163 320 läst · 726 svar
163k läst
726 svar
Renovering: Bönehus till bostad
Haha ja det låter som en plan. Vi köpte en Irobot roomba 975. Fruktansvärt nöjda faktiskt. Rätt billig för att vara robotdammsugarnas rolls Royce liksom. Irobot roomba serien alltså.Appendix skrev:Efter att ha fångat enorma mängder möss på egen hand så har jag insett att det blir katter här med
(Alla grannar har katter så gissa vars mössen får en fristad....)
Robotdammsugare är tydligen lika praktiskt som varmvatten i kranen har jag förstått. Så det är på att göra listan med.
Jag har trampat på tre spikar och är fortfarande inne i "skyddsskor skulle vara bra att ha nån gång...".
Sen köpte ja skor på Bauhaus för 700. Värt! Så jävla bekväma!
Nu börjar det gå långsamt tycker jag. Byggde ett elskåp efter specialmått där micron skulle få plats mellan under och överskåp. Fick alltså även konstruera ihop skåpluckor efter konstens alla regler. Blev av mdf skivor, eBayhandtag och ikeagångjärn.
Fått köket på plats. Saknas ännu 4 hyllor till ovanför vasken, lister, toadörr med karm och golv förstås.
Fått fläktkåpan ovanför gamla vedspisen kapad så den inte har en vass kant längre samt höjt betongplattan spisen står på till samma nivå som golvet kommer bli.
Nästa vecka tänkte jag ta semester från jobbet en vecka och bygga bokhylla.
Från början var den semestern till för att flytta in.
.. Ungefär så långt ligger vi efter i planeringen
Fått köket på plats. Saknas ännu 4 hyllor till ovanför vasken, lister, toadörr med karm och golv förstås.
Fått fläktkåpan ovanför gamla vedspisen kapad så den inte har en vass kant längre samt höjt betongplattan spisen står på till samma nivå som golvet kommer bli.
Nästa vecka tänkte jag ta semester från jobbet en vecka och bygga bokhylla.
Från början var den semestern till för att flytta in.
.. Ungefär så långt ligger vi efter i planeringen
Jo, och svarta klossen i hörnet av köket är en höjning som vårt mattsvarta kylskåp ska stå på
... Tänkte ha skåp ovanför kylen men missade på 28mm så får inte plats
.. Nu bor ju vi på Åland med en pandemi härjande kring oss så köpet blir inte från tretti.se utan är specialbeställt till elgiganten för sisådär 10 000 mer än i Sverige
... Tänkte ha skåp ovanför kylen men missade på 28mm så får inte plats
.. Nu bor ju vi på Åland med en pandemi härjande kring oss så köpet blir inte från tretti.se utan är specialbeställt till elgiganten för sisådär 10 000 mer än i Sverige
Men vad kul! Bästa kritiken! det är även infällda spottar där i taket ovanför köket, i trädelen, så blir bara snyggare när allt är på plats och belysningen rätt. Kommer kännas lite som ett lummigt troll-kök med mörkt tak, mörkt golv och mossgröna väggar.S skydiver skrev:
Hamnade på att tillverka egna fönsterbrädor eftersom det skulle kännas malplacerat att slänga in nån spårad plastbit från Bauhaus. Sen är frågan: var fan drar vi gränsen egentligen? När måste vi sluta tillverka allt själva och börja köpa? Hänghyllan som blir ovanför köksön måste gubben svetsa också för hittar verkligen ingen snygg. Samma med trappräcket och vardagsrumslampan och bröstpanelerna och halltrappa och toa trappan.. Jeeesus.
Nåja, även fått smygar och lister på plats och målade.
Nästa projekt: lister i kökstaket. Därefter spraymåla samtliga radiatorer. Vi kan ju inte ha något vitt i huset heller. Hur skulle det se ut?!
Edit: elektrikerna kommer tvingas såga ur listerna för eldosorna, tänkte lite fel där..
Och gamla originalfönstren som inte längre är vita utan gula och skitiga ska förstås restaureras.. Någon gång..
Nåja, även fått smygar och lister på plats och målade.
Nästa projekt: lister i kökstaket. Därefter spraymåla samtliga radiatorer. Vi kan ju inte ha något vitt i huset heller. Hur skulle det se ut?!
Edit: elektrikerna kommer tvingas såga ur listerna för eldosorna, tänkte lite fel där..
Och gamla originalfönstren som inte längre är vita utan gula och skitiga ska förstås restaureras.. Någon gång..
Redigerat:
Jag tror att det är bra väga tid/nytta. Men samtidigt även vad ser man och vad ser man inte.Hiréns skrev:
Fönsterbrädorna blev sheissesnygga så det var helt klart rätt beslut med dem