741 806 läst · 1 883 svar
742k läst
1,9k svar
Projekt källare
Knyt såpas att armeringen ligger någorlunda på rätt ställe. Om den hamnar i isoleringen tillför den inget direkt. Tunn platta någorlunda i mitten med armeringen. mattremsor på 600 kan funka? Vad är diagonalen i öppningen? 840 mm om 600 är öppningen. Lägga varannan upp, så bygger det inte så mycket. gjuta med jordfuktigt bruk så kan du lägga å skura färdigt eftersom du sockar fram bruket. Stockar du på banor skall du inte behöva spackla beroende på din noggrannhet vid läggning. Dessutom brukar det då gå att dela gjutningen om man bara vill lägga några meter i taget. Skär av där det är skurat å rätt o fortsätt när frugan "Grovisen" återigen är övertygad o blanda
Vad har du gjort ikväll?
Äsch.... inget särskilt, bara skrotat lite.
En hel del jobb kvar med efterknäckning. Får se när det blir tid för det. Sen ska allt upp också.
Äsch.... inget särskilt, bara skrotat lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En hel del jobb kvar med efterknäckning. Får se när det blir tid för det. Sen ska allt upp också.
Bestämde redan för ett tag sen att det blir betongbil och pump, samt firma för att gjuta plattan. Det är orimligt att göra plattan själv i nuläget. Däremot gör jag nog armeringen och isoleringen.K kest skrev:Knyt såpas att armeringen ligger någorlunda på rätt ställe. Om den hamnar i isoleringen tillför den inget direkt. Tunn platta någorlunda i mitten med armeringen. mattremsor på 600 kan funka? Vad är diagonalen i öppningen? 840 mm om 600 är öppningen. Lägga varannan upp, så bygger det inte så mycket. gjuta med jordfuktigt bruk så kan du lägga å skura färdigt eftersom du sockar fram bruket. Stockar du på banor skall du inte behöva spackla beroende på din noggrannhet vid läggning. Dessutom brukar det då gå att dela gjutningen om man bara vill lägga några meter i taget. Skär av där det är skurat å rätt o fortsätt när frugan "Grovisen" återigen är övertygad o blanda
Lite efterspräckning med kilar
Lördagsskrotning, medan fru och barn är på badhuset. Man får ta den tid man får.
Börjar bli fullt nu på upplagsplatsen. Måste få hit lite polare.
Har också börjat skicka förfrågningar nu till betongfirmor/anläggningsfirmor för att gjuta plattan. Vi får se vad kostnadsförslagen blir om jag ska göra armering och formsättning själv eller om det blir en firma som till slut får göra det.
Logga in
Skapa konto
Lördagsskrotning, medan fru och barn är på badhuset. Man får ta den tid man får.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Börjar bli fullt nu på upplagsplatsen. Måste få hit lite polare.
Logga in
Skapa konto
Har också börjat skicka förfrågningar nu till betongfirmor/anläggningsfirmor för att gjuta plattan. Vi får se vad kostnadsförslagen blir om jag ska göra armering och formsättning själv eller om det blir en firma som till slut får göra det.
Var med inhyrda killar två gånger vid gjutning. Såg väldigt enkelt ut, så gång tre (20 kvm) och fyra (60 kvm) körde jag själv med sambon.
Gjutningen går ju fort, klart på nån timme bara, och med SKB blir det minimalt med arbete om du har en pumpbil. En sloda och cirklaser är allt som krävs för att få en tillräckligt fin yta för att lägga golv på sen.
Jag gick över hela ytan med vinkelslip med diamantskål på för att få bort cementhud, och därefter limmade parkett. Gick supersmidigt. Detta skulle vara en rå betongyta väl, så då är det ju än mindre jobb.
Det stora jobbet var att lägga isolering, armering och golvvärme.
Gjutningen går ju fort, klart på nån timme bara, och med SKB blir det minimalt med arbete om du har en pumpbil. En sloda och cirklaser är allt som krävs för att få en tillräckligt fin yta för att lägga golv på sen.
Jag gick över hela ytan med vinkelslip med diamantskål på för att få bort cementhud, och därefter limmade parkett. Gick supersmidigt. Detta skulle vara en rå betongyta väl, så då är det ju än mindre jobb.
Det stora jobbet var att lägga isolering, armering och golvvärme.
Nja, jag tänker mig att det snarast blir mer jobb med rå betongyta. Om jag skulle lägga golv eller flytspackla på är det ju inte så noga men när betongen ska vara golvet måste det bli slätt.
Sen vet jag inte heller hur det funkar som privatperson att beställa betong med pumpning.
Sen vet jag inte heller hur det funkar som privatperson att beställa betong med pumpning.
Inga problem att beställa med pumpning som privatperson. Jag beställde från Betongindustri Hammarby i våras. Gick väldigt smidigt. Ringde och bokade några dagar i förväg. Men det kostar en rejäl slant. Tror jag betalade knappt 14 000 för 1.7 kubik inkl pumpning 1h.tommib skrev:
Precis, inga problem alls med pumpbil. Pumpkillen håller ju i slangen också och pumpar ut allt - så allt du behöver göra är att mäta nivån, samt säga ”mer här” och sloda ut det. Alltså, gjuta betong är bland det enklast jag gjort med huset.J jalmars skrev:
Här är vad jag betalade för 5 kubik från Sweroc för två år sedan. Det är ju pumpbilen som kostar... Det kommer du inte ifrån om du anlitar nån heller.
Obehandlad betong är ju inte en så trevlig yta att hålla ren - samtidigt är detta väl tänkt att vara en ouppvärmd källare, alltså mer att likställa med ett förråd? Jag hade då nöjt mig med en rå slodad yta.tommib skrev:
Några bearbetningsmaskiner (helikopter, eller betongslip) lär du ju ändå inte få ned där?
När du gjuter och täcker det med plast kommer du få en cementhud som blir lite glansig. Den är hyfsat lättstädad, men kommer oundvikligen få lite porer och märken från plasten, om man inte stålar ytan. Min uppfattning är att det är svårt att hitta någon som gör en riktigt bra stålad yta till vettig penning. Att göra det själv med bra resultat är ruskigt svårt.
Så snart du vill behandla ytan på något sätt behöver du ta bort cementhuden, för på den fäster inget.
Om du snabbt går över ytan med en liten slipskål kan du ju epoximåla den sen. Det blir snyggt och lättstädat. Det går att göra difussionsöppet också så bör funka bra i en lite potentiellt fuktigare miljö.
Ja, men det tar en jäkla tid när man är noggrann. Tog mig 3 dagar att lägga 30x60 samt foga på en 20 kvm yta, inkl sågningar vid kanter och dyl. Att slabba på lite epoxi går ju på nån timme. Underarbetet är detsamma. Lättare att åtgärda en målad yta i framtiden också om så behövs.K kest skrev: