Söker tips från kunniga på forumet i hur jag på bästa sätt konstruerar dörrar med överfals till en garderob, likt bilden nedan.
Mina egna funderingar:
Mina egna funderingar:
- Använda skivmaterial eller bygga ram?
- Hur gör man för att dörren inte ska slå sig?
- Hur monteras gångjärnen på rätt position?
- Övriga tips och erfarenheter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta har avhandlats tidigare av bla @Daniel_N vet jag. Sök så finner du säkert. När jag gjort överfalsade luckor som ersatt dåliga luckor så har jag gjort en ram av torr furu. Runt 40-50mm bred. Lagt cellplast i rätt tjocklek i ramen och sen satt masonit/mdf i 2-3mm på båda sidor. Gör lite övermått och rensågar sen färdigmåttet och fräser falsen på bordsfräsen. Sen lite avrundningar osv. Sen har jag tillgången till ett Sprutmåleri så skulle något bli lite knas kan jag alltid fixa till det under målningen Nu vet jag inte vad för maskiner du har att tillgå men det löses väl bra med typ sänksåg och handöverfräs också med lite eftertanke.
Du kan göra det i typ mdf också men problemet är att skruva gångjärnen i mdf’ens ”ändträ” på ett bra sätt. Blum har speciella gångjärn för detta men då måste det finnas material att fästa detta gångjärn i stommen.
Sök lite här på forumet så hittar du säkert mer info om hur andra gjort.
Såhär blev de senaste jag gjorde till en lägenhet här i staden:
Du kan göra det i typ mdf också men problemet är att skruva gångjärnen i mdf’ens ”ändträ” på ett bra sätt. Blum har speciella gångjärn för detta men då måste det finnas material att fästa detta gångjärn i stommen.
Tjusigt! Ja, detta är ju det korrekta sättet, men har man inget snickeri tror jag att det är lättare att göra mdf-luckor. Men som du säger, det måste finnas att fästa i stommen. Mdf-luckor väger ju betydligt mer också. Har luckor sitter på en visningsmonter, ska springa upp och kolla hur de gångjärnen är,E ___EM skrev:Detta har avhandlats tidigare av bla @Daniel_N vet jag. Sök så finner du säkert. När jag gjort överfalsade luckor som ersatt dåliga luckor så har jag gjort en ram av torr furu. Runt 40-50mm bred. Lagt cellplast i rätt tjocklek i ramen och sen satt masonit/mdf i 2-3mm på båda sidor. Gör lite övermått och rensågar sen färdigmåttet och fräser falsen på bordsfräsen. Sen lite avrundningar osv. Sen har jag tillgången till ett Sprutmåleri så skulle något bli lite knas kan jag alltid fixa till det under målningen Nu vet jag inte vad för maskiner du har att tillgå men det löses väl bra med typ sänksåg och handöverfräs också med lite eftertanke.
Tack för information och fina bilder. Luckorna du gjort blev ju superbra!E ___EM skrev:Detta har avhandlats tidigare av bla @Daniel_N vet jag. Sök så finner du säkert. När jag gjort överfalsade luckor som ersatt dåliga luckor så har jag gjort en ram av torr furu. Runt 40-50mm bred. Lagt cellplast i rätt tjocklek i ramen och sen satt masonit/mdf i 2-3mm på båda sidor. Gör lite övermått och rensågar sen färdigmåttet och fräser falsen på bordsfräsen. Sen lite avrundningar osv. Sen har jag tillgången till ett Sprutmåleri så skulle något bli lite knas kan jag alltid fixa till det under målningen Nu vet jag inte vad för maskiner du har att tillgå men det löses väl bra med typ sänksåg och handöverfräs också med lite eftertanke.
Själv har jag ingen verkstad att tillgå (även om lägenheten börjar likna en), men såg och överhandsfräs finns! Det lutar åt att göra en testlucka i MDF och så få jag utvärdera därifrån. Använde du en limpress när du sammanfogade delarna i luckan?
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Snyggt. Har varit inne på att göra en ny köksluckor här också. Finns det Någon som sett något alternativ till frigolit? Gillar inte tanken på att bygga in plast.
Dessa luckor ser ju, precis som @___EM s luckor väldigt tjusiga ut! Dem är alltså tillverkade av MDF? Gångjärnen på bilden är ju idealiska för kombinationen. Tidstypiskt uttryck, men med modern funktionalitet som gör att man slipper skruva i ändträ. Har försökt leta upp dessa på internet, men lyckas inte hitta dem, varken på deras hemsida eller i deras katalog (finns ju så mycket). Har du möjligtvis något modellnamn/modellnummer på dessa?mowatom skrev:
Och tack för tipset!
Jo, det finns vissa fördelar med moderna gångjärn. Kommer hem på söndag kväll, ska titta då vad dom heter. Har jag nga på hyllan kan jag skicka dig ett par, så du kan prova.NiklasPalmgren skrev:Dessa luckor ser ju, precis som @___EM s luckor väldigt tjusiga ut! Dem är alltså tillverkade av MDF? Gångjärnen på bilden är ju idealiska för kombinationen. Tidstypiskt uttryck, men med modern funktionalitet som gör att man slipper skruva i ändträ. Har försökt leta upp dessa på internet, men lyckas inte hitta dem, varken på deras hemsida eller i deras katalog (finns ju så mycket). Har du möjligtvis något modellnamn/modellnummer på dessa?
Och tack för tipset!
Tack snälla! Det hade varit guld. Om det skulle visa sig att du har några liggandes och skulle vilja skicka dem är det klart att jag kompenserar dig för frakten och besväret.mowatom skrev:
Det är bara att testa som du säger. Nej i detta fallet var luckorna så små så det räckte med reglar rakt över och skruvtvingar med djupt gap så man kommer in en bit och kan fördela trycket liteNiklasPalmgren skrev:Tack för information och fina bilder. Luckorna du gjort blev ju superbra!
Själv har jag ingen verkstad att tillgå (även om lägenheten börjar likna en), men såg och överhandsfräs finns! Det lutar åt att göra en testlucka i MDF och så få jag utvärdera därifrån. Använde du en limpress när du sammanfogade delarna i luckan?
Det funkar att göra överfalsade masonitdörrar utan att fylla ramen. Jag byggde ett skåp åt en kund för något år sedan och jag använde då en lite tjockare masonit som såldes som undertaksskiva, alltså en skiva som ersätter både spont och papp. Den skivan var oljehärdad och lite styvare än reguljär oljehärdad masonit. Det funkade utmärkt. Blev förstås lite tunnare ramträ eftersom skivorna var tjockare.K kioskdavid skrev:
Garderoben är nu färdig och jag tänkte passa på att dela med mig av resultatet samt tacka igen för hjälpen jag fick av er innan projektet drog igång.
Luckorna bestämde vi oss för att tillverka i 19mm MDF. Handtag från byggfabriken och gångjärn från Vedum (dem som används till deras retrokök ”Jenny”).
Luckorna bestämde vi oss för att tillverka i 19mm MDF. Handtag från byggfabriken och gångjärn från Vedum (dem som används till deras retrokök ”Jenny”).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto