3 396 850 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
prova med en tunnare slang så du behåller trycket mer i kokkärlet. Det räcker med typ en trädgårdsslangstjocklek, sedan måste du ha ett hål i toppen på röret för att släppa ut ångan. Bäst effekt får du om du litar röret lite och för in ångan i botten.DennisCA skrev:
Jag kör med denna. Fungerar perfekt!DennisCA skrev:
Dag
https://www.byggahus.se/forum/threads/basning.317555/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde liknande volt med 10 l falufärg nere i garaget! Svärfar stod jämte och fick reda på att jag kunde svära! Men det var bara att skopa upp färgen, den går ju fortfarande att måla med...P Pysslarn skrev:Verkar ju supersmart!
Själv har jag denna dag lyckats med ett riktigt konststycke: nyöppnad enlitersburk med linoljefärg (ah, luktar så gott!) som är för tung att hålla i handen så jag sätter ner den på golvet under tiden jag målar en jättelik fönsterkarm. Ser till att ha den ur vägen medan jag målar tre sidor av karmen men när jag stryker de sista decimetrarna av fjärde sidan förvandlas plötsligt mina fyrtiotreor till skidor och som om jag vore Jan Boklöv som får till en taskig landning lyckas jag sparka omkull färgburken...
En stor blekvit fläck på betonggolvet kommer för alltid att påminna mig (och säkert andra) om hur det kan gå när Ronnieeffekten slår till.
Såhär i efterhand önskar jag att jag hade haft din tjusiga burkhållare fastlimmad i handen idag.
Fast då hade jag väl tömt burken över någon annan istället...
//Ronnie
Numer kan jag svetsa saker, bilden visar en skruvad, så den ska kanske vidareutvecklas.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tror jag började med detta igår... byggde en seriösare kapstation för min klingkap. Behovet har funnits att kunna kapa material med stor precision.
provat lite och fingrarna brukar bara ganska känsliga och bra på att upptäcka ojämnheter och där är repeterbarheten 100%. Det är gott nog.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gjorde även en kuggremshållare för min blivande CNC plasma. Detta är för den stationära sidan av remmarna. Sen tillkommer en hållare som ska ha viss justering för remspänning. Vet dock inte riktigt hur den ska utformas.
Laminerat ihop ett massivt block av diverse spillbitar och skräp:
Ska bli själva kärnan, ska leta lite finare trä och laminera runt så det ser lite snyggare ut, behöver också bli litet större ännu. Sen ska det läggas järnbarnd runt och det får stå med ändträet mot marken och jag monterar städet på det.
Ska bli själva kärnan, ska leta lite finare trä och laminera runt så det ser lite snyggare ut, behöver också bli litet större ännu. Sen ska det läggas järnbarnd runt och det får stå med ändträet mot marken och jag monterar städet på det.
Jag har sett att en del använder en tapetångare med bra resultat. 4 liters behållare och 2000W ger bra med ånga.DennisCA skrev:
Exempel: https://www.bauhaus.se/tapetborttagare-wagner-w-16#go-to-description
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...etborttagningsverktyg/tapetborttagare-529003/
Jo jag var och köpte en från biltema i söndags men har inte hunnit använda den ännu. Limmade åter hålet med silikon och pluggen som blev över som jag gjorde för den stora slangen. Ska borra nytt sen.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Körde lite mig like tig med miggen idag. Det är när man vill se distinkta fryslinjer i svetsfogen inte olikt när man tillsätter material i en tig-smälta.
Undvik till ngt strukturellt men som dekorativ fog till tex bokhyllor eller som här en täckplåt till jobbet är det ju småkul.
Logga in
Skapa konto
Helt övertygad att du hade 5:a i syslöjden!norrbottenssnickaren skrev:[bild] [bild] [bild] [bild]
Körde lite mig like tig med miggen idag. Det är när man vill se distinkta fryslinjer i svetsfogen inte olikt när man tillsätter material i en tig-smälta.
Undvik till ngt strukturellt men som dekorativ fog till tex bokhyllor eller som här en täckplåt till jobbet är det ju småkul.
[bild]