F Erica Wyse skrev:
Jätte fint, vad är det för mått på barnrummet?
Jag gissar att det är badrummets mått du vill veta. Det är ca 1300x3900, så väldigt långsmalt.
 
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Wehoo, nu är badrummet klart!

Det gick smärtfritt att växla avlopp och vatten från gamla till nya badrummet, inte ens barnen hann bli nödiga :). När det var kopplat och klart var det ganska obehagligt att öppna ventilerna i källaren och släppa upp vattnet men allt höll tätt och fungerar perfekt. Efter att vi fick igång allt i förra veckan har vi småfixat med inredning i kommoden, målning och frostning av fönstret, montering av krokar, etc. Idag kände vi att vi till slut kunde kalla det klart. Det har varit ett långt projekt som har skett i etapper. Exempelvis behövde vi göra allt avlopp och vatten i bjälklaget för att kunna stänga det och dra golvvärme för att kunna göra klart i rummet utanför. En annan gång blev det lång paus då vi ville göra verandan och öppna upp ytterväggen under badrummet innan vi kom till plattor om det skulle sätta sig. Känns underbart att sätta bock för ett projekt.

[bild]
Så här såg det ut när vi flyttade in, en liten polkatoalett i delen längst in. Resten av utrymmet var en liten hall med dörr in till det som idag är sovrum.

[bild]
Här har vi rivit ut det mesta.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Denna bryter kanske bildsviten lite men det är ju kul med rör!
Wow vad vackert! Så fint.

Vi planerar också att bygga ett badrum, därav mina tidigare frågor i forumet om luftning m.m. Kan jag få se en bild rakt framifrån sett från just innanför ingången?

Varför jag frågar är för att vi här hemma ser på olika lösningar för långsmala badrum. Förrådet vi ska göra om är 1130×4000, smalare men ungefär lika långt. Också ett fönster från samma sida som ert. Smala bredden är en utmaning. Ert badrum såg inte så smalt ut trots måtten.
 
N Nyblivenmedhus skrev:
Wow vad vackert! Så fint.

Vi planerar också att bygga ett badrum, därav mina tidigare frågor i forumet om luftning m.m. Kan jag få se en bild rakt framifrån sett från just innanför ingången?

Varför jag frågar är för att vi här hemma ser på olika lösningar för långsmala badrum. Förrådet vi ska göra om är 1130×4000, smalare men ungefär lika långt. Också ett fönster från samma sida som ert. Smala bredden är en utmaning. Ert badrum såg inte så smalt ut trots måtten.
Tack!

I inlägg #431 är sista bilden tagen från dörrhålet. Mobilbilder med lite vidvinkel kanske luras lite för jag tycker själv att det ser bredare ut på en del bilder än vad det känns. Kan ta en skärmdump på planritningen när CAD-datorn är igång nästa gång.

Bredden har varit lite utmanande i planeringen men det känns ändå helt okej även om man är flera därinne. Ett par decimeter smalare som ni har börjar bli riktigt svårt men det finns nog lösningar som funkar.
 
N Nyblivenmedhus skrev:
Wow vad vackert! Så fint.

Vi planerar också att bygga ett badrum, därav mina tidigare frågor i forumet om luftning m.m. Kan jag få se en bild rakt framifrån sett från just innanför ingången?

Varför jag frågar är för att vi här hemma ser på olika lösningar för långsmala badrum. Förrådet vi ska göra om är 1130×4000, smalare men ungefär lika långt. Också ett fönster från samma sida som ert. Smala bredden är en utmaning. Ert badrum såg inte så smalt ut trots måtten.
Är 1130 innan reglar, skivor och kakel? Det bygger snabbt på i tjocklek i badrum. 1300 mm är kakel till kakel i vårt badrum. Vi hade nog en 1450 innan vi började klä på stommen. Om jag minns rätt så är vår kommod ca 500 mm djup. Det gör att vi har runt 800 mm kvar i passage. I nödfall kan man kanske krympa en decimeter, men det blir knöligt om man vill passera varandra därinne. Man får inte glömma att man behöver plats att stå också om man har lådor som dras ut. Det finns ju betydligt nättare handfatslösningar som ni kan använda er av som gör att ni kan spara in en decimeter eller två i bredd. Så helt omöjligt är det nog inte. Vi nyttjade även timmerstommens tjocklek och försänkte bla inbyggnadsboxen i.
 
