Används bromsarna över huvud taget på en GTE?
Eftersom el-regenereringen bromsar utan skivor kanske de inte slits men rostar i stället?
 
Dom används ihop med genereringen så det är ju inte så att dom slits ut. Men man ska ha för vana att bromsa ordentligt från motorvägsfart emellanåt för att dom ska användas ordentligt.
 
GTE verkar ha inbyggd bromsmotionering av typen var 20e inbromsning används inte regerereringen.
Alternativt så går den ju in för de som inte kan planera sin körning ;)

Själv får jag väl också byta bakbromsar, kanske mest för att slippa att de vill göra det nästa service.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Själv får jag väl också byta bakbromsar, kanske mest för att slippa att de vill göra det nästa service.
Är väl bara att tacka nej när de ringer för att höra om de skall byta bromsarna. Skulle de ändå göra det så är det ju inget som du har beställt. Fick ett par nya torkarblad "gratis" senast vi hade inne bilen på service. De ringde och frågade frugan om de skulle byta torkarblad men frugan tackade nej och sa att vi hade nya hemma. När hon sedan skulle hämta bilen så var det bytt torkarblad men inget pris uppsatt på räkningen. På förra servicen sa de dessutom att det var dags att byta bromsklossar bak men vi tackade nej och nu på den senaste service nämndes inget om bromsklossar bak trots att det fortfarande sitter samma klossar där som ej ännu är bytta. Vi brukar alltid tacka nej när det är dags för klossbyte då det fortfarande brukar vara 1-2 års slitage kvar innan det är dags för byte.
 
Körde idag i högerfilen på 3-filig väg, farthållaren på, och närmade mig en lastbil i mittenfilen. Plupp så dök det upp en symbol om bil i vänsterfilen och bilen bromsade in lite för att förhindra omkörning i fel fil. Trodde inte den funktionen var igång, jag läste i manualen att den fanns på "vissa marknader" men jag har aldrig lyckats få igång den när jag medvetet testat.
 
B Bo Berglund skrev:
Används bromsarna över huvud taget på en GTE?
Eftersom el-regenereringen bromsar utan skivor kanske de inte slits men rostar i stället?
Det gäller väl så gott som alla nya bilar, men GTE i synnerhet att bromsarna inte är konstruerade för normal användning. Därav alla råd om att bromsa lite extra då och då. Bromsar som inte används ofta och hårt rostar.
 
H henkepenk skrev:
Körde idag i högerfilen på 3-filig väg, farthållaren på, och närmade mig en lastbil i mittenfilen. Plupp så dök det upp en symbol om bil i vänsterfilen och bilen bromsade in lite för att förhindra omkörning i fel fil. Trodde inte den funktionen var igång, jag läste i manualen att den fanns på "vissa marknader" men jag har aldrig lyckats få igång den när jag medvetet testat.
Har noterat detta också. Verkar bero lite på vilken hastighet man håller. I lägre hastigheter rullar den snällt om på höger sida (Essingeleden i rusning tex)
 
Fick en offert från VW på en ny GTE. De angav leveranstiden nu till 4-6 månader. Med likvärdig utrustning som jag har nu: listpris 470' + utrustning 67', rabatt 50' = 487 kkr. Leasingkostnaden blir 6500 kr/mån före moms.

Har även provkört en BMW 530e (sedan, Touring kommer i slutet av året). Fick en offert på en Touring med ungefär likvärdig utrustning: listpris 550' + utrustning 56', rabatt 62' = 545 kkr. Leasingkostnad 7200 kr/mån. Leasingkostnaderna är kanske inte helt jämförbara eftersom det skiljer lite i detaljer om serviceavtal och pris för övermil etc. Leveransdatum för BMW 530e Touring är Q1 2021, mer sannolikt i början än slutet av kvartalet.

Prisskillnaden var mindre än jag trodde. BMW har nu normalt ganska snål utrustning i basmodellen, men för hybriderna behövde man inte lägga till så väldigt mycket.

Ska man välja en BMW i stället då? Nja, rationellt är GTE den bättre bilen. BMW har mycket tyst kupé och oöverträffad komfort. Ska man ligga och bränna mycket på motorväg är den överlägsen. Jag föredrar DSG-lådan i GTEn över BMWs traditionella 8-växlade automatlåda. Den växlar inte dåligt, men den känns som en traditionell automatlåda. BMWn gör 0-100 på 5,9 s mot GTEns 7,6. BMWn är större och har bättre utrymme i baksätet, men bagageutrymmet är mer praktiskt i Passaten med sin upprätta baklucka. Golvet i bagaget är även uppbyggt ca 3 cm i BMWn pga batteriet.

Räckvidden på bara batteriet verkar vara ganska likvärdig i testerna.
 
