Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det hände att kunder kollar upp ungefär vad som ska göras innan och det har jag inget emot.

Tänk så här: En person tänker sig en lösning och tänker att det kan kosta 3000 kr att få det gjort och tycker att det är värt det. Personen stället frågan här om det går att göra på det viset och får ett positivt svar och ringer elektrikern. Eller så får personen ett negativt svar och en förklaring hur man måste göra och förstår att det nog kommer kosta 20000 kr. I det läget känner personen, oj så mycket pengar då struntar vi i det.
Är det verkligen så kul för elektrikern att åka ut och kolla på jobbet och berätta samma sak? Dvs hen har åkt till kunden i onödan.

Sen har vi förstås möjligheten att elektrikern som kommer inte vet hur det kan göras och därför förlorar jobbet för att hen föreslår en onödigt dyr eller komplicerad lösning. Exempelvis en elektriker som tror att det alltid måste vara 2,5 kvmm om man ska säkra med 16 A, som tror att man måste jorda alls husets uttag innan jordfelsbrytare installeras etc. De elektrikerna finns också.
Men tänk om elektrikern säger något annat än vad han läst här, vad ska han då tro på? En hope drömmare som av någon anledning inte får jobba som proffs men drömmer om det eller på ett proffs?
 
E erkka skrev:
jag hänger inte med, menar du att man måste anlita firma som har behörighet/lyder under egenkontrollprogram för att gräva ett dike? Mao en elektriker som kör grävskopa, typ, eller grävmaskinist som är anlitad av elinstallatör?
Jag kan köpa att förläggning av kabeln görs av behörig.
vad tror du själv?
 
Ja det själva Kablen eller det slangen som Kablen ska ligga i måste förläggas av en elektriker enligt lag.
 
E
P Putte 9497 skrev:
vad tror du själv?
nu frågade jag dig då du verkar veta.

Men om du vill veta vad jag tror så antar jag att vem som helst får gräva ett dike (på sin egen fastighet). Inte måste man vara auktoriserad spadhanterare el dylikt
 
E erkka skrev:
nu frågade jag dig då du verkar veta.

Men om du vill veta vad jag tror så antar jag att vem som helst får gräva ett dike (på sin egen fastighet). Inte måste man vara auktoriserad spadhanterare el dylikt
Jag vet men kommer inte svara för det tycker jag du ska ringa din elektriker och fråga. Precis det jag menar att av alla som skriver här så får du olika svar och vet till slut inte vad som är sant eller inte. Varför då inte ringa proffset direkt så vet du
 
Kan jag ringa? Pm:a ditt nummer tack. Behöver veta om jag behöver certifierad grävare!
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
E
P Putte 9497 skrev:
Jag vet men kommer inte svara för det tycker jag du ska ringa din elektriker och fråga. Precis det jag menar att av alla som skriver här så får du olika svar och vet till slut inte vad som är sant eller inte. Varför då inte ringa proffset direkt så vet du

Okej! Ja just nu har jag inget behov av att förlägga någon markkabel. Men jag lovar att om behovet kommer, så kommer jag själv att antingen gräva själv eller välja den som ska komma o gräva på min tomt. Varför skulle det bli bättre om jag först ringer elektrikern? Hen ringer jag först då jag har ett behov och en färdig arbetsbeskrivning. Inte ringer jag o stör för att tjöta om hur man gräver en grop bäst
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Mikael_L
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ja det själva Kablen eller det slangen som Kablen ska ligga i måste förläggas av en elektriker enligt lag.
Hela denna biten är ju rätt besvärlig. I praktiken löses det helt pragmatiskt men inte alltid helt enligt lagens och föreskrifternas bokstav.

Förövrigt är just registrering hos elsäkerhetsverket för att endast utföra kabelförläggning i mark den enda verksamhetstypen som inte kräver att en auktoriserad elinstallatör är bunden till företaget.
Nu är det ändå lite komplicerat, ty man har tänkt att detta endast gäller för företag som jobbar åt elnätsägare i deras koncessionspliktiga nät.
Jag minns inte nu exakt hur all text lyder ang detta, då det liksom inte riktigt berör mig.



Men åter till privatpersonen som vill låta gräva ner en kabel på sin egen tomt, dvs ej koncessionspliktigt nät.
Om nu elektrikern kommer och har med sig en liten minigrävare på släp och gräver själv, sen slänger ner kabel alt rör+kabel och sen gräver igen, så är allt helt klart enligt regelboken.

Nu saknar ju de flesta elektriker en minigrävare, jag har åtminstone inte någon som står bakom garaget. Så vad gör man då, hur fungerar det då?
OK, om jag och en grävfirma kommer dit samtidigt (eller att kunden själv gräver) så bör det vara helt i sin ordning, att någon annan gräver diket, jag lägger ner kabeln, och diket grävs igen under mitt överinseende.
Detta är antagligen helt enligt lagens bokstav, men helt bombsäkra kan vi nog inte vara.

Nästa steg då, jag kommer till ett färdiggrävt kabeldike, kan konstatera att det ser bra ut, kastar ner kabeln och åker därifrån, sen grävs det igen utan att jag övervakar ... är det OK nu?
Tja, vem vet ...

Nästa steg är väl att jag åker till kunden och lämnar en rulle med kabel och en rulle med rör, sen grävs det och fixas utan att jag alls är där, och så kopplar jag in bägge ändarna på den nedgrävda kabeln vid nästa besök ... Är detta OK????


Börjar ni se problematiken i detta ... :D

Lagstiftaren har helt enkelt gjort det svårt för oss, vi vet inte ens var gränsen för det olagliga börjar.


