Den där ”äppelrullarmojjen” jag köpte igår är efterlängtad.. baksidan väntar!

Ett äppelträd med många fallna äpplen på marken runt stammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fallna äpplen i gräset under ett träd, många äpplen ligger på marken.
Skapa konto

Hälften är fortfarande kvar på trädet! (Gäller även på framsidans träd)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Den där ”äppelrullarmojjen” jag köpte igår är efterlängtad.. baksidan väntar!

[bild]

[bild]

Hälften är fortfarande kvar på trädet! (Gäller även på framsidans träd)
Jag körde med en snöskyffel i plast från Friskars, mycket effektivt när man har många äpplen att lägga i skottkärran och köra bort.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Jag körde med en snöskyffel i plast från Friskars, mycket effektivt när man har många äpplen att lägga i skottkärran och köra bort.
Den taktiken har vi kört på också innan - har funkat bra! Tyvärr är numer för många böjningar ner.. och skyffla ett problem (speciellt på höstkanten). Har rygg/ledproblem :(

.. och jag vägrar ju låta maken göra allt (överallt)! Så jag får försöka hitta min egen lilla väg runt "problemen".. (även om den ibland tar lite längre tid).

Äppelmojen var bra på det viset, inte tung.. lättrullad..och man kan stå upp och tömma den i "kärran" utan att böja sig ner! (y)

En ergonomisk äppelplockare med långt skaft och korg, placerad på en trätrall.
Skapa konto

En skottkärra full med nyplockade gröna och röda äpplen på en gräsmatta.
Skapa konto

Nu blir det till och mustas.. :D
(Skrutten ligger i säckar och ska till tippen..)

• Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Den taktiken har vi kört på också innan - har funkat bra! Tyvärr är numer för många böjningar ner.. och skyffla ett problem (speciellt på höstkanten). Har rygg/ledproblem :(

.. och jag vägrar ju låta maken göra allt (överallt)! Så jag får försöka hitta min egen lilla väg runt "problemen".. (även om den ibland tar lite längre tid).

Äppelmojen var bra på det viset, inte tung.. lättrullad..och man kan stå upp och tömma den i "kärran" utan att böja sig ner! (y)

[bild]

[bild]

Nu blir det till och mustas.. :D
(Skrutten ligger i säckar och ska till tippen..)
Då förstår jag, kändes bara helt övermäktigt att plocka alla de äpplena med äppelrullaren.
Alla jobbar ju efter sin egen förmåga och då är det skönt att det finns saker som underlättar.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Stampat på fallfrukten så att det blir lättare för getingarna att komma åt det mumsiga!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Stampat på fallfrukten så att det blir lättare för getingarna att komma åt det mumsiga!
Det är massor med getingar och fjärilar (y)

Sparar en hög åt djuren också.. (även om just getingarna inte är mitt mål.. men typ alla andra!)

Sista stenläggningen för detta projekt! :D
Ny lagd stenläggning vid röd tegelhusfasad, grävarbete pågår, byggmaterial synligt.
Skapa konto

• Gilla
cpalm och 9 till
  • Laddar…
Helg = tid innan mörkret faller...
Hörn av köksbänk med skyddspapper som delvis täcker träyta och hänger ner över kanten.
Skapa konto

Lagat kring gamla spisen som ersatts av en ny idag. Inte var det "bara" att trycka in kontakten men jag löste det.
Släpvagn överlastad med grenar och löv säkrade med spännband, parkerad på en grusyta.
Skapa konto

Överkast, ja kanske lite hög men är god vän av spännband så kan man packa på ett lager, två lager, 5 lager innan man kan åka...
Ett gammalt fönster lutat mot en röd vägg bredvid öppen dörr där ett isolerat "vinterfönster" installerats framför höns på andra sidan.
Skapa konto

Bytt till vinterfönster hos hönsen.
Två barn på cyklar på en grusig, nybyggd cykelväg med anläggningsmaskiner i bakgrunden.
Skapa konto

Och vi var Först på nya cykelvägen!

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Jag besparar er bilden men... Ännu en skottkärra med fallfrukt :rolleyes:
Värst är det att det ännu inte gjorts en äppelpaj :cool:

Har flyttat lite jord. Har en gammal stenmur som fallit sönder som jag ska ge mig på att amatörmässigt bygga upp igen. Låg ett par slurkar jord i vägen. Bra motion det där.

• En skottkärra lutad mot en hög av grävd jord med en delvis sönderfallen stenmur och trädgårdsredskap i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Har flyttat lite jord. Har en gammal stenmur som fallit sönder som jag ska ge mig på att amatörmässigt bygga upp igen. Låg ett par slurkar jord i vägen. Bra motion det där.
Snyggt jobbat men byter gärna, har lerjord på hela gården. Blir överlycklig när man hittar jord eller annat lättgrävt. Hur tänkte du mura upp muren? Hur hög?

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Snyggt jobbat men byter gärna, har lerjord på hela gården. Blir överlycklig när man hittar jord eller annat lättgrävt. Hur tänkte du mura upp muren? Hur hög?
Det är/var en kallmur, så tanken är att återställa den som den var (återställning utan större modifikationer är okej utan bygglov, säger kommunen). Den är väl mellan 30 och 70–80 cm; marken lutar ganska mycket. Blir nog en bild på den också vad det lider :)

Har också besvärlig jord en bit ner. Det är som att gräva i betong nästan. När man kommer ner dit så får man en otvetydig signal från spaden som fortplantar sig upp i handleden! En del av leran är inblandad i jorden i högen (fast det på toppen är rätt bra kvalitet) och så är det också en del sand. Min plan är att blanda det hela bättre och sedan dryga ut det med lite torv för bättre fluff. Svårt att få till en homogen blandning av så mycket för hand, men ska göra mitt bästa.

halper halper skrev:
Det är/var en kallmur, så tanken är att återställa den som den var (återställning utan större modifikationer är okej utan bygglov, säger kommunen). Den är väl mellan 30 och 70–80 cm; marken lutar ganska mycket. Blir nog en bild på den också vad det lider :)

Har också besvärlig jord en bit ner. Det är som att gräva i betong nästan. När man kommer ner dit så får man en otvetydig signal från spaden som fortplantar sig upp i handleden! En del av leran är inblandad i jorden i högen (fast det på toppen är rätt bra kvalitet) och så är det också en del sand. Min plan är att blanda det hela bättre och sedan dryga ut det med lite torv för bättre fluff. Svårt att få till en homogen blandning av så mycket för hand, men ska göra mitt bästa.
Här är en bra bok om kallmurar mycket läsvärd

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Här är en bra bok om kallmurar mycket läsvärd
Tack! Det är den som jag har läst :) Det är svårare i praktiken än det verkar, särskilt när man står där med en stenjävel som väger 60 kg och hamnat på fel ställe

• Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Man ska ju få beröm för ansträngningen och inte resultatet, och i så fall så … i regn och äcklig lera har jag geggat runt med stenar. Svårt att hitta ”rätt” stenar. Ofta blev det lite knasiga val, men jag får väl bygga om den om den rasar. Kommer nog ändå plantera lite bärbuskar framför den så jag är glad så länge den håller. ”Inuti” muren ligger en hel del småsten som jag tacksamt blev av med.

Sedan orkade jag inte göra det helt på riktigt. På båda sidor kan man se där jag sparat den gamla muren. På vänster sida ligger en bumling bara och väger på en bit jord, halvt i luften. Lyckades kila in några stenar där med en hand (spettet i andra) och det kan vara så att det håller.

• Nybyggd råstensmur i ojämn natursten med en hög med jord och ett svart presenningsskydd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.