47 923 läst · 229 svar
48k läst
229 svar
Elektriker - offert samt eget inköpt material
Vi pratade med en elektriker med egen firma och sa att vi vill köpa materialet själva, alt. till hans inköpspris, men att han istället får kompensera med ett högre timpris - det känns ärligare och blev dessutom bättre för oss då vi ju fick ROT-avdrag på det.
Köper helt ditt resonemang om att det inte går att lägga massvis med tid för att spara småpengar och när du pratar om faktiska priser hos grossist så är det inga fantasipriser naturligtvis.E elmont skrev:
Problemet är när kunder debiteras priser baserade på exempelvis Ahlsells bruttoprislista, eventuellt med en "fin" rabatt. Då blir prisbilden en aning annorlunda. Samtliga priser inklusive moms.
Ahlsell Elbutik
1841421 594:- 115:-
1840822 300:- 76:-
1822121 370:- 69:-
1820286 582:- 90:-
Nu vet "alla" här att absolut ingen betalar Ahlsells officiella priser men då det ofta verkar som elektriker refererar till dessa som någon slags sanning är det kanske inte så konstigt att det startas typ en tråd i veckan kring denna fråga.
Jag tror ingen slutkund bryr sig nämnvärt om prylen levereras av Elbutik eller Ahlsell. Däremot tror jag de flesta bryr sig om att priset är rimligt. Sätts priset utifrån Ahlsells hittepåprislista blir det sällan det. Om det som du antyder sätts utifrån vad du faktiskt betalar är det nog inte många som klagar men så görs det uppenbarligen inte alltid.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Men då antar jag att du har jämfört faktiska priser hos Ahlsells? Alltså vad det kostar om du köper till din firma? Inte listpriserna?E elmont skrev:Eftersom det sitter folk och gissar vad elmatr kostar hos grossist respektive nätbutiker så har jag tittat på några enstaka saker. det är E 1841421, E1840822, E1822121, E 1820286.
Jag kollade Ahlsell resp Elbutik. Och skillnaden var att två artiklar var dyrare hos Ahlsell och två var billigare hos Ahlsell. så allt prat om att det är billigare att handla hos nätbutikerna är bara svammel. Utan det är så att det varierar från sak till sak, jag har tidigare kollat mer artiklar och nått den slutsatsen att köper man 10 olika artiklar blir slutsumman nästan exakt lika. Lika är det om man jämför olika grossister. Skulle jag sitta och jämföra priser mellan olika grossister och nätbutiker samt handla där priset (för tillfället var lägst för det varierar över tid) och sitta och "plocka" från olika leverantörer på varje projekt skulle den tid som jag får lägga ner i inköp och hantering kostar det betydligt mer än ev förtjänst.
Så orsaken till att men ber folk köpa själv är inte att man inte kan handla lika billigt eller billigare utan att det inte är mödan värt då det inte genererar några nämnvärda pengar.
Hellre struntar man i försäljningen i stället för att "byta" pengar.
OCH en stor orsak till att man som företagare handlar hos grossister är den support och kunskapsbank som finns att GRATIS tillgå. För dom allra flesta sysslar i första hand med större och mer komplicerade jobb än lite service/om/utbyggnad hos privatpersoner, det utgör normalt en rätt liten del av verksamheten.
Jag är övertygad om att de faktiska priserna hos ahlsells ligger på liknande nivå som jag som privatperson kan få hos en nätbutik. Om jag skulle beställa genom en elektriker, och det visar sig vara typ 10 - 20% dyrare via elektrikern så har jag inga problem med det. Problemet är när elfirman tar 500 - 1000% mer än ex. elbutik.se.
Beställer du genom en elfirma så spelar det knappast någon roll om dom handlar hos Elbutik eller Ahlsell. Priset ut till kund blir helt säkert det samma. Och naturligtvis jämför jag dom faktiska priserna.
Det största "problemet" när folk handlar själv är att dom oftast inte klarar av att köpa "rätt saker i rätt mängd". Och unnar inte kunden mig mina 10-20% i påslag har jag ytterst liten motivation att hjälpa till med inköpen.
För jag är rätt övertygad om att 500-1000% påslag förekommer MEN i mycket liten omfattning. Det absolut vanligast är att kunden betalar netto + ett %påslag som man kommit överens om.
Naturligtvis hör man bara talas om avarterna för när allt är som det ska vara finns ju inget att klaga på.
Det största "problemet" när folk handlar själv är att dom oftast inte klarar av att köpa "rätt saker i rätt mängd". Och unnar inte kunden mig mina 10-20% i påslag har jag ytterst liten motivation att hjälpa till med inköpen.
För jag är rätt övertygad om att 500-1000% påslag förekommer MEN i mycket liten omfattning. Det absolut vanligast är att kunden betalar netto + ett %påslag som man kommit överens om.
Naturligtvis hör man bara talas om avarterna för när allt är som det ska vara finns ju inget att klaga på.
Så är det naturligtvis, men så ofta som avarterna dyker upp här är jag inte övertygade om att omfattningen är riktigt så låg som din förhoppning nedan.:E elmont skrev:
E elmont skrev:
Hej!H hempularen skrev:Det argument som brukar anföras mot att jag som beställare skulle köpa material, är att det antingen blir material av låg kvalitet, som må vara billig, men som tar längre tid att installera. Elektrikern är då också (med viss rätta) orolig över garantidiskussioner. Om du har köpt sekunda material, så finns risk att elektrikern får skulden när det slutar fungera. Även om elektriker givetvis inte har garantiansvar för material som inte kommer via elfirman. Köper man bara bra rekommenderade fabrikat, så skall garantireparationer vara något så ovanligt att det inte är ett problem.
Anledningen till att dubbeluttag är vanliga, är att de kan monteras i en vanlig dosa. Det finns trippeluttag som monteras i en "1,5 dosa". En dosa som alltså är avlång och 50% större än en vanlig. Annars måste man montera ett antal enkeluttag bredvid varandra, i var sin dosa, med en gemensam ram.
Om du inte är så kunnig om el, så rekommenderar jag att du inte köper material själv. Risken att du köper fel, fel mängd osv är stor. En bra elfirma backar då, de ser framför sig en konflikt när de underkänner dina inköp, eller blir tvungna att åka och akuthandla något som du skulle fixat (och du blir sur över att få betala deras inköpsresa). Försök hitta en firma som rekommenderas av vänner, kolleger, släktingar. Om du ser att det pågår ett bygge i närheten, ring på och fråga ägaren om de kan rekommendera firman osv. Räkna med att en bra firma har lång ledtid, de har fullt långt fram i tiden.
Ang. reskostnader. Nej de flesta av oss här i samhället får inte betalt när vi åker till jobbet. Men jobbet är inte hemma hos dig, även en elektriker har en firma som är arbetsplats. Och en hantverkare (framförallt elektriker/VVS) åker ofta till flera kunder samma dag, det är ovanligt med uppdrag som pågår mer än en dag i sträck på samma address, skulle då restiden vara obetald så blir det orimliga arbetsförhållanden. I min ungdom arbetade jag extra som TV reparatör medan jag gick på gymnasiet. Jag arbetade mest inne på verkstaden, vi hade 5 - 6 tekniker som åkte runt. De kunde ofta klara 20 - 30 reparationer per dag per tekniker. Arbetet inne hos en kund tog oftast under 10 minuter. Skulle de då fått lön för 20 x 10 minuters arbete per dag, så tror jag de skulle bytt jobb ganska snabbt.
Och som sagt, hittar du en riktigt bra firma med bra referenser, så blir det oftast billigast att ta det på löpande räkning. En sådan firma vill inte riskera sitt rykte på att lura dig, de har för mycket att göra för att maska sig till fler timmar, blir bara problem att hinna med nästa uppdrag. De har dessutom så bra orderingång att de inte är så pigga på att lägga tid på att göra detaljerade offerter som de inte vet om de får något uppdrag på. Varför lägga 4h på att skriva en offert, om man istället kan arbeta och debitera 4h. Be istället om en grov uppskattning.
Tack för att du tog dig tiden att ge ett utförligt svar. Jag vill kommentera några saker.
Det finns de av oss som skulle köpa det billigaste av allting (läs Clas Ohlsson) men jag är inte en av dem. Jag letar på många sidor där det är uppenbart att fackmän handlar och det är inte billiga saker.
Om jag köper vissa saker och elektrikern underkänner det för att jag har tänkt helt fel, då har jag, inom en viss tid, returrätt med obrutna förpackningar. Vissa saker har jag köpt för att jag vet att jag vill ha just den produkten och då är elektrikerns uppdrag att installera det. Man kan ställa sig frågan om var gränserna dras. Om jag hittar en lampa som jag vill ha, ska elektrikern underkänna det? Eller gäller det bara vissa saker som eluttag? Elektrikern får bevisa att det jag har valt absolut inte fungerar eller är direkt livsfarligt. Annars är det jag som kund som väljer vilka produkter jag vill ha i mitt hem. Elektrikerns jobb är att installera det på ett fackmannamässigt sätt så att det inte blir någon ”ful el”. I mitt fall kommer jag behöva elektrikerns råd och vissa saker så elektrikern kommer att köpa in saker åt mig. Men här är mitt problem med det. Ponera att elektrikern köper prylar för 1000kr och vill ta ett prispålägg på 50% (helt tagit från luften). Det är 500kr. Ponera att elektrikern köper prylar för 10.000kr. Nu ska jag betala 5.000? Varför? Om vi förutsätter att hela inköpet görs på samma ställe av elektrikern, hur blev jobbet att beställa saker 4.500kr dyrare? Jag går inte med på det.
Jag kommer inte att vinna argumentet om betalning för bilresan till jobbet dvs hem till mig. Men vi ska inte förlöjliga det exemplevis genom att elektrikern kom hem till mig bara för att skruva in en glödlampa och då vill jag bara betala för fem minuters jobb och inget annat. Det finns någonting som heter ”varje påbörjad timme” och det är jag helt med på. Men det är inte mitt ”fel” om elektrikern har sitt hem eller kontor en mil eller tre mil ifrån mig och kanske har 3 mil till åt fel håll till nästa jobb.
Jag hävdar fortfarande att jag ska betala rätt pris för det faktiska utförda jobbet och inget annat. Men vi har den kulturen i Sverige att vi ska betala elektrikerns bilresa så jag kommer som sagt inte vinna den striden. Får se vilka elektriker är tillräckligt hungriga för ett jobb.
Den här långa diskussionen om garanti som har skapats i denna tråd har jag inte så starka åsikter om. Om elektrikern godkänner det jag har köpt, som troligtvis kommer från samma leverantörer som de själva väljer, så förväntar jag mig att elektrikerns arbete håller måttet. Prylarna har sin egen garanti tid. Och det här med billiga kontra dyra saker med bättre kvalité, i mitt JM-byggda hus har inte JM satt in de bästa finaste sakerna. Grejerna är ganska enkla och billiga.
Men som sagt tack till dig och er andra som har tagit er tiden att hjälpa mig med mina frågor!
Varför skulle en elektriker behöva bevisa någonting? Vill han/hon av någon anledning inte avtala om ett arbete har elektrikern samma rätt att vända ryggen till som du har!WillB skrev:
Du får absolut välja vilka produkter du vill. På samma sätt får en elektriker välja att inte befatta sig med dessa.
I min värld så är det så att en firma som har en anställd hantverkare som jobbar 8h om dagen, måste få in pengar för att täcka dennes lön och andra omkostnader vad det nu må vara med verktyg, bil, utbildning, semesterersättning osv. I slutändan är det du som slutkund som även betalar för semestern på ett eller annat sätt.WillB skrev:Hej!
Jag kommer inte att vinna argumentet om betalning för bilresan till jobbet dvs hem till mig. Men vi ska inte förlöjliga det exemplevis genom att elektrikern kom hem till mig bara för att skruva in en glödlampa och då vill jag bara betala för fem minuters jobb och inget annat. Det finns någonting som heter ”varje påbörjad timme” och det är jag helt med på. Men det är inte mitt ”fel” om elektrikern har sitt hem eller kontor en mil eller tre mil ifrån mig och kanske har 3 mil till åt fel håll till nästa jobb.