F FruB skrev:
Är 1130 innan reglar, skivor och kakel? Det bygger snabbt på i tjocklek i badrum. 1300 mm är kakel till kakel i vårt badrum. Vi hade nog en 1450 innan vi började klä på stommen. Om jag minns rätt så är vår kommod ca 500 mm djup. Det gör att vi har runt 800 mm kvar i passage. I nödfall kan man kanske krympa en decimeter, men det blir knöligt om man vill passera varandra därinne. Man får inte glömma att man behöver plats att stå också om man har lådor som dras ut. Det finns ju betydligt nättare handfatslösningar som ni kan använda er av som gör att ni kan spara in en decimeter eller två i bredd. Så helt omöjligt är det nog inte. Vi nyttjade även timmerstommens tjocklek och försänkte bla inbyggnadsboxen i.

Reglar och skivor finns sedan innan (det är idag ett förråd). Dessa kommer att fräsas ur inför att elektrikern kommer och fäller in kablage och uttag. Vi kommer att lägga plastmatta. Vi har hittat handfat med djup 32 cm, bredd 60 cm med tillhörande kommod. Förvaring av handdukar m.m. kommer att bli i litet skåp eller hylla med korgar. Toalettstol kommer antingen bli väggmonterad alt. att det byggs en kaklad vägg ca 140 cm hög som får bli duschhylla från ena sidan och "ryggstöd" för toalett från andra. Vi vill nyttja längden och ha så lite som möjligt i bredd. Jag har sett badrum med bredd 96 cm som är så välplanerade att de inte upplevs som smala.

Vårt main bathroom är större (8 kvm) på nedre plan och tanken är att bygga ett ännu större (18 kvm) spa och bastu i källaren framöver. Men eftersom att alla sovrum är på ovanplan vill vi ha en toalett, med god planering kan vi få in en dusch. Med framtida småbarn i huset tror jag att det kan underlätta mycket att ha dusch även uppe.

Har ni något bra förslag på toalett som inte är så djupa? Både infällda och golvstående.
 
Som kontrast till finliret i badrummet har dagens jobb varit att riva ut det sista i badrummet nere. Här ska det bli klädsammare för alla ytterkläder, skor, väskor och annat. Kändes som att rivandet aldrig tog slut och fick ihop två styva tippenlass. Nu är det i alla fall klart för att bygga upp istället.

Rivningsfas i ett badrum med borttagna kakelplattor och exponerade väggstrukturer och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivet badrum med synliga träbjälkar, rörsystem och väggar beredda för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningsarbete i ett badrum med bråte, en spade och en borrhammare på golvet och träpanel på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivning i badrum med avlägsnade rör på trägolv och väggar klädda i träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningsstadium av ett badrum med bar golvbjälklag och väggar klädda i träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Licke och 4 till
  • Laddar…
N Nyblivenmedhus skrev:
Reglar och skivor finns sedan innan (det är idag ett förråd). Dessa kommer att fräsas ur inför att elektrikern kommer och fäller in kablage och uttag. Vi kommer att lägga plastmatta. Vi har hittat handfat med djup 32 cm, bredd 60 cm med tillhörande kommod. Förvaring av handdukar m.m. kommer att bli i litet skåp eller hylla med korgar. Toalettstol kommer antingen bli väggmonterad alt. att det byggs en kaklad vägg ca 140 cm hög som får bli duschhylla från ena sidan och "ryggstöd" för toalett från andra. Vi vill nyttja längden och ha så lite som möjligt i bredd. Jag har sett badrum med bredd 96 cm som är så välplanerade att de inte upplevs som smala.

