7ender
Hej!

Har nyss fått startbesked och skulle jag vilja ha era råd hur jag ska konstruera taket till en typ amerikansk veranda. Måtten jag eftersträvar är 6m x 3,7-3,9m plus takfot.

En förebild är denna altan från ett Byggahus-repotage:
https://www.byggahus.se/arkitektur/smakfullt-arkitektritat-gammal-stil
Träveranda med tak och sittgrupp, vitmålat hus med tända fönsterlampor i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ska jag tänka för att få till rätt proportioner med tanke på måtten?
Ska man ha "platt" nock mot fasaden eller inte? Vad avgör valet? Uteendet, plats uppåt - takets storlek? Vill man helst ha de två diagonala takstolarna i 45°, det blir väl svårt med mina mått?

Tänker att konstruktionen blir nåt sånt här:
@Norrgård4
Trästomme till en veranda under konstruktion intill en ljus träfasad med takstolar och golvyta klar.
Skapa konto

https://www.byggahus.se/forum/threads/amerikansk-veranda-8x4.373366/

Vidare har jag tänkt isolera taket så det är gjort om vi vill bygga in altanen i framtiden. Dessutom kanske det skyddar mot en del värme, även om det vetter mot norr.
Gissar att djupet på taket gör att jag behöver limträ? Är 56x225 overkill? Tänker att det kan vara lämplig isoleringstjocklek.

Här är bilder från bygglovsritningar:

3D-ritning av ett hus med en amerikansk veranda och brun fasad, utemöbler under ett tak med nock.
Skapa konto

Ritning av takkonstruktion för veranda med angivna vinklar och måttprickar som visar planerad design.
Skapa konto

7ender
Den initiala projektplanen ser ut som följer:

1. Riva bef. altan
2. Rita takkonstruktionen
3. Sätta ut var takets reglar mot fasaden ska sitta
4. Utifrån punkt 3, bestämma var plintarna ska vara

A
Ska följas då jag åker på nåt liknande inom en framtid , utseendemässigt tycker jag det ser bättre ut om utsprånget på altanen slutar innan knutbrädan på huset men sånt är väl en smaksak samt att storlek på huset begränsar storleken isåfall

7ender
mickesundström skrev:
Ska följas då jag åker på nåt liknande inom en framtid , utseendemässigt tycker jag det ser bättre ut om utsprånget på altanen slutar innan knutbrädan på huset men sånt är väl en smaksak samt att storlek på huset begränsar storleken isåfall
Ja, jag håller med om att placeringen inte är idealisk. Det hade så klart varit snyggare att ha altanen symmetriskt mot husgaveln.
Skälen är flera:
- Det finns en källartrapp till höger som vi inte vill bygga för eller bygga runt, och samtidigt vill vi ha ordentligt med yta på altanen när man ändå är igång.
- Det blir nog väldig mörkt inne om man har tak över båda fönstren.
- Till vänster är tomten inte särskilt användbar.

En annan grej som inte ser bra ut på 3D-bilden är väggen som går förbi knuten. Det står en värmepump där, och förhoppningsvis blir det snart en till för pool, så jag ville ha med på bygglovet att ha möjligheten att bygga igen där om vi störs av pumparna.

7ender
Kan även nämna att det nog blir en extra stolpe utåt av estetiska skäl. Men kommer dimensionera för en stolpe om vi i fram tiden vill ha två skjutdörrspartier. Kommer gjuta en extra plint i mitten för det.

7ender
Ska snart köra igång, ska bara sätta lite potatis först

Uppgrävd jord och stenar i trädgård redo för potatissättning.
Skapa konto

• Haha
Orionman69
  • Laddar…
7ender
140x135mm limträstolpar uppe. Urjackade med fogsvans

Uppställda 140x135mm limträstolpar för byggprojekt med urjackning, framför ett gult hus, planeringsfas med osäkert takvinkel och golvnivå.
Skapa konto

Klurar fortfarande på takets vinklar och dimensioner.

Måste även snart ta beslut om golvet ska vara ett trappsteg ner eller inte. Lutar åt det. Blir då 226cm mellan golv och takets horisontella balkar, kanske blir lagom? Annars blir det endast 208 cm.

