Vägmålning funkar ju inte så bra i Skandinavien med snö en stor del av året. Det är väl därför vi har högerregeln.
 
E
harry73 harry73 skrev:
Andra regler, men inte höger eller vänsterregel.
På de flesta korsningar anger man med vägmålning vem som har väjningsplikt men finns inget är det anarki eller hänsyn som gäller.
Störst går först kanske.

Hur ser olucksstatistiken ut där jämfört med Sveriges?
 
harry73
Ingen aning faktiskt. Jag visste inte om de hade vänster eller högerregel, så jag googlade :geek:
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Bashastigheten utanför tätbebyggt område är 70, ja, men om det förekommer bebyggelse så det blir tättbebyggt område gäller väl 50 som bashastighet, vilket borde bli fallet på en enskild väg genom en mindre by, eller hur?
Nope.

Vår vägförvaltning fick nej på att sätta en hastighetsgräns på 50 på vår byväg, eftersom "vägen är så krokig att ingen skulle köra så fort i alla fall eftersom det inte skulle vara säkert", ungefär.

Med den logiken behöver vi inte ha 30-gräns vid skolor heller, för ingen skulle ju köra i osäker hastighet...
 
kashieda kashieda skrev:
Nope.

Vår vägförvaltning fick nej på att sätta en hastighetsgräns på 50 på vår byväg, eftersom "vägen är så krokig att ingen skulle köra så fort i alla fall eftersom det inte skulle vara säkert", ungefär.

Med den logiken behöver vi inte ha 30-gräns vid skolor heller, för ingen skulle ju köra i osäker hastighet...
Men ni får sätta en blå "Max 50km/h"-skylt om ni vill.
 
Vi har en blå max 30 istället :)
 
M MagHam skrev:
Cyklister har alltid företräde (inte enligt lagen men i praktiken). Det är dom farligaste medtrafikanterna som finns och dom man måste se upp mest med. Men det är en annan tråd.
Mmmmmjodå, vi har ju ofta rubriken "cyklist och bilist krockade och bilisten skadades allvarligt/dog". Eller nä.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Mmmmmjodå, vi har ju ofta rubriken "cyklist och bilist krockade och bilisten skadades allvarligt/dog". Eller nä.
magHam skrev väl inte för vem cyklister är farliga. Det är ju uppenbarligen för dem själva i möte med bilar eller andra tyngre fordon men även för andra trafikanter som gående exempelvis.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
harry73
M MagHam skrev:
[länk]
Carl-Jan Ekberg arbetar vid trafikpolisen i sju sörmländska kommuner, bland annat Katrineholm. Han har aldrig förr hört talas om någon olycka mellan cyklist och fotgängare, som slutat med dödsfall.
Min far var faktiskt med i en olycka mellan cyklist och fotgängare som slutade illa. Han cyklade på en gammal man som plötsligt dök upp bakom en parkerad bil. Mannen dog av en skallfraktur.
Så det händer ibland att det slutar riktigt illa.

Men oavsett tycker jag att Sverige har en dålig inställning till cykeltrafiken, där man gärna breddar bilvägar för att öka trafiksäkerheten. Istället borde man först fundera om en separat cykelväg inte höjer säkerheten flerfaldigt.
 
harry73 harry73 skrev:
Men oavsett tycker jag att Sverige har en dålig inställning till cykeltrafiken, där man gärna breddar bilvägar för att öka trafiksäkerheten. Istället borde man först fundera om en separat cykelväg inte höjer säkerheten flerfaldigt.
Var är du när du ser den typen av byggen? Min uppfattning är att man i över 20 år försökt separera bil- och cykeltrafik. Sen finns det ett fåtal landsvägscyklister som föredrar bilvägarna framför cykelvägarna, vilket väl kanske är ok upp till 70 eller så.

Och då menar jag att detta sker i städer, längs infartsvägar till städer och längs vissa pendlingsstråk mellan städer. Ju glesare trafikerad en landsväg är desto mindre sannolikhet att det byggs cykelväg parallellt förstås.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
harry73
Jag är i Skåne och här vill man t ex bredda motorvägen förbi Lund, men cykelvägen mellan Malmö och Lund är under all kritik.
För några år sen breddades vägen mellan Genarp och Staffanstorp (kul projekt i övrigt) men det hade kanske varit lika bra att anlägga bra cykelväg.
Överlag finns det många vägar som skulle behövas cykelväg, men där investeringspengarna inte räcker till (men de räcker till för åtgärdar för biltrafiken)
 
Ok, trodde du menade att vägar där bilar och cyklar samsas breddades. Då man inte får cykla på en motorväg förstår jag nu att det inte var vad du menade.

Knepigt att veta vad man ska lägga pengarna på. Bilvägnätet är ju självfinansierande (eller ger ett överskott om man ska vara sådan) medan cykelvägnätet är en ren kostnad som finansieras vis de allmänna skatterna. Klart att det då kan upplevas orättvist att mer pengar satsas på bilismen, men rent åsiktsmässigt kan man förstås även hävda motsatsen, att cyklister får del av allmänna resurser utan att specifikt bidra till dem.

Jag utgår nu från att det inte skulle betalas några väg- och bränsleskatter om det inte fanns några vägar, inte egentligen att dessa skatter ”borde” gå till just biltrafiken.
 
harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok, trodde du menade att vägar där bilar och cyklar samsas breddades. Då man inte får cykla på en motorväg förstår jag nu att det inte var vad du menade.
Jag menar både och. Vägar som breddas för att öka säkerheten, där alternativet är att föra över oskyddade trafikanter till en egen del av vägen (gc-väg), men också att bredda motorvägar, där alternativet är att drastiskt förbättra pendlingsmöjligheter för oskyddade trafikanter.
 
Separata cykelvägar duger inte åt snabbcyklister på tävlingscyklar. Dom är på vanliga vägen i alla fall :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.