Vårt main bathroom är större (8 kvm) på nedre plan och tanken är att bygga ett ännu större (18 kvm) spa och bastu i källaren framöver. Men eftersom att alla sovrum är på ovanplan vill vi ha en toalett, med god planering kan vi få in en dusch. Med framtida småbarn i huset tror jag att det kan underlätta mycket att ha dusch även uppe.

Har ni något bra förslag på toalett som inte är så djupa? Både infällda och golvstående.
Jag har tyvärr inget förslag på någon modell, men om jag inte minns fel så finns där varianter med smal cistern som gör att man tjänar in några centimetrar. Det finns också stolar som är byggda för att stå direkt mot väggen, vår tex Duravit Starck 3. Då nyttjar man alla centimetrarna. Det finns ju toalettstolar som har separat cistern högre upp på väggen också, men jag vet inte hur deras djup är. Jag har heller ingen aning om hur bra de är. När det gäller en inbyggd cistern så behöver den nog ändå ungefär samma djup som en icke inbyggd om jag minns rätt från när jag letade toalettstol. Då får väggen reglas ut istället förutsatt att det inte funkar att bygga in cisternen i angränsande rum på ngt vis?
 
Riktigt snyggt. Gillar framför allt lösningen med tandborstarna och laddarna
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Vi pysslar vidare i gamla badrummet som ska bli garderob. I dagarna har vi förstärkt, riktat och isolerat bjälklaget som sen har fått ett lager golvspån. Idag har vi reglat för tak, reglat för några väggskivor samt förberett elen.

Planen är att platsbygga en garderobslösning som kommer att täcka så gott som all väggyta så det blir bara gips runt dörren och runt fönstret. Vi har tänkt utgå från Ikea Pax som vi sedan modifierar, dels behöver några stommar anpassas och dels ska allt pimpas för att se ungefär lika ut som andra platsbyggda förvaringar vi har.

Nyförstärkt och isolerat bjälklag med golvspån och reglar för tak och vägg framför en fönster i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt där ett bjälklag förberetts med reglar, isolering och står redo för vidare byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av golv med nytt bjälklag och isolering, elledningar framdragna längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta hörn är väldigt nära där nya elcentralen ska sitta i källaren så passar på att förbereda matning till några av de kommande rummen också så slipper vi dra onödigt mycket i källartaket

Renoverat rum med isolerat bjälklag, reglar på golv och stående stuprör längs trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppfyllt med cellulosa. Tidigare fanns bara några illa inpassade glasfiberskivor som var inpetade underifrån.

Renoveringsprocess i gammalt badrum med reglar för tak och vägg samt förberedelse för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Området under renovering som ska bli en garderob, med isolerade väggar, reglar för tak, och synlig elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av ett hörn i ett rum, med ett laserpass fäst på ett flexibelt stativ och elektriska ledningar som löper längs isolerade träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett sådant här flexibelt stativ har varit toppen till lasern väldigt många gånger.
 
  • Gilla
Toolfix och 12 till
  • Laddar…
Vi pysslar på och har nu gjort färdigt väggar och tak i klädkammaren. Det blev som sagt inte så mycket då kommande garderober täcker det mesta.

Färdigmålade väggar och tak intill ett fönster med arbete på gång och spår av spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålade väggar och fönster med snickeridetaljer i en klädkammare under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad vit dörr i en klädkammare med träväggar och kablar längs sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu håller vi på med spegelpanel i trappan till ovanvåningen. Om det var meckigt i hallarna så är det här ett par snäpp till med alla oregelbundna former. Men lite i taget växer det fram. Idag blev de flesta komplicerade nedre ramsidorma som ska följa vangstyckena klara. Blir mycket mäta och rita med biten på plats, såga ett snitt, hålla till och rita nästa streck, såga, osv.

Trappa med trästeg omgiven av väggar med pågående spegelpanelarbete, skyddande tejp och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först en massa tejpande så allt är planerat och klart innan man börjar snickra.

Trappa i pågående renovering med oskyddade väggar och tak samt monteringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Process för tillverkning av spegelpanel där en trälist har formats och följer oregelbundna konturer av ett vangstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Böjd träbit med uppritade markeringