Jag har en altandörr som är väldigt svårstängd, speciellt om det varit fuktigt ett tag.
Den verkar svälla och skrapar då mot tröskeln.
Det är 4 gångjärn och jag tror inte det går att lyfta av dörren eftersom den slår i en dropp-plåt som sitter ovanför dörren och är fastmonterad under väggpanelen.
Man kan nog lyfta ett par cm men jag tror gångärnstappen är längre.
en bricka i varje gångjärn skulle nog lösa problemet men hur få dit den?
Finns det öppna brickor som man kan trä på från sidan och sen klämma till så de inte ramlar ut?
Eller ska man skruva av gångjärnen ett efter ett och trä på bricka och sedan skruva på plats igen?
Den verkar svälla och skrapar då mot tröskeln.
Det är 4 gångjärn och jag tror inte det går att lyfta av dörren eftersom den slår i en dropp-plåt som sitter ovanför dörren och är fastmonterad under väggpanelen.
Man kan nog lyfta ett par cm men jag tror gångärnstappen är längre.
en bricka i varje gångjärn skulle nog lösa problemet men hur få dit den?
Finns det öppna brickor som man kan trä på från sidan och sen klämma till så de inte ramlar ut?
Eller ska man skruva av gångjärnen ett efter ett och trä på bricka och sedan skruva på plats igen?
en möjlighet https://www.leifarvidsson.se/gangjarnsringar-nylon-9-5-mm-100-pack
eller om du har tappbärande gångjärn så använder man justerbrickor ,behöver ej lyfta av dörren typ dessa
https://www.assaabloyopeningsolutio...angjarn--kantreglar/tappbarande-lyftgangjarn/
om dörren tar längst fram på på öppningssida kan det ev vara att de översta gångjärnen behöver knäckas tillbaka lite
eller om du har tappbärande gångjärn så använder man justerbrickor ,behöver ej lyfta av dörren typ dessa
https://www.assaabloyopeningsolutio...angjarn--kantreglar/tappbarande-lyftgangjarn/
om dörren tar längst fram på på öppningssida kan det ev vara att de översta gångjärnen behöver knäckas tillbaka lite
Nu har jag kollat i överkanten av dörren att glipan mellan dörr och karm är mindre på gångjärnssidan än i handtagssidan av dörren. Så den hänger snett kan man tycka.
Men då borde ju skillnaden vara betydligt större om man kollar på glipan i dörrens sida vid gångjärnen, men det är det inte utan själva dörrbladet verkar ha skevat till sig. Konstigt eftersom det sitter ett 3-glasfönster i huvuddelen av dörren. Det borde ju spricka i så fall...
Och, ja dörren tar i tröskeln längst ut mot låssidan.
Men då borde ju skillnaden vara betydligt större om man kollar på glipan i dörrens sida vid gångjärnen, men det är det inte utan själva dörrbladet verkar ha skevat till sig. Konstigt eftersom det sitter ett 3-glasfönster i huvuddelen av dörren. Det borde ju spricka i så fall...
Och, ja dörren tar i tröskeln längst ut mot låssidan.
Åk till bygghand om och köp en gångjärnsknäck. Det löser dina problem.B Bo Berglund skrev:Nu har jag kollat i överkanten av dörren att glipan mellan dörr och karm är mindre på gångjärnssidan än i handtagssidan av dörren. Så den hänger snett kan man tycka.
Men då borde ju skillnaden vara betydligt större om man kollar på glipan i dörrens sida vid gångjärnen, men det är det inte utan själva dörrbladet verkar ha skevat till sig. Konstigt eftersom det sitter ett 3-glasfönster i huvuddelen av dörren. Det borde ju spricka i så fall...
Och, ja dörren tar i tröskeln längst ut mot låssidan.
Gångjärnsriktare heter detB Bo Berglund skrev:Nu har jag kollat i överkanten av dörren att glipan mellan dörr och karm är mindre på gångjärnssidan än i handtagssidan av dörren. Så den hänger snett kan man tycka.
Men då borde ju skillnaden vara betydligt större om man kollar på glipan i dörrens sida vid gångjärnen, men det är det inte utan själva dörrbladet verkar ha skevat till sig. Konstigt eftersom det sitter ett 3-glasfönster i huvuddelen av dörren. Det borde ju spricka i så fall...
Och, ja dörren tar i tröskeln längst ut mot låssidan.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/ovriga-verktyg/gangjarnsriktare-2000017312
Men hur kan det fungera med gångjärnsbrytning då?
Vid gångjärnet är dörrspringan 1-2 mm hela vägen uppifrån och ner. Dvs där sitter den rakt och korrekt i karmhålet.
Om man skall tippa dörren så att den höjs 5 mm i övre hörnet på låssidan så kommer ju undre hörnet på samma sida att åka sidledes 10-15 mm och det finns det inte plats för....
Jag tycker det verkar som att dörren själv har skevat till sig genom att ytterkanten har åkt ner. Då hjälper det ju inte att tippa dörren med gångjärnen, väl? Långsidorna är fortfarande parallella och passar i karmens öppning. Det är kortsidorna som lutar.
På öppningssidan sitter det också såna här brytskydds-skenor som gör att man inte kan tippa dörren för då går den inte att stänga sen.
Vid gångjärnet är dörrspringan 1-2 mm hela vägen uppifrån och ner. Dvs där sitter den rakt och korrekt i karmhålet.
Om man skall tippa dörren så att den höjs 5 mm i övre hörnet på låssidan så kommer ju undre hörnet på samma sida att åka sidledes 10-15 mm och det finns det inte plats för....
Jag tycker det verkar som att dörren själv har skevat till sig genom att ytterkanten har åkt ner. Då hjälper det ju inte att tippa dörren med gångjärnen, väl? Långsidorna är fortfarande parallella och passar i karmens öppning. Det är kortsidorna som lutar.
På öppningssidan sitter det också såna här brytskydds-skenor som gör att man inte kan tippa dörren för då går den inte att stänga sen.
Sry förstod inte vad du menade förr utan bild men nu är jag med. Låter som att karmen har rört på sig. Skaffa en karmskruvsnyckel och justera karmen. Följ med på motsvarande sida bara.B Bo Berglund skrev:Men hur kan det fungera med gångjärnsbrytning då?
Vid gångjärnet är dörrspringan 1-2 mm hela vägen uppifrån och ner. Dvs där sitter den rakt och korrekt i karmhålet.
Om man skall tippa dörren så att den höjs 5 mm i övre hörnet på låssidan så kommer ju undre hörnet på samma sida att åka sidledes 10-15 mm och det finns det inte plats för....
Jag tycker det verkar som att dörren själv har skevat till sig genom att ytterkanten har åkt ner. Då hjälper det ju inte att tippa dörren med gångjärnen, väl? Långsidorna är fortfarande parallella och passar i karmens öppning. Det är kortsidorna som lutar.
På öppningssidan sitter det också såna här brytskydds-skenor som gör att man inte kan tippa dörren för då går den inte att stänga sen.
Inget konstigt med att det dörrar kärvar vid dem olika årstiderna.
Har inte kunnat ordna bilder tidigare. Men här är gångjärnet i alla fall.C C.Lundin skrev:
Huset är från 1977 så inga moderna gångjärn med justering.
Och inga karmskruvar heller, karmen verkar vara spikad på plats...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätte just diagonalerna på dörren, de var samma längd på max 1 mm när.T tergo skrev:
Så det är huset som har rört sig...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Återigen så är det nog att knäcka ggj i över Kant som får dörrn att lyfta från tröskeln...B Bo Berglund skrev:Har inte kunnat ordna bilder tidigare. Men här är gångjärnet i alla fall.
Huset är från 1977 så inga moderna gångjärn med justering.
Och inga karmskruvar heller, karmen verkar vara spikad på plats...
[bild]
Mätte just diagonalerna på dörren, de var samma längd på max 1 mm när.
Så det är huset som har rört sig...
De gånjärnen har en skåra/inkast där du stoppar in justerbrickor (tex justerbricka 249), du lyfter dörrbladet lite så det är fritt i skåran sedan stoppar du in justerbrickor i samtliga gångjärn för att justera höjd.