norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild]

Väldigt trött på att inte få ut all precision min metallkap kan erbjuda. Plywooden ska kläs i ngn lämpligt kanske 1mm alu eller vad jag nu får tag i billigt hos leverantören.

Anhåll med stopblock ska göras.
Alu slits ju lite trist. Kör 1 mm stålpåt.

Provade göra en basningslåda av ett markrör. Konceptet ser ut att funka men den lilla värmeplattan är helt enkelt för dålig på att skapa ånga i den mängd som behövs. Något alternativ behövs.

Hemmagjord basningslåda av orange markrör med värmeplatta och flexibel slang, utomhus på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DennisCA DennisCA skrev:
Provade göra en basningslåda av ett markrör. Konceptet ser ut att funka men den lilla värmeplattan är helt enkelt för dålig på att skapa ånga i den mängd som behövs. Något alternativ behövs.

[bild]
prova med en tunnare slang så du behåller trycket mer i kokkärlet. Det räcker med typ en trädgårdsslangstjocklek, sedan måste du ha ett hål i toppen på röret för att släppa ut ångan. Bäst effekt får du om du litar röret lite och för in ångan i botten.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Påbörjat bygget av ett kombinerat såg och fräsbord. Stommen börjar ta form:
Stommen till ett såg- och fräsbord under konstruktion utomhus på en gräsmatta.
Skapa konto
Stommen till ett såg- och fräsbord under konstruktion i ett verkstadsrum.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:

[bild]
Jag kör med denna. Fungerar perfekt!
Dag

https://www.byggahus.se/forum/threads/basning.317555/

Produktbild av Tapetborttagare WPR 47 med sladd och ångmunstycke, blå behållare och svart plastfot.
Skapa konto

C cpalm skrev:
Ett tips kan ju vara att hälla över lagom mycket färg i en behändigare behållare. Så slipper man sabba färgen som eventuellt blir över i burken också.
Det är en annan bra idé! ;)

//Ronnie

DennisCA DennisCA skrev:

[bild]
Gjorde en sådan av ett 160 rör men det gav sig av värmen.

P Pysslarn skrev:
Verkar ju supersmart!
Själv har jag denna dag lyckats med ett riktigt konststycke: nyöppnad enlitersburk med linoljefärg (ah, luktar så gott!) som är för tung att hålla i handen så jag sätter ner den på golvet under tiden jag målar en jättelik fönsterkarm. Ser till att ha den ur vägen medan jag målar tre sidor av karmen men när jag stryker de sista decimetrarna av fjärde sidan förvandlas plötsligt mina fyrtiotreor till skidor och som om jag vore Jan Boklöv som får till en taskig landning lyckas jag sparka omkull färgburken...

En stor blekvit fläck på betonggolvet kommer för alltid att påminna mig (och säkert andra) om hur det kan gå när Ronnieeffekten slår till.
Såhär i efterhand önskar jag att jag hade haft din tjusiga burkhållare fastlimmad i handen idag.

Fast då hade jag väl tömt burken över någon annan istället...
//Ronnie
Gjorde liknande volt med 10 l falufärg nere i garaget! Svärfar stod jämte och fick reda på att jag kunde svära! Men det var bara att skopa upp färgen, den går ju fortfarande att måla med...
Numer kan jag svetsa saker, bilden visar en skruvad, så den ska kanske vidareutvecklas.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Kapstation med precisionsstyrning och kuggremshållare på en verkstadsbänk framför en röd verktygslåda.
Skapa konto
Kapstation i metallverkstad med sågspån, mätverktyg och en nybyggd kuggremshållare.
Skapa konto
Kuggremshållare för en CNC plasma, monterad vid kapstation för precisionsskärning, med gula metallskenor och svart fäste.
Skapa konto
Verkstadsinredning med kapstation, kuggremshållare och verktygsskåp markerat med 'MAKR-GUY', ordnat i ett rent utrymme.
Skapa konto

Tror jag började med detta igår... byggde en seriösare kapstation för min klingkap. Behovet har funnits att kunna kapa material med stor precision.

provat lite och fingrarna brukar bara ganska känsliga och bra på att upptäcka ojämnheter och där är repeterbarheten 100%. Det är gott nog.

Hand håller en nyligen tillverkad kuggremshållare i plast vid en verkstadskap.
Skapa konto
Närbild av en hand som håller en nybyggd kuggremshållare med synliga tandhjul och skruvar.
Skapa konto
Nybyggd kapstation med kuggremshållare och fokus på precision samt repeterbarhet, detaljvy av mekaniska komponenter.
Skapa konto
Närbild av en hembyggd kapstation för precisionssågning med synlig klingkap och kuggremshållare i verkstaden.
Skapa konto

Gjorde även en kuggremshållare för min blivande CNC plasma. Detta är för den stationära sidan av remmarna. Sen tillkommer en hållare som ska ha viss justering för remspänning. Vet dock inte riktigt hur den ska utformas.

• Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Laminerat ihop ett massivt block av diverse spillbitar och skräp:
SPBmQFu.png

Ska bli själva kärnan, ska leta lite finare trä och laminera runt så det ser lite snyggare ut, behöver också bli litet större ännu. Sen ska det läggas järnbarnd runt och det får stå med ändträet mot marken och jag monterar städet på det.

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Ett handgjort brunnlock i trä med en inristad kompassros-design stött mot en veranda.
Skapa konto
Brunnslock

• Gilla
Naturliv och 10 till
  • Laddar…
ClasseClas
DennisCA DennisCA skrev:

[bild]
Jag har sett att en del använder en tapetångare med bra resultat. 4 liters behållare och 2000W ger bra med ånga.
Exempel: https://www.bauhaus.se/tapetborttagare-wagner-w-16#go-to-description
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...etborttagningsverktyg/tapetborttagare-529003/

Jo jag var och köpte en från biltema i söndags men har inte hunnit använda den ännu. Limmade åter hålet med silikon och pluggen som blev över som jag gjorde för den stora slangen. Ska borra nytt sen.

Svetsad täckplåt med distinkta fryslinjer i svetsfogen, utförd med mig-svetsningsteknik i verkstadsmiljö.
Skapa konto
Svetsad täckplåt med distinkta fryslinjer på ett arbetsbord i verkstad.
Skapa konto
Svart täckplåt på arbetsbänk med dekorativa svetsfogar i en distinkt fryslinjestil.
Skapa konto
Svart täckplåt med konstnärlig svetsfog liknande tig-svetsning som visar distinkta räfflade linjer.
Skapa konto

Körde lite mig like tig med miggen idag. Det är när man vill se distinkta fryslinjer i svetsfogen inte olikt när man tillsätter material i en tig-smälta.

Undvik till ngt strukturellt men som dekorativ fog till tex bokhyllor eller som här en täckplåt till jobbet är det ju småkul.

Svetsad täckplåt i verkstad med verktyg och svetstillbehör omkring.
Skapa konto

• Gilla
kulle och 7 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]

Körde lite mig like tig med miggen idag. Det är när man vill se distinkta fryslinjer i svetsfogen inte olikt när man tillsätter material i en tig-smälta.

Undvik till ngt strukturellt men som dekorativ fog till tex bokhyllor eller som här en täckplåt till jobbet är det ju småkul.

[bild]
Helt övertygad att du hade 5:a i syslöjden! :D

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.