Och en sak till: GTEns förmånsvärde är förstås betydligt lägre eftersom det sätts utifrån priset på motsvarande bensinmodell. Sen är det ju en annan sak att det fortfarande är osäkert vad som kommer hända med förmånsvärdena nästa år, annat än att de kommer att gå upp.
 
FRÅGA:
Finns det nån inställning någonstans som gör att man kan slå på kupevärmen på en viss tid för att smälta bort frost på rutorna?
Min gamla SAAB 9-5 har motorvärmarkontakt i fronten, som också medför ett vanligt jordat uttag inne i kupén där man kan koppla in en värmefläkt. Och då hade jag en timer i uttaget som motorvärmaren var kopplad till.
Men en GTE har ju en betydligt större elkontakt för laddning så det borde ju finnas ström till kupévärmning då.
Men frågan är om det finns någon funktion att slå på den på tid om laddkabel är inkopplad?
Eller manuellt via WeConnect?
 
B Bo Berglund skrev:
FRÅGA:
Finns det nån inställning någonstans som gör att man kan slå på kupevärmen på en viss tid för att smälta bort frost på rutorna?
Min gamla SAAB 9-5 har motorvärmarkontakt i fronten, som också medför ett vanligt jordat uttag inne i kupén där man kan koppla in en värmefläkt. Och då hade jag en timer i uttaget som motorvärmaren var kopplad till.
Men en GTE har ju en betydligt större elkontakt för laddning så det borde ju finnas ström till kupévärmning då.
Men frågan är om det finns någon funktion att slå på den på tid om laddkabel är inkopplad?
Eller manuellt via WeConnect?
Svaret är ja på båda frågorna.
Antigen så ställer du in avfärdstid och väljer vilken plats du laddar på och ställer in att du ska köra klimatreglering.
Då kommer bilen kyla/värma inför avfärd.

Eller så slår du på det manuellt i appen.

Kan meddela att på 10A orkar det inte riktigt ladda batteriet full och tina upp bilen samtidigt, men nu har du laddsolpe vad jag vet så då är det förhoppningsvis OK.
 
Om det är under nollan behöver man köra 16A för att det ska bli skönt varmt i kupén. Ställ in temperaturen 26 grader i klimatregleringen, 22-23 blir för mesigt.
 
Tack för svaren! Jag hittade hur man kan göra i WeConnect på datorn efter era svar.
Nu har bilden på bilen en rödrosa bakgrund...
Få se hur det känns när vi skall iväg om en halvtimme.
Vit Volkswagen Passat GTE framför en rödrosa bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Svaret är ja på båda frågorna.
Antigen så ställer du in avfärdstid och väljer vilken plats du laddar på och ställer in att du ska köra klimatreglering.
Då kommer bilen kyla/värma inför avfärd.

Eller så slår du på det manuellt i appen.

Kan meddela att på 10A orkar det inte riktigt ladda batteriet full och tina upp bilen samtidigt, men nu har du laddsolpe vad jag vet så då är det förhoppningsvis OK.
Tyvärr verkar ju denna funktion väldigt buggig, skulle nästan hellre haft en knapp som hette "VÄRM" (vilket finns om man har diselvärmare) - men jag beställde ingen extra värmare då jag antog att den inbyggda och som sagt obegränsad tillgång på ström via laddbox borde kunna värma upp bilen. Men om mjukvaran trasslar bort sig så hjälper ju inte det.

Mina ivägkörningstider lever ett helt eget liv. Ibland checkar den i ivägkörningstid 3 fast jag stängt av dem i både app och bil. Vår laddning på jobbet funkar nämligen inte om ivägkörningstid är aktiverat (om den avbryter laddningen från bilsidan så stänger stolpen av - systemet köar dessutom bilarna så man måste isåfall manuellt övervaka detta själv och återstarta). Att trycka på övre knappen vid laddkontakten trodde jag skulle overridea ivägkörningstider, men det verkar inte funka helt, kanske pga att mina ivägkörningstider verkar synkas in i bilen utan att jag gjort nåt.
 
Nu har jag valt att inte betala för We connect då jag vill prova och se om jag tycker det är värt pengarna.

Men jag håller med, det funkar sådär, den verkar helt oförmögen att kunna räkna på "är det såhär kallt ute måste jag värma såhär mycket och då börja ladda/värma då".

Låter som att du har precis samma problem som jag har, vi har en dubbelstolpe från Garo på jobb, där blir en mismatch när det står en annan bil ansluten till stolpen också, då hamnar bilen i ett läge där den tror den är bortkopplad och kan inte köra sista halvan av laddningen.
För mig upplever jag det dock att det funkat att forcera full laddning med knappen vid laddkontakten.

Man kan ju tycka att någon av de två problemen ovan skulle gå att lösa med en mjukvaruuppdatering, men så moderna verkar inte VAG vara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.