hahalj
Jag vet inte om det är intressant längre, men här är iaf några detaljbilder på vattbrädesplåtarna. Jag använde skissen ovan som inspiration men verkligheten var inte riktigt så enkel. Fick improvisera en del och testa lite fram och tillbaks, blev väl ändå skapligt. Men kan tyvärr inte beskriva i detalj hur jag gjorde. Om nån försöker sig på nåt liknande är min rekommendation att utrusta sig med en god portion tålamod och vara beredd på att det tar tid.

Här ett hörn på utsidan:

14409441973440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här från ovansidan:

14409442515211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här avslutet på låga sidan över hängrännan:

14409443164132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att bilderna togs har jag målat över nitar och skarvar med vit plåtfärg.

Har också satt in ett par ventilgaller för att få lite "kontrollerat" självdrag. Lågt på norra sidan, högt på södra, så det bör bli lite drag soliga dagar iaf. Lade tätningsfog i och runt hålet. Ska måla dem gula om ett par dagar när tätfogen har härdat.

14409445549373.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14409445886444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JonasVbg och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Du fick ditt fina rejäla bod till slut. Bra jobbat! Det enda mitt estetiska öga hakar upp sig på är det breda takutskjutet på gavlarna. Men det är ju petitesser, så skit i de och var glad för din bod.
 
hahalj
Tackar! Mmm...45 cm utstick syns. Jag skulle nog nöjt mig med runt 30 cm, men men... jag är nöjd och glad ändå.
 
hahalj
Tillverkade ett stycke dörrstopp av en enkel hyllkonsol. Förstärkte delen som gummidämparen sitter på, grundmålad och ytmålad två ggr. Det håller säkert några år.

14415573876100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mejner och 2 till
  • Laddar…
hahalj
Jag skrev om budgeten i inlägg 29, har nu summerat de utgifter jag haft och det stannade strax över budgeten. Då har jag ändå prutat lite med mig själv vad gäller belysningen, det blev traditionella lysrör istf LED-rör, har också använt en del skruv och spik som jag redan haft liggande hemma. Men jag missade en del med färgåtgången, det gick åt mer av både grundfärg och vit täckfärg än vad jag räknade med från början. Målarfärgen landade på knappt 6000:- totalt istället.

Förrådet är nu redan knôkfullt, mest pga att jag inte haft tid att organisera upp det med krokar, hyllor etc. Men nu har iaf jag el och belysning i boden så jag kan jobba där även kvällstid så det ska nog bli klart så småningom.

Men nu till helgen ska den gamla vedboden rivas (som nya förrådet delvis ersätter) men det är en helt annan historia...

Återkommer troligen med en fortsättning i denna tråden när det är dags för komplettering med trädäck och ramp, planen är våren 2016!
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
3ple 3ple skrev:
Kul!
Den här tråden skulle ha funnits när jag börjde bygga min bod. Den är väldigt lik din med pulpettak och 15 kvadrat (5*3m). Min är dock inte alls lika seriöst byggd.
Jag skruvade ihop en impregnerad trall först som jag sedan byggde boden på. Insidan och lite målning och foder är kvar.

[bild]

Imponerande att du spikar så pass mycket. Är det en kostnadsfråga? Jag spikade bara panelen.
Vilket taköverhäng har du?
 
Snyggt jobbat, nu kan jag inte ducka undan fruns önskemål om ett cykelförråd längre, toppen inspirerande (y)

Mvh
Jante
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
Fem år senare, inte 2016 som jag trodde då, dags för tillbyggnad av förrådet, däck med ramp och trappa. Kommer väl lägga upp några bilder vartefter, men här är en principskiss så länge. Marken lutar från förrådet så höjden över mark varierar mellan ca 20-50 cm:

3D-skiss av ett förråd med ny tillbyggnad, däck, ramp och trappa på lutande mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 3 till
  • Laddar…
hahalj
Uppdaterad skiss, materialinköp denna vecka, byggstart troligen nästa vecka beroende på väder.
3D-skiss av ett litet hus med terrass och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
hahalj
Vädret har begränsat arbetet denna veckan men nu är det iaf igång, dags att få golvreglarna på plats.

Utomhusarbetet med golvreglar påbörjat bredvid en gul stuga, grön gräsmatta och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av golvreglar utanför en gul stuga, med golvplatta och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Så var bygget klart för denna gång. Det blev ingen trappa, istället gjordes rampen lite bredare.
Det blev tyvärr inga detaljerade steg-för-steg-bilder denna gången, men detta är inget komplicerat. Här är några bilder längs vägen.

Golvreglarna på plats:
Golvreglar till en bredare ramp monterade framför gult hus med vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglarna till rampen monterade:
Grundkonstruktion av träreglar för en ramp monterad på markskyddstextil och stödblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däckgolvet på plats:
En nybyggd bred trärampe framför en gul byggnad med öppen ytterdörr och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till sist kjolen, och projektet avslutat för denna gång:
Nybyggd bred trärampe framför gult hus med en vit dörr, ersätter trappa, gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd gul stuga med bred ramp istället för trappa, däckgolv, och två svarta stolar på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut, ganska likt mitt bygge.
Hur kommer det sig att du valde att inte isolera?
Om inte annat så borde det höja värdet på fastigheten då boden kan användas som både (varm)förråd och gäststuga/tonårsrum.
Vi gick "all in" på vårt förråd så det är både isolerat och har ytskikt av samma standard som bostadshuset.
Även om det är mest segel, dynor och cyklar som "bor" där.
Vit timmerbod med fönster och dörr, omgiven av grönt gräs och blomsterlåda framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Min bod ersatte två andra oisolerade fallfärdiga förråd. Fanns och finns inget behov av isolering eller gäststuga.
Bygger främst för att lösa mina/våra behov, inte för marginella eventuella värdeökningar nån gång i framtiden.
 
  • Gilla
PeeWee och 1 till
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Min bod ersatte två andra oisolerade fallfärdiga förråd. Fanns och finns inget behov av isolering eller gäststuga.
Bygger främst för att lösa mina/våra behov, inte för marginella eventuella värdeökningar nån gång i framtiden.
Mina argument var att behov kan förändras med tiden och det är lättare att isolera vid byggnation än i efterhand.
Vårt förråd har redan fungerat som gäststuga, även om så inte var planen från början.
 
Då får man väl isolera i efterhand eller bygga en gäststuga om nu behovet skulle uppstå. Att isolera ett kallförråd som inte kommer användas till något annat är inget annat än slöseri med tid och pengar.
 
  • Gilla
PeeWee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.