit på plats.
Jag återkommer med uppföljning när Takvårdsfirman har varit på plats.
Excel skrev:
Vi är nog alla olika. Jag är både höjdrädd och våra tak är höga, branta och ganska stora. Betalar gärna för att olika hantverkare ska utföra de jobb jag själv inte vill utföra, men då vill jag att resultatet ska vara bra.
kvirre skrev:
Bild tagen från en annan takvårdsfirma. Ingen mer info.kvirre skrev:
Precis så hade jag hoppats att jobbet skulle utföras! Låter som en kanontorns du hade!Nancy Alke skrev:Jag betalade 10 000, då kröp dom runt i timmar och handskrapade samt bytte trasiga pannor. Efter skrapninge blåste dom av mossan med lövblås och sedan gick som runt på taket och sprutade mossfri. De avrundade med att rensa hängrännor och samka ihop allt de blåst ner.
Det tycker inte jag heller det verkar som. Då det är sådana mängder på vissa ställen. Enligt offerten så står det grovrensning av mossa. Då TS inte tyckte det hade blivit någon förändring så är jag tveksam till att de har gjort enligt offerten/räkningen.tensiden skrev:
De flesta i mitt område har använt LA takvård. Där ingår ett återbesök efter två år där de gör kompletterande besprutning för att ta bort det sista. Jag har inte använt dem. Utan använt medel som jag köpt på den öppna marknaden. Där det är kraftig lutning på taket så har jag inte skrapat bort något utan låtit vädret sköta det. Vid mindre lutande utsprång så har jag skrapat och borstat bort det mesta. Var upp för ca fyra veckor sedan och besprutade ett mindre lutande utsprång och nockpannorna. Ser redan nu att en förändring har skett på nockpannorna. Jag har använt koncentrerade vätskor för svårare områden. Annars har jag använt sådant som går att påföra med hjälp av trädgårdsslang.
Jag körde med dunk som man skulle spruta taket med som du skriver. Hjälpte inte ett skit.Excel skrev:
Följde instruktionerna på dunken. Skrapade ner det grövsta. Ca 200 kvm ca 2 dunkar.
Blir väl köra med högtryckstvätt och rejäla medel från Tyskland istället.