Såna här beslut ska man ju ha tagit redan i planeringsfasen. Blir mycket dötid när man bara står och funderar.

A
Känner igen det där med dötid då det målas innan och funderas under tiden :DVardag för nån som bor i renoveringen.
Finns ju beräkningsguider på typ Moelven eller svenskt trä på limträdimensioner i olika konstruktioner kommer inte ihåg vart jag såg dom sist.
Samma dimension är ju att föredra för utseendets skull iallafall även om det egentligen inte behövs

• Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
Fick upp första balken innan himlen öppnade sig.

Nyinstallerad träbalk på bygge framför gult hus med stödställningar och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto

• Gilla
i-skogen och 1 till
  • Laddar…
7ender
Sommarsemestern räckte in till på långa vägar att få det klart. Nu är iaf golvet helt klart.

Nylagt trägolv på uteplats med byggmaterial och verktyg i bakgrunden under soligt väder.
Skapa konto

7ender
Har tagit ledigt nästa vecka för att börja med taket. Provade mig fram hur taketvinklarna ska utformas mha några gamla trallbrädor. Landade på 140 cm platt "nock". Taklutningen blir här ca 10° utåt och ca 13,5° åt sidorna.

Trallbräda används för att provmäta takvinklar på en gul husfasad med vita fönster och en stege.
Skapa konto

• Gilla
Johan Dunken
  • Laddar…
7ender
Tänkte posta lite bilder framöver på projektet...

...en nu måste jag bestämma mig om bandtäckningen ska vara tegelröd eller mörkröd. Jag tycker att vissa tak man ser är alldeles för orange.
Jag har fått en provbit av varje men det är ingen idé att lägga upp bild på dem för kameran återger inte verkligheten.

Jag tycker mörkröd är snyggare men tegelröd matchar ju pannorna.

De jag väljer mellan är Plannja PL 22 och PL 42.
https://www.plannja.se/docs/default...ral-ncs-2020-1.pdf?sfvrsn=3637284303804370000

Åsikter?

7ender
Tänkte börja sammanfatta i ett antal inlägg vad som hänt sen förra sommaren.

Kändes olustigt att skära upp nya fina fasaden. Införskaffade en ställning som så klart varit oumbärling. Hade tänkt sälja den efter projektet, men den kan nog vara bra att ha:
Ställning framför ny fasad på hus med gula träplankor och vita fönster under renovering.
Skapa konto

Eftersom jag inte ville ta bort tilläggsisoleringen och fästa bjälkarna direkt i plankväggen, föreslog en snickare att sätta en regel att skruva i. Sedan en regel under som bjälkarna kan vila på. Praktiskt inte minst vid själva monteringen:
Två träreglar monterade horisontellt på en gul fasad med isolering bakom, och en såg som skär i träet.
Skapa konto

Sen var det bara att börja såga. Hopplöst att såga 90mm limträ med mina små leksaksmaskiner, fick attackera från två håll:
Stor limträbjälke och flera träreglar på en gräsmatta med såg och andra verktyg under byggprojekt.
Skapa konto

7ender
Finns säkert dom som har synpunkter på infästningen, men så här blev det. Har hållit hittills för både snö- och vindlast. En fransk 12x220 mm in i plankväggen (såg till att det drog bra) och en kort i regeln per beslag:

Metallbeslag som infästs i träplankvägg med skruvar, nära en stege och under ett fönster.
Skapa konto

7ender
Det blev fyra limträ, diagonalerna 90x270mm (på inrådan av @justusandersson) och de som går rakt ut 90x225mm. Resten av takverket fick bli vanliga 45x220 reglar:
Konstruktion av altantak med limträbjälkar och reglar vid gult hus, altangolv synligt.
Skapa konto

Som synes släpptes altangolvet ut en bit, ca 1,5m, utanför stolparna. Tanken var att kunna rulla ut grillen där och slippa os och fett i taket. En annan anledning var att om vi nån gång skulle vilja bygga in altanen med skjutdörrar, så kan det vara najs att inte mötas av trappan direkt:
Konstruktion av träaltan med limträbalkar och reglar framför gul trävilla, utskjutande golvyta för grillplats.
Skapa konto

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.