T tomsk skrev:
Inte om det inte gynna alla enligt likabehandlingsprincipen.
Tror du verkligen att det är ok att styrelsen bestämmer att någon går sänkt värde iom utanpåliggande ledningar till förmån för att en Anna kanske får höjt värde????????.
Testa i domstol så får du se
Och exakt vilket lagrum tror du dig hänvisa till????
EDITION på ditt påstående
blomknopp blomknopp skrev:
Har du fått skriftlig kopia på det?
Absolut.
Begär edition på lagrum dom hänvisar till

Likabehandlingsprincipen.
Jag är ganska övertygad dom aldrig kan bestämma mer än tex stambyte.
Repetation utbyte av läckande golvbrun etc.
Aldrig gynnande av enskild innehavare

• Gilla
spirou197
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Inte om det inte gynna alla enligt likabehandlingsprincipen.
Tror du verkligen att det är ok att styrelsen bestämmer att någon går sänkt värde iom utanpåliggande ledningar till förmån för att en Anna kanske får höjt värde????????.
Testa i domstol så får du se
Och exakt vilket lagrum tror du dig hänvisa till????
EDITION på ditt påstående
Helt rätt likabehandlingprincipen är bra att utgå ifrån. I detta fallet är styrelsen okunnig om de godkänner något dylikt.
Tror vi menar samma sak men förklarat oss olika. Endast vid renoveringar typ stambyten så har föreningen rätt till tillträde.
Bostadsrättslagen stadgar och gränsdragningslistan får aldrig en styrelse göra avkall på.

• Gilla
tomsk
  • Laddar…
C
T tomsk skrev:
Aldrig gynnande av enskild innehavare
Att gynna enskilda medlemmar är i princip OK så länge det inte missgynnar någon annan medlem.

Och det är väl en bra grundprincip i detta sammanhang. Det är OK att föreningen gett tillstånd till TS granne att ändra i sin lägenhet, men om denna ändring involverar grannarnas lägenheter är det inte OK.
Sen återstår ju att se om det är ett enkelt kabelbyte som inte är något praktiskt problem för TS eller om de tänker sig mer omfattande ändringar.

• Gilla
spirou197
  • Laddar…
Vi vet väl ännu inte om styrelsen godkänt detta ingrepp. Det känns tveksamt så det troliga är att grannen och byggfirman chansar. Föreningen äger normalt elsystemet fram till elmätare. Föreningen kan göra ändringar i elsystemet om det är till hela fastighetens fördel. Man kan inte göra ändringar inne hos en medlem med syftet att gynna en annan medlem. Det är tveksamt om styrelsen ens får ta ett sådant beslut, det kan ses som en sådan ändring som kräver stämmobeslut.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Detta bör gå via föreningen, inte via grannen. Tänk om det blir något fel då kanske du får stå för det om du godkänt detta.

• Gilla
Miro63
  • Laddar…
T
Det kan ju också vara så att det är en liten förening och en dålig styrelse, som inte är alltför insatta i lagar och regler helst ser att någon annan (hantverkaren) bara löser problemet. Inte helt ovanligt.

• Gilla
Henrik Lindberg och 2 till
  • Laddar…
C
T tanaris skrev:
Det kan ju också vara så att det är en liten förening
Fast även en oerfaren styrelseledamot torde väl kunna tänka sig själv i TS sits och inse att man inte vill ha grannens hantverkare springande i sin egen lägenhet. Det är ju sunt förnuft som inte kräver några juridiska kunskaper.

• Gilla
ingo_69
  • Laddar…
I ingo_boy skrev:
Detta bör gå via föreningen, inte via grannen. Tänk om det blir något fel då kanske du får stå för det om du godkänt detta.
Sen är det inte alltid så att elektrikern har behörighet att utföra jobbet. Kom ihåg att det är du som är ansvarig för ditt elnät.

M maertino1 skrev:
Hej

En granne kom precis in och ska bygga om till ett stort badrum(där de tidigare haft en hall och elskåp) precis under mitt elskåp.

De tänker flytta sitt elskåp till vardagsrummet då det inte är säkert att ha det så nära badrummet.

Grannen kom in idag och sa att byggarbetarna ville komma in i min lägenhet och ändra eldragningen i min lägenhet från mitt vardagsrum till elskåpet nu så elen skulle komma vidare i lägenheterna.

Jag är inte så pigg på detta då jag inte har något att tjäna på det samt att föreningen ansvarar för eldragningarna mellan lägenheterna.

Kan jag bara tacka nej till det?
Vad skulle ni gjort?
M maertino1 skrev:
Hej

En granne kom precis in och ska bygga om till ett stort badrum(där de tidigare haft en hall och elskåp) precis under mitt elskåp.

De tänker flytta sitt elskåp till vardagsrummet då det inte är säkert att ha det så nära badrummet.

Grannen kom in idag och sa att byggarbetarna ville komma in i min lägenhet och ändra eldragningen i min lägenhet från mitt vardagsrum till elskåpet nu så elen skulle komma vidare i lägenheterna.

Jag är inte så pigg på detta då jag inte har något att tjäna på det samt att föreningen ansvarar för eldragningarna mellan lägenheterna.

Kan jag bara tacka nej till det?
Vad skulle ni gjort?
Jag skulle tacka nej de kan dra om elen i sin egen lägenhet. Den lägenheten har också väggar som kan öppnas och lägga in kablar i. Kolla om de måste brandsäkras ,varje lägenhet Kan vara en brandcell.

P
Här gäller väl paragraferna. 12 och 13 i bostadsrättslagen. Grannen äger inte ledningarna och det är styrelsen som ska hantera frågan om tillträde till annan lägenhet om det behövs.

• Gilla
BerraBo och 2 till
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Här gäller väl paragraferna. 12 och 13 i bostadsrättslagen. Grannen äger inte ledningarna och det är styrelsen som ska hantera frågan om tillträde till annan lägenhet om det behövs.
Dessa paragrafer i lagens 7 kapitel gäller främst det underhåll och tillsyn som behövs av föreningens installationer i respektive bostad. Det är knappast tillämpligt på ett otydligt beslut att förändra elsystem i flera lägenheter . I lagens 9 kapitel , para 15, anges att väsentliga förändringar kräver stämmobeslut. Att bygga om elsystemet bör nog ses som ett sådant beslut som kräver stämmans godkännande då det kan få konsekvenser för hela föreningen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag har suttit i flera BRF-styrelser, det här är helt klart en styrelsefråga. Beroende på vad de ska göra kan det påverka elen i hela huset, men även saker som brandceller och annat. Låter väldigt märkligt att det är grannen och hans hantverkare som pratar med dig och inte en styrelserepresentant.

Kräv en specifikation på exakt vad och hur de tänker göra, och dubbelkolla med styrelsen att det är ok.
Styrelsen kan inte godkänna ett ingrepp i den del som du ansvarar för. Däremot ansvarr de för stom installationer . Kolla i stadgarna, så framgår det vilka områden medlem resp. styrelsen ansvara för. Se upp med detta! Din hemförsäkring täcker inte föreningens ansvarsområde! Lättast är att säga NEJ. Du har inget med grannens renovering att göra, så bry dig inte! Om styrelsen nu är så dum, att de vill ställa upp på detta, så vänta tills du för ett skriftlig föreläggande om tillträde till din lgh för att föreningen ska göra arbeten i styrelsens ansvarsområde.. Skriv då ett avtal med föreningen att du ska hållas skadelös vid ingreppet.

• Gilla
tomsk och 2 till
  • Laddar…
P
K klimt skrev:
Dessa paragrafer i lagens 7 kapitel gäller främst det underhåll och tillsyn som behövs av föreningens installationer i respektive bostad. Det är knappast tillämpligt på ett otydligt beslut att förändra elsystem i flera lägenheter . I lagens 9 kapitel , para 15, anges att väsentliga förändringar kräver stämmobeslut. Att bygga om elsystemet bör nog ses som ett sådant beslut som kräver stämmans godkännande då det kan få konsekvenser för hela föreningen.
Det står också att samtliga ledningar är föreningens egendom.

Mikael_L
Nu har jag läst ikapp några sidor, och funderat lite till.

Det kan nu kanske vara så att befintlig stigare går i rör, och det som grannen tänkt göra i sin lägenhet betyder kanske att stigaren blir för kort, så de helt enkelt bara vill byta kabeln i befintligt rör, dvs ingen annan förändring inom TS bostad än att en kabel i ett rör byts.
Är det så, så tycker jag det är OK att godkänna, men kolla först att styrelsen är med på detta och har godkänt. Helst ska anmaningen om jobbet komma från just styrelsen.

Sen är det ändå på plats för TS att nogsamt påpeka att hen ska hållas 100% skadelös, dvs minsta lilla skrapmärke/färgsläpp/spricka/damm på ytskikt på någon vägg eller golv ska tas hand om professionellt. Kanske en deposition för att garantera att detta kommer fullföljas är något att tänka på.

Men som sagt, jag kan ju ha missuppfattat, ingreppet kanske endast handlar om att de vill byta stigarledningen i det befintliga röret, det tycker jag inte man ska ställa sig på tvären över.
Dock tycker jag att det är föreningen som ska beställa och låta utföra just denna del av arbetet, för görs det av grannen är inte TS beställare och får en oerhört svag ställning efteråt ifall det blev något tokigt.

Och varför föreningen? Ja det är troligen helt enkelt deras ledning det gäller, vare sig TS eller grannens.

• Gilla
Nirre och 6 till
  • Laddar…
S
Jag begriper inte varför drt blir diskussion om detta.
Grannen fårväl sköta sin ombyggnad inom sina domäner. Allt annat får gå via föreningen. Men att den skulle bygga om elsystemet för att någon stolle vill ändra sitt badrum tror jag inte på.
Sedan var det någon som pratade om öppet sinne.
Inte fasen låter man grannen bygga om i ens bostad för att det ska passa honom. Eller är folk så dumma att dom "handlar mat och låter grannen äta upp den"? (metafor), fast den siste stollen är inte född ännu tyvärr.

• Gilla
  • Haha
Keki och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.