Jag håller med vad många skriver, det handlar inte om temperaturen eller luftkvalitet bara utan om njutningen med frisk luft.
Varför ens fastna i den ekonomiska diskussionen? Jag anar att du gör en massa saker för ditt välmående som inte är det mest ekonomiska varje dag. Varför ska du inte låta henne göra det, av princip? Räkna på det, jag gissar att om hon inte är värd de få kronorna bör du kanske sova med nån annan?

Noterar också att du inte bemöter de känslomässiga argumenten. Men jag tror att det är dem du måste acceptera. Detta är varken logik eller kronor och ören. På samma sätt som så mycket annat inte är det här i livet.

• Gilla
Hugo75 och 7 till
  • Laddar…
Har ni båda koll på ekonomin, elräkningen och vattenräkningen?
i en lägenhet kanske allt ingår osynligt i hyran, i villan är allt separat.
Klarar er gemensamma ekonomi ert sätt att bo och leva?
Har ni separat ekonomi kan ni fördela räkningarna på ett vettigt sätt.

i övrigt ska man ju helst inte slösa på vare sig energi eller vatten av skäl som dagligen debatteras överallt i världen. Måttfullhet! Ett badkar rymmer 200 liter uppvärmt vatten som man direkt häller ut efter den sköna stunden. Hörnbadkar det dubbla.

H hapazard skrev:
Kiwi, med eller utan skal? :)
:O

Se om du kan logga in hos din el-leverantör och se detaljerad förbrukning. I så fall kan ni sova med öppet fönster en natt och stängt nästa. Jämför sedan elförbrukningen.
Vissa kommuner har också energirådgivare som man kan skicka frågor till. Om det finns där du bor så får ni utlåtande från en expert.

Börja med att föra statistik på värme kostnader och involvera frun i det hela.Det kanske inte är lika roligt att ta ett bad om man vet att det kostar 30 kr per bad eller vad det är.

Tycker du låter lite snål ärligt talat.. Om du ska tänka på "elda för kråkorna" så har du nog andra saker att spara in på.

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Så du har ca 8 grader i sovrummet?
Väldigt svalt iaf, vi reglerar fönstret beroende på utetemperaturen, runt 15 grader i rummet är lagom tycker vi. Vi har både ett vädringsfönster och ett fönster med vädringsläge så vi varierar ganska mycket beroende på årstid.

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
Vi sover med fönster på glänt. Stängt av värmen i rummet. Även på vintern. Lagt in tjock heltäckningsmatta i sovrummet.
Vill du behålla henne så släpp denna matchen.
Gällande badandet är det ju bara att njuta av en nybadad sambo var gång det bjuds.
Ta med henne i ekonomin så fattar hon snart vad det handlar om. Att vara snål är inget man vill bli anklagad för....

• Gilla
versan och 3 till
  • Laddar…
M Mixi skrev:
Sover i princip alltid med fönster öppet. Bor i nybyggt hus och tror (?) att vi har bra ventilation. Men jag somnar mycket lättare när jag har riktigt kall luft i rummet. Och det tycker jag inte man kan få på annat sätt än att ha öppet fönster. Så förstår din sambo till 100% och för mig är det lätt värt några hundralappar i månaden. Så ekonomiska argument skulle ej bita på mig. Att sova bra och framförallt somna snabbt är värt väldigt mycket
Om det bara är kallt du vill ha, så är det väl bara att stänga av värmen i rummet ?

nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation..

Vissa saker äter man bara upp. Stäng dörren till sovrummet och ha fönstret öppet. Det kan medför andra fördelar. Tex ligga nära, om det blir kallt. Skapa INGEN omröstning.
Du kan inte argumentera med fakta mot en känsla.
Gillar du henne, så gilla läget.
Klart man sover med öppet fönster, och stängd dörr :).

• Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.

Hon har fel, så be henne hålla tyst!

• Haha
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
Om man har (bra) FTX så försämras luftkvalitet av att ha fönstret öppet. De stör flödet i FTX systemet och gör att saker som pollen och så inte filtreras ordentligt.

Jag menar de flesta hus har ju inte FTX, och många hus har överlag dålig ventilation, då förstår jag att man kanske vill ha fönstret lite på glänt.

Så resonamagnet bör vara... de flesta sover med fönstret öppet för att de inte har FTX

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
nizzehult
Det här argumentet att "det är nyttigt med frisk luft" känns som en floskel. Om det nu är så, varför har man då 2020 inte kvar mekanisk ventilation med självdrag i nybyggda hus? Det finns en miljömässig och energimässig vinst med att filtrera luften och återvinna värmen och bygger och konstruerar man då fina anläggningar för att dessa ska få utföra denna uppgift så raserar man hela idén om man i stället har ett fönster eller en dörr permanent öppen.

Det är lika dumt som en bil som har ACC och sen öppnar man fönstren för att man tror att det ska bli svalare...eller vrider på MIN för att man tror att det då snabbare blir kallare (gäller bilar med klimatanläggning). Låt tekniken och automatiken jobba, det är därför den sitter där!

Sen, om man nu jämför med bilar: varje droppe bensin som det har kostat att accelerera bilen till den hastighet man nu färdas i försvinner till ingen nytta när man bromsar. En välplanerad körning där man då måste bromsa så lite som möjligt är det absolut mest ekonomiska (men kanske inte bra i längden för bromsarna).
Samma ska gäller uppvärmning. Varje grad av temperaturhöjning av luften i huset har kostat i watt på nåt sätt och släpper man ut den utan att ha försökt tillvarata denna energi så har man per definition eldat för kråkorna. Att man sen måste byta ut förbrukad luft mot ny fräsch som då har en längre temperatur är en annan sak men den luft man släpper ut bör vara så kall som möjligt - om man tänker på ekonomi alltså.

Ja det är mitt hus och jag som sätter reglerna och kunde jag övertygas om att ett litet tillflöde av uteluft inte punkterar hela uppvärmningsbudgeten så lägger jag ner diskussionen. Flera här säger så. Det här är sen inte avgörande i vår relation utan bara en intressant diskussion, hon skulle inte dra om jag spikade igen dörren!

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Håller helt och hållet med din fru. Jag sover alltid med öppet fönster oavsett årstid och har alltid gjort. Vilket även mina föräldrar som bor i hus gör. Att få in frisk luft genom ett fönster är något annat än att få in den genom ventilationen. Och sen precis som din sambo säger så är det bättre att sova med sval och frisk luft i rummet för sömnens skull. Tycker det är värt varenda krona för att sova bättre.

Nu har huset inte mekanisk ventilation utan FTX (kan man nog jämställa det med) och iom att man helt bytte värmesystem så ändrades nog förutsättningarna för hela ventilationen. Vet inte hur ofta luften byts när man kör detta.

Vad sägs om denna kompromiss: installera en vanlig väggventil i sovrummet som man öppnar efter behov?

FTX är mekanisk ventilation.
Vad du har förstår jag inte men en friskluftventil kommer inte hjälpa i detta läget!
Jag tror du bara får gilla läget om du älskar denna kvinnan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.