Och som grädde på moset kan jag lägga till följande.
Tänk om jag skriver i mitt egenkontrollprogram följande stycke.
Kund får gräva och förlägga markkabel efter att jag (firman) anvisat var och vilket djup och krav som gäller, och sen tar bilder innan kabeldiket grävs igen.
Vad händer då? Blir det som nyss var olagligt plötsligt lagligt?


Egentligen är hela lagstiftningen kring detta en ren soppa, ofattbart att det kan vara såhär.
 
  • Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Får man bygga ett hus utan auktorisation om det är tänkt att det ska finnas starkströmsledningar i väggar, tak och golv?
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Får man bygga ett hus utan auktorisation om det är tänkt att det ska finnas starkströmsledningar i väggar, tak och golv?
Elanläggningen börjar vid ytan på kablar, VP-rör, flexslang och dosor. Så resten av huset tillhör ej elanläggningen och får utföras av vem som helst.
 
Ingår en slang med en mantlad kabel i anläggningen, eller slutar den vid manteln?
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Men tänk om elektrikern säger något annat än vad han läst här, vad ska han då tro på? En hope drömmare som av någon anledning inte får jobba som proffs men drömmer om det eller på ett proffs?
Fast nu har vi ju fått svar från ett proffs som även lyckades hänvisa till regeln. Det skulle åtminstone för mig slå högre än en arogant person som inte kunde läsa regelverket själv utan var tvungen att fråga ESV.
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Ingår en slang med en mantlad kabel i anläggningen, eller slutar den vid manteln?
Då ingår slangen ej i elanläggningen, utan får förläggas av lekman, och kabeln kan sen dras in av elektriker ingående i ett EKP.
Så uppfattar jag det i alla fall.
Frågan är väl kanske hur man ska tänka om en dosa som slangen avslutas i. Ska det vara kopplingar där, kabeln ska inte bara passera utan brott på manteln, så åker man dit just där, enligt mitt synsätt.

Dock tycker jag detta är mest en teoretisk diskussion, viktigare är ju att det hela blir bra, jag själv skiter fullständigt i vem som gör vad, bara det blir bra och elsäkert i slutändan.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hela denna biten är ju rätt besvärlig. I praktiken löses det helt pragmatiskt men inte alltid helt enligt lagens och föreskrifternas bokstav.

Förövrigt är just registrering hos elsäkerhetsverket för att endast utföra kabelförläggning i mark den enda verksamhetstypen som inte kräver att en auktoriserad elinstallatör är bunden till företaget.
Nu är det ändå lite komplicerat, ty man har tänkt att detta endast gäller för företag som jobbar åt elnätsägare i deras koncessionspliktiga nät.
Jag minns inte nu exakt hur all text lyder ang detta, då det liksom inte riktigt berör mig.



Men åter till privatpersonen som vill låta gräva ner en kabel på sin egen tomt, dvs ej koncessionspliktigt nät.
Om nu elektrikern kommer och har med sig en liten minigrävare på släp och gräver själv, sen slänger ner kabel alt rör+kabel och sen gräver igen, så är allt helt klart enligt regelboken.

Nu saknar ju de flesta elektriker en minigrävare, jag har åtminstone inte någon som står bakom garaget. Så vad gör man då, hur fungerar det då?
OK, om jag och en grävfirma kommer dit samtidigt (eller att kunden själv gräver) så bör det vara helt i sin ordning, att någon annan gräver diket, jag lägger ner kabeln, och diket grävs igen under mitt överinseende.
Detta är antagligen helt enligt lagens bokstav, men helt bombsäkra kan vi nog inte vara.

Nästa steg då, jag kommer till ett färdiggrävt kabeldike, kan konstatera att det ser bra ut, kastar ner kabeln och åker därifrån, sen grävs det igen utan att jag övervakar ... är det OK nu?
Tja, vem vet ...

Nästa steg är väl att jag åker till kunden och lämnar en rulle med kabel och en rulle med rör, sen grävs det och fixas utan att jag alls är där, och så kopplar jag in bägge ändarna på den nedgrävda kabeln vid nästa besök ... Är detta OK????


Börjar ni se problematiken i detta ... :D

Lagstiftaren har helt enkelt gjort det svårt för oss, vi vet inte ens var gränsen för det olagliga börjar.


Och som grädde på moset kan jag lägga till följande.
Tänk om jag skriver i mitt egenkontrollprogram följande stycke.
Kund får gräva och förlägga markkabel efter att jag (firman) anvisat var och vilket djup och krav som gäller, och sen tar bilder innan kabeldiket grävs igen.
Vad händer då? Blir det som nyss var olagligt plötsligt lagligt?


Egentligen är hela lagstiftningen kring detta en ren soppa, ofattbart att det kan vara såhär.
Finns ingen problematik. Svaret på alla dina frågor är nej.
Och händer något så är det ditt ansvar.

Det sista du skriver är ju början på någon slags kontroll, du har glömt några viktiga steg men i grund och botten kan fotodokumentation vara ett viktigt steg för att säkerställa utförandet.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då ingår slangen ej i elanläggningen, utan får förläggas av lekman, och kabeln kan sen dras in av elektriker ingående i ett EKP.
Så uppfattar jag det i alla fall.
Frågan är väl kanske hur man ska tänka om en dosa som slangen avslutas i. Ska det vara kopplingar där, kabeln ska inte bara passera utan brott på manteln, så åker man dit just där, enligt mitt synsätt.

Dock tycker jag detta är mest en teoretisk diskussion, viktigare är ju att det hela blir bra, jag själv skiter fullständigt i vem som gör vad, bara det blir bra och elsäkert i slutändan.
Detta är en märklig uppfattning, vad har du som stödjer detta uttalandet?

Du tror bara slangen/röret utgör ett extra lager isolering?
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.