S scim skrev:
Och är alla rum ovan mark? Vi har 6 rum i våra 185 kvm, men vi har ytterligare 4 i källaren (95 kvm)
Vi har 4 + 4 men har suterränghus med full takhöjd och isolerat så jag skulle kalla det två kompletta våningar :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi har 4 + 4 men har suterränghus med full takhöjd och isolerat så jag skulle kalla det två kompletta våningar :)
Jag har glömt hur reglerna var, men källare räknas väl alltid som biarea, och suterräng räknas hälften som biarea i det enklaste fallet (men beror på marknivåerna). Vår källare är isolerad, inredd och uppvärmd, men används mest som bonusutrymme (relax, bastu, gym etc).

Nu inser jag att jag gör som jag brukar...irrar iväg ot...
 
S scim skrev:
Jag har glömt hur reglerna var, men källare räknas väl alltid som biarea, och suterräng räknas hälften som biarea i det enklaste fallet (men beror på marknivåerna). Vår källare är isolerad, inredd och uppvärmd, men används mest som bonusutrymme (relax, bastu, gym etc).

Nu inser jag att jag gör som jag brukar...irrar iväg ot...
Vad jag förstod så har det med storleken på fönster (iaf hos oss). Hela vår bottenvåning räknas som biarea :)
 
D
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hur många kvm är 10 rok? :). Vårt 8 är 224 :)
230+130. 5 rum på nedervåningen, 5 på övervåningen. Finns ett inrett rum på vinden också
 
D
S scim skrev:
Och är alla rum ovan mark? Vi har 6 rum i våra 185 kvm, men vi har ytterligare 4 i källaren (95 kvm)
Räknar inte med källaren. I källaren har vi 2 häktesceller, 4 rum och tvättstuga
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
D
Snigla Snigla skrev:
Spännande...

Hur länge har ni bott där i ”nya”? :)
Var det något som var renoverat ok?
4 veckor nu. Väldigt lite renoverat och det som väl är renoverat måste göras om p.g.a. ful-el och i övrigt tveksamt hantverk. Fiber och bergvärme är positivt. Även ett takbyte. Dock är plåtarbetet inget vidare och det är slarvigt gjort runt genomföringarna. Men verkar inte ha regnat in sen 2015 iaf, så det är förmodligen bara att fixa runt genomföringar och kolla så papp är uppvikt vid vindskivor etc.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
D
För mig huset är 17×10m utvändigt.
 
D
Just nu borrar jag sista hålen för radiatorerna och matning för radiatorer till övervåning. I.o.m. att grundmuren är betydligt tjockare än ytterväggen på våning ett, måste jag bila lite i källaren dessutom.

Borrar ett hål uppifrån lite längre ut för att se var jag befinner mig, sen bilar jag mig diagonalt uppåt. Och sen testa med ett rör, och till sist skicka upp 15 eller 22mm beroende på vad som ska matas.
Borrhål i ett trägolv för radiatorinstallation, med spån och ett PVC-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätsticka som visar djupet på ett borrat hål i en tjock betonggrundmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
D
Förutom 3 sovrum, håller jag på i 2 större rum som ska bli matrum och vardagsrum. Har tapetserat och ska lägga golv efter jag dragit upp rör för radiatorer. Fick idag tillbaka el i 5 rum som är tapetserade.

Nytapetserad vägg med geometriskt mönster och synliga strömbrytare i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett innertak var tvunget att fixas. Satte 120×60 huntonit. I övrigt pärlspont, som fanns sen tidigare, som jag målade med en färgspruta. Mycket smidigt.

Nyinstallerat innertak av huntonitplattor bredvid en vägg med geometriskt mönstrad tapet och en träfönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat huntonittak med vita pärlspontsprofiler ovanför en vägg med grått tapetmönster och vit list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
D danpih skrev:
Räknar inte med källaren. I källaren har vi 2 häktesceller, 4 rum och tvättstuga
Jag vill också ha häktesceller i min källare... :p det är ju superhäftigt, vissa prinsessor drömde om "prinsesstornet".. andra om de grottliknande fängelsehålorna i källaren... hahaha :D

Fast jag gillar tornet också, rent estetiskt iaf.. inte lika kul dock som fängelsehålor!
 
Redigerat:
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Har du lite bilder på hur huset ser ut? :)
 
D
Ramnemark Ramnemark skrev:
Har du lite bilder på hur huset ser ut? :)
Invändigt eller utvändigt?
 
D danpih skrev:
Invändigt eller utvändigt?
Bägge, men utvändigt så man får en idé om hur det ser ut :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Bilder bilder bilder..

Du minns väl hur kul det var att jämföra bilderna, på ert tidigare husprojekt.. de första bilderna.. med "mäklarbilderna" på sluttampen.. se vad man slitit med.. gjort.. minnas allt bra (och dåligt) man gjort :)

Viktigt med förebilder :D
 
D
Grönmålat tvåvåningshus med hög källare och utbyggt trädäck, oskött trädgård och trädgårdsverktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvåvåningshus med grön fasad och vit garageport, viss försummelse synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rum före renovering med trägolv, väggdekaler, leksaker och fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ofärdigt rum under renovering med nakna spånskivor, skadade väggar och en akustisk gitarr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omfattande skador vid golvlist och dörrfoder i ett renoveringsbehovande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal beige ljusströmbrytare på vägg intill träpanel i svagt belyst rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trägolv och vägg med tapet i en övervåningskorridor i ett äldre hus med synligt renoveringsbehov och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer lite blandat från när jag var här i februari och kollade på huset. Det finns en del fina golv på övervåningen kvar, där ingen varit och "förstört" med plastmatta. Hela nedervåningen var dubbla plastmattor typ...

En del helt ofärdiga utrymmen, och en del som är "renoverat" och måste göras om.

Ska försöka ta förebilder för varje projekt då!
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.