Det är klart att om man sätter upp en 3-fasbox men för 3x16A så kommer det att gå att ladda 3 ggr fortare med befintlig säkring om bilen kan ta 3-fas. Det kan inte GTE dock. Därför satte jag upp en 1-fas box...
Med rätt fasfördelning kan man då använda stugan på sommaren utan att säkring går om man laddar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Det är klart att om man sätter upp en 3-fasbox men för 3x16A så kommer det att gå att ladda 3 ggr fortare med befintlig säkring om bilen kan ta 3-fas. Det kan inte GTE dock. Därför satte jag upp en 1-fas box...
Med rätt fasfördelning kan man då använda stugan på sommaren utan att säkring går om man laddar.
Easee boxen är ändå bland de billigare på marknaden men kan ladda 22kWh (3-fas) - så det jag valde blev inte dyrare.

Märkligt nog har mitt elbolag samma avgift för 16 som 25A, så även där blir det inte dyrare. Hade det vart dyrare hade jag satt effektvakt/lastbalansering (vilket jag ändå kommer sätta så fort jag får ny elmätare med HAN port) och stannat på 16A men ändå dimensionerat laddare och kablar för 25A 3-fas så det bara är att byta i framtiden. Vad som ev blir dyrare blir om man tar ut en högre effekt framöver, då de kommer göra någon ny effekttaxa om jag förstått rätt. Men det bör man kunna styra smart med laddaren, säkring kan ändå vara 25A, bara man ser till att ladda smart, vilket jag hoppas Tibber ska se till...

Tyvärr tror jag lastbalansering med GTE inte kan "byta fas" på de billiga laddarna, de kan endast dra ned, så det är vettigt ändå att tänka efter vilken fas som är mest belastad vid installationen. Nu är vår bergvärme 3-fas och spis/ugn går på de andra, tror jag skippar att försöka utröna vilka 2 faser spisen ligger på för att be elektrikern lägga GTE primära fas på samma som ugnen. Däremot ska jag be att motorvärme ligger på en annan fas än GTEns primära laddfas, även om vi idag bara har en bil (vi använder vintertid) å inte kommer använda 220-el-motorvärme.
 
Har snart ett halvår kvar på leasingtiden på min GTE, snart dags att fundera på en ersättare. Ni som har skaffat ny GTE nyligen, hur lång var väntetiden?
 
F f91jsw skrev:
Har snart ett halvår kvar på leasingtiden på min GTE, snart dags att fundera på en ersättare. Ni som har skaffat ny GTE nyligen, hur lång var väntetiden?
Leverans 2020-05-25 (tycker jag är nyligen)
Beställd 2019-09-18
Alltså drygt 8 månader....
 
G
B Bo Berglund skrev:
Leverans 2020-05-25 (tycker jag är nyligen)
Beställd 2019-09-18
Alltså drygt 8 månader....
Ganska normal leveranstid för mig. Alla förmånsbilar jag haft sedan 2012 har varit på cirka 8 månaders leveranstid, förutom det Seat Cupra jag hade, den tog 10 månader.
 
Fråga om tändningen. Modellår 2017.

Stod på en bilfärja och tyckte på startknappen utan att ha foten på bromsen för att få igång tändningen (behövde AC). Sen när jag skulle av satte jag foten på bromsen la i växel och gasade men inget hände, ja bilen rullade lite av sig själv. Smått stressande att komma av, men det löste sig med att bromsa, lägga i P och slå av/på tändningen igen. Är detta normalt beteende för GTE?

Väl hemma försökte jag återskapa situationen genom att trycka start utan att ha foten på bromsen. Då noterade jag att motorkontrollampan och texten EPC inte slocknade i displayen. Se bild. Trycka på bromsen gav ingen Ready lampa men jag kunde lägga i växel och bilen rullar fritt om jag släpper bromsen. Lite otäckt att veta att det kan hända även om jag alltid har för vana att ha foten på bromsen när jag trycker start.
För att få ready lampa måste jag Lägga i P slå av och på tändningen igen genom två tryck på startknappen. Normalt eller ska jag ha en verkstad titta på det som instruktionsboken säger?

Kan tillägga att om jag har foten på bromsen och trycker på start slocknar alla kontrollampor inom några sekunder så det verkar ju vara ok och jag märker inget konstigt när jag kör.
 
  • Bilinstrumentbräda som visar laddningsindikator, EPC-varningslampa och motorvarning på en bil från 2017.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett avsnitt i bilens instruktionsbok om kontrollampor, varnar för EPC och motorstyrningsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har också stått på en färja och misslyckats med att få igång bilen. Panik att komma av...
Nuförtiden antingen stänger jag bilen helt eller också låter jag tändningen vara orörd, det är ju en bil utan avgaser.

Igår råkade jag ut för ett annat konstigt problem när jag skulle vintra in båten.
Då behöver jag frakta hem utombordaren (10 hk) med bilen.
Jag körde ner på en stig som går i kanten av en gräsåker till båtplatsen där jag skulle vända den och backa in.
Så jag svängde in i åkern och skulle sen backa, men då tvärnitade bilen!
Det gick inte att backa hur jag än försökte.
Så jag fick lämna den där och bära motorn längre än jag tänkt.
Frågade en granne som har en Passat fast bensinare om detta och han bekräftade att det inte går att backa i terräng. Måste vara ett salsgolv om man skall backa!
Varför är det så och kan man stänga av denna idiotfunktion?
 
Om frågan är ifall du måste ha foten på bromsen för att starta bilen så är svaret ja. Om man inte har foten på bromsen så startar vissa funktioner som infotainment men inte motorn.

"Motorn" har inte startat förrän du hör ett pling. Ibland tar det några sekunder innan det händer. Om du flyttar växelväljaren innan plinget hörs startar inte motorn. I det läget kan bilen rulla (växelväljaren är mekanisk) men du kan inte köra. Då måste du välja läge P, ha foten på bromsen och trycka på start.
 
  • Gilla
Bosemannen
  • Laddar…
Jag tror det finns ett alternativ att stänga av parkeringshjälpen. Syftet är väl att inte köra på en sten. Bra tanke. Men även ett par grässtrån ger indikation och det är nog än för avancerat att detektera vad det är.
 
B Bo Berglund skrev:
Har också stått på en färja och misslyckats med att få igång bilen. Panik att komma av...
Nuförtiden antingen stänger jag bilen helt eller också låter jag tändningen vara orörd, det är ju en bil utan avgaser.

Igår råkade jag ut för ett annat konstigt problem när jag skulle vintra in båten.
Då behöver jag frakta hem utombordaren (10 hk) med bilen.
Jag körde ner på en stig som går i kanten av en gräsåker till båtplatsen där jag skulle vända den och backa in.
Så jag svängde in i åkern och skulle sen backa, men då tvärnitade bilen!
Det gick inte att backa hur jag än försökte.
Så jag fick lämna den där och bära motorn längre än jag tänkt.
Frågade en granne som har en Passat fast bensinare om detta och han bekräftade att det inte går att backa i terräng. Måste vara ett salsgolv om man skall backa!
Varför är det så och kan man stänga av denna idiotfunktion?
Samma beteende om man backar med cykelhållare monterad. Parkeringssensorn tror att det är något direkt bakom bilen och autobromsar. Efter att den har bromsat har du fem sekunder på dig att backa innan systemet kopplas in igen. Det går alltså att backa men det är långsamt och frustrerande med många stopp.
 
A
F f91jsw skrev:
Har snart ett halvår kvar på leasingtiden på min GTE, snart dags att fundera på en ersättare. Ni som har skaffat ny GTE nyligen, hur lång var väntetiden?
Beställde min 2/1. Leverans enl senaste beskedet vecka 37 eller 38.
Ångrar nu valet av ny bil. Men när jag beställde fanns inte så mycket att välja på med detta låga förmånsvärdet.
 
D
Mr Mao skrev:
Beställde min 2/1. Leverans enl senaste beskedet vecka 37 eller 38.
Ångrar nu valet av ny bil. Men när jag beställde fanns inte så mycket att välja på med detta låga förmånsvärdet.
Varför ångrar du dig och vad hade du valt istället?
 
F f91jsw skrev:
Samma beteende om man backar med cykelhållare monterad. Parkeringssensorn tror att det är något direkt bakom bilen och autobromsar. Efter att den har bromsat har du fem sekunder på dig att backa innan systemet kopplas in igen. Det går alltså att backa men det är långsamt och frustrerande med många stopp.
Haha, det kommer jag lätt att råka ut för. Tack för heads-up. Som sagt ovan ”Bra tanke” men utförandet önskar kanske mer att önska. Lite som min BMW där jag inte kan ha förardörren öppen utan att den hoppar tillbaka till P. Jisses vad mannen på min första bilprovning med den bilen svor åt denna feature innan han kom på var det var. :)
 
F f91jsw skrev:
Om frågan är ifall du måste ha foten på bromsen för att starta bilen så är svaret ja. Om man inte har foten på bromsen så startar vissa funktioner som infotainment men inte motorn.

"Motorn" har inte startat förrän du hör ett pling. Ibland tar det några sekunder innan det händer. Om du flyttar växelväljaren innan plinget hörs startar inte motorn. I det läget kan bilen rulla (växelväljaren är mekanisk) men du kan inte köra. Då måste du välja läge P, ha foten på bromsen och trycka på start.
Tack. Låter som normalt beteende då och inget att oroa sig för.
 
Mr Mao skrev:
Beställde min 2/1. Leverans enl senaste beskedet vecka 37 eller 38.
Ångrar nu valet av ny bil. Men när jag beställde fanns inte så mycket att välja på med detta låga förmånsvärdet.
Kollade du på Skoda Superb IV istället för GTE, lägre förmånsvärde dessutom? Jag beställde en Superb IV i början av februari, fick leverans 1e Juni. Från början sagt 1e Maj försenat pga corona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.