102 556 läst · 1 193 svar
103k läst
1,2k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Nope.F fb35523 skrev:
Vår vägförvaltning fick nej på att sätta en hastighetsgräns på 50 på vår byväg, eftersom "vägen är så krokig att ingen skulle köra så fort i alla fall eftersom det inte skulle vara säkert", ungefär.
Med den logiken behöver vi inte ha 30-gräns vid skolor heller, för ingen skulle ju köra i osäker hastighet...
Men ni får sätta en blå "Max 50km/h"-skylt om ni vill.kashieda skrev:Nope.
Vår vägförvaltning fick nej på att sätta en hastighetsgräns på 50 på vår byväg, eftersom "vägen är så krokig att ingen skulle köra så fort i alla fall eftersom det inte skulle vara säkert", ungefär.
Med den logiken behöver vi inte ha 30-gräns vid skolor heller, för ingen skulle ju köra i osäker hastighet...
Mmmmmjodå, vi har ju ofta rubriken "cyklist och bilist krockade och bilisten skadades allvarligt/dog". Eller nä.M MagHam skrev:
magHam skrev väl inte för vem cyklister är farliga. Det är ju uppenbarligen för dem själva i möte med bilar eller andra tyngre fordon men även för andra trafikanter som gående exempelvis.kashieda skrev:
Ordet "farlig" behöver naturligtvis inte tolkas strikt medicinskt ur en bilists perspektiv, utan farliga för trafiksäkerheten i allmänhet.
När det gäller skador så är det oftast för sig själva, men det finns säkert många gångare som råkar illa ut.
Ett år gammal artikel men fungerar bra som exempel:
https://kkuriren.se/nyheter/katrine...kan-stor-grupp-som-cyklar-fort-sm4882318.aspx
När det gäller skador så är det oftast för sig själva, men det finns säkert många gångare som råkar illa ut.
Ett år gammal artikel men fungerar bra som exempel:
https://kkuriren.se/nyheter/katrine...kan-stor-grupp-som-cyklar-fort-sm4882318.aspx
M MagHam skrev:
Min far var faktiskt med i en olycka mellan cyklist och fotgängare som slutade illa. Han cyklade på en gammal man som plötsligt dök upp bakom en parkerad bil. Mannen dog av en skallfraktur.
Så det händer ibland att det slutar riktigt illa.
Men oavsett tycker jag att Sverige har en dålig inställning till cykeltrafiken, där man gärna breddar bilvägar för att öka trafiksäkerheten. Istället borde man först fundera om en separat cykelväg inte höjer säkerheten flerfaldigt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 640 inlägg
Var är du när du ser den typen av byggen? Min uppfattning är att man i över 20 år försökt separera bil- och cykeltrafik. Sen finns det ett fåtal landsvägscyklister som föredrar bilvägarna framför cykelvägarna, vilket väl kanske är ok upp till 70 eller så.harry73 skrev:
Och då menar jag att detta sker i städer, längs infartsvägar till städer och längs vissa pendlingsstråk mellan städer. Ju glesare trafikerad en landsväg är desto mindre sannolikhet att det byggs cykelväg parallellt förstås.
Jag är i Skåne och här vill man t ex bredda motorvägen förbi Lund, men cykelvägen mellan Malmö och Lund är under all kritik.
För några år sen breddades vägen mellan Genarp och Staffanstorp (kul projekt i övrigt) men det hade kanske varit lika bra att anlägga bra cykelväg.
Överlag finns det många vägar som skulle behövas cykelväg, men där investeringspengarna inte räcker till (men de räcker till för åtgärdar för biltrafiken)
För några år sen breddades vägen mellan Genarp och Staffanstorp (kul projekt i övrigt) men det hade kanske varit lika bra att anlägga bra cykelväg.
Överlag finns det många vägar som skulle behövas cykelväg, men där investeringspengarna inte räcker till (men de räcker till för åtgärdar för biltrafiken)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 640 inlägg
Ok, trodde du menade att vägar där bilar och cyklar samsas breddades. Då man inte får cykla på en motorväg förstår jag nu att det inte var vad du menade.
Knepigt att veta vad man ska lägga pengarna på. Bilvägnätet är ju självfinansierande (eller ger ett överskott om man ska vara sådan) medan cykelvägnätet är en ren kostnad som finansieras vis de allmänna skatterna. Klart att det då kan upplevas orättvist att mer pengar satsas på bilismen, men rent åsiktsmässigt kan man förstås även hävda motsatsen, att cyklister får del av allmänna resurser utan att specifikt bidra till dem.
Jag utgår nu från att det inte skulle betalas några väg- och bränsleskatter om det inte fanns några vägar, inte egentligen att dessa skatter ”borde” gå till just biltrafiken.
Knepigt att veta vad man ska lägga pengarna på. Bilvägnätet är ju självfinansierande (eller ger ett överskott om man ska vara sådan) medan cykelvägnätet är en ren kostnad som finansieras vis de allmänna skatterna. Klart att det då kan upplevas orättvist att mer pengar satsas på bilismen, men rent åsiktsmässigt kan man förstås även hävda motsatsen, att cyklister får del av allmänna resurser utan att specifikt bidra till dem.
Jag utgår nu från att det inte skulle betalas några väg- och bränsleskatter om det inte fanns några vägar, inte egentligen att dessa skatter ”borde” gå till just biltrafiken.
Jag menar både och. Vägar som breddas för att öka säkerheten, där alternativet är att föra över oskyddade trafikanter till en egen del av vägen (gc-väg), men också att bredda motorvägar, där alternativet är att drastiskt förbättra pendlingsmöjligheter för oskyddade trafikanter.Nötegårdsgubben skrev: