tommib
Framför allt var frågan egentligen inte teknisk till sin natur utan juridisk.

Frågan var, reducerad till sitt innehåll: Grannen ska bygga om och vill göra ändringar i min lägenhet, vad ska jag göra?

De tekniska detaljerna kan vara relevanta om man är inblandad i att försöka ta fram en lösning på problemet som kanske finns (eller inte finns). Jag vill mena att inget av detta är TS bekymmer. Om grannen vill bygga om så får hen väl göra det men det ska inte påverka TS menligt. Detta har påpekats av ett antal i tråden.

Så, med all respekt @tomsk, @Hanmehatten och ev någon till jag missar, tona ner attityden lite. Ni svarar på en fråga som egentligen inte ställts.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Och EXAKT vilket sätt ökar belastningen vid byte till 3 fas???????????
Trolleri eller??...
6 kWh är 6 kWh oavsett läs grundläggande ellära
Totala belastningen på stigaren kommer vara ungefär samma, däremot så kommer belastningen på två av faserna att öka medan belastningen på tredje fasen minskar.

Beroende på vilka lägenheter som går över från enfas till trefas så kan det antingen jämnas ut eller så blir det ännu större snedbelastning på faserna.
 
Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
Totala belastningen på stigaren kommer vara ungefär samma, däremot så kommer belastningen på två av faserna att öka medan belastningen på tredje fasen minskar.
Totala belastningen minskar i stort sett aldrig, men kan däremot öka, något, eller mycket ...

En del vill få in 3-fas för att öka effektuttaget. När det blivit 3-fas så kanske det plötsligt sitter en luftkonditionering där sen, kralligare spis osv.
 
Nu var det teoretiska maxbelastningen på ca 6kW jag svarade på.
Givetvis så kommer den faktiska belastningen på stigaren att öka, främst över tid, med bla dom anledningar som @Mikael_L skriver.

För vad finns det annars för anledning till att vilja byta till trefas i en lägenhet. Finns idag knappt några rena 400V spisar, där värmeelement mm kräver 400V, mer eller mindre alla har idag 230V element.
 
Vad är NI för "fjollor" som börjar diskutera eventuella snedbelastningar på ledningsnätet i kåken, det är ju inte svar på TS fråga om han ska släppa in grannens "hejdukar" i sin lägenhet. Det är ju styrelsen i bostadsrättsföreningen som ska besluta hur detta ärende ska drivas. Detta får både granne och TS finna sig i.
 
  • Gilla
Teddielee och 2 till
  • Laddar…
M maertino1 skrev:
Hej

En granne kom precis in och ska bygga om till ett stort badrum(där de tidigare haft en hall och elskåp) precis under mitt elskåp.

De tänker flytta sitt elskåp till vardagsrummet då det inte är säkert att ha det så nära badrummet.

Grannen kom in idag och sa att byggarbetarna ville komma in i min lägenhet och ändra eldragningen i min lägenhet från mitt vardagsrum till elskåpet nu så elen skulle komma vidare i lägenheterna.

Jag är inte så pigg på detta då jag inte har något att tjäna på det samt att föreningen ansvarar för eldragningarna mellan lägenheterna.

Kan jag bara tacka nej till det?
Vad skulle ni gjort?
Jag skulle inte vara så tillmötesgående. Vad har din eldragning med hans att göra?
Om jag tyckte det var trevligt att få ledningarna omdragna så hade jag åtminstone kollat med hyresvärden först. Har han verkligen fått lov att göra detta och har han verkligen fått lov att ändra i din lägenhet också?? Kan hyresvärden verkligen ge HONOM lov att ändra i DIN lägenhet? Vem ansvarar för det han gör hos dig? Förmodligen är det du som sedan får stå till svars för det som görs i din lägenhet.
 
@Tottan TS granne behöver inte in i TS lägenhet längre.
 
  • Gilla
Tottan
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Låter ju lite märkligt. Det går ju oftast att stänga av en matning till en enskild lägenhet om man ska byta stigare, inte så man måste bryta för alla
I min förra bostadsrätt låg elmätarna i källaren vilket borde vara lika med att det fanns en stigare till varje lägenhet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu hittar jag inte youtube-klippet där en elektriker har bytt gruppcentralen och återanvänt skruvarna samt skruvhålen.
Detta medförde att det blev kortis i stigaren mellan två lägenheter.
Dom behövde vänta till innehavaren under/över kom hem för att kunna byta kabeln mellan lägenheterna.
Elfirman som gjorde jobbet var Svanström el & VVS i Stockholm.

Edit: Hittade klippet,
[media]
I varje lägenhet i hallen ungefär i midjehöjd satt en lucka, innanför luckan så var det plintar där elen till lägenheten grenades av från stammen.
Helt klart en dålig dag...
Men de verkar lösa problemet...
 
Stickan56
T tomsk skrev:
7 timmar ja det är nog både hängslen och svångrem.
Så till vida dom inte drar om stigarna och det nyper någonstans

Men då blir det provisorisk el till alla lgh

Plus kanaler i trapphuset med upptagningar.
Då kommer det ta tid.
Så håll tummarna det går bra så är det klart på ett par timmar högst.
P.s frys in frysklampar för att lägga i kylen.
När det blir avbrott
Och öppna inte dörren i onödan
Klarar sig hantverkarna i 7 timmar utan kaffe? :rofl:

Stickan
 
  • Gilla
elle10
  • Laddar…
G
Stickan56 Stickan56 skrev:
Klarar sig hantverkarna i 7 timmar utan kaffe? :rofl:

Stickan
1 timme på Ahsell för frukost/lunch eller vad de nu serverar :D
Då är det en 8 timmars arbetsdag samlad. :D
 
Krilleman
G GargamelSE skrev:
1 timme på Ahsell för frukost/lunch eller vad de nu serverar
Det var länge sen rörgrossisterna stängde sin "bjudhörna" på frukosten.

Just Ahlsell slopade frukosten 13 Mars.
Endast kaffe finns numera pga rådande läge med smittspridningsrisk.

Informationsblad som meddelar om inställd frukost på rörgrossisten Ahlsell p.g.a. coronavirus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
G
Krilleman Krilleman skrev:
Det var länge sen rörgrossisterna stängde sin "bjudhörna" på frukosten.

Just Ahlsell slopade frukosten 13 Mars.
Endast kaffe finns numera pga rådande läge med smittspridningsrisk.

[bild]
e37.png
 
Krilleman
:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.