Tar denna hantverkare inte uttryckligen betalt för resa mellan den plats han är anställd (firmans address) och dig, så måste han göra det genom högre timtaxa, pålägg på material, eller något annat. Så enkelt är det. Det fungerar inte att som företag bara bjuda på saker. Och det fungerar aldrig som du säger, dvs att du bara betalar för den tid han är hos dig även om du enbart skulle betala en timtaxa. Det finns mycket mer än så som behöver täckas. Personligen tycker jag att det tydligaste är med att faktist ta betalt för restiden. Då blir det tydligare vad man betalt för.
Sen är det så att om inte framkörningsavgift tas utså slår skatteverket ner på det (gäller vid rotavdrag)
Jag har en trogen kund och tog inget betalt för restiden eftersom det var på vägen hem från mitt andra jobb
De ansåg att då hade jag bakat in den kostnaden i timpenningen för att kunden skulle få avdrag för den kostnaden också
Som tur var förstod handläggaren hur det låg till och översåg med det för den här gången
Jag har en trogen kund och tog inget betalt för restiden eftersom det var på vägen hem från mitt andra jobb
De ansåg att då hade jag bakat in den kostnaden i timpenningen för att kunden skulle få avdrag för den kostnaden också
Som tur var förstod handläggaren hur det låg till och översåg med det för den här gången
Jag förstår företagsekonomi men kanske inte just hur den här och liknande branscher fungerar. Om jag fick välja skulle jag vilja att företagen tar högre betalt i timtaxa. För mig är det lättare att både förstå och jämföra med andra. Och jag skulle hellre betala en timtaxa för den tiden det tar att beställa och hämta material än ett pålägg eftersom pålägg är så beroende av det man beställer. Samma arbetsmoment kan ge tusentals mer kronor bara för att man kanske beställde lite fler och lite dyrare saker.M MangeH skrev:I min värld så är det så att en firma som har en anställd hantverkare som jobbar 8h om dagen, måste få in pengar för att täcka dennes lön och andra omkostnader vad det nu må vara med verktyg, bil, utbildning, semesterersättning osv. I slutändan är det du som slutkund som även betalar för semestern på ett eller annat sätt.
Tar denna hantverkare inte uttryckligen betalt för resa mellan den plats han är anställd (firmans address) och dig, så måste han göra det genom högre timtaxa, pålägg på material, eller något annat. Så enkelt är det. Det fungerar inte att som företag bara bjuda på saker. Och det fungerar aldrig som du säger, dvs att du bara betalar för den tid han är hos dig även om du enbart skulle betala en timtaxa. Det finns mycket mer än så som behöver täckas. Personligen tycker jag att det tydligaste är med att faktist ta betalt för restiden. Då blir det tydligare vad man betalt för.
Det är som det är och jag är inte här för att försöka förändra branschen. Jag tycker att jag har fått tillräckligt med råd och svar på mina frågor.
Jag kan börja med att säga att jag är inte hantverkare utan konsument, och jag kan gissa att det är många konsumenter som stirrar sig blind på timtaxan och sedan väljer en med lägre timtaxa framför en med högre timtaxa. Så jag kan tänka mig att det är lite att straffa ut sig att låta allt ingå i timtaxan. Jag tycker personligen att det är tydligare att få veta vad man faktist fått betala för i slutändan. Och dessutom mer rättvist än om man har det inbakat i timtaxan. Å andra sidan, kan jag ofta tycka att det är skönt med ett fast pris på rubbet, och redan innan veta vad det kostar, även om det i de flesta fall gör att det blir dyrare i slutändan.WillB skrev:
Summan av allt är du nöjd med resultatet och med fakturan så spelar det väll ingen roll om han tog 2 spänn för material och 30000t för resan och 10kr /h för jobbetM MangeH skrev:Jag kan börja med att säga att jag är inte hantverkare utan konsument, och jag kan gissa att det är många konsumenter som stirrar sig blind på timtaxan och sedan väljer en med lägre timtaxa framför en med högre timtaxa. Så jag kan tänka mig att det är lite att straffa ut sig att låta allt ingå i timtaxan. Jag tycker personligen att det är tydligare att få veta vad man faktist fått betala för i slutändan. Och dessutom mer rättvist än om man har det inbakat i timtaxan. Å andra sidan, kan jag ofta tycka att det är skönt med ett fast pris på rubbet, och redan innan veta vad det kostar, även om det i de flesta fall gör att det blir dyrare i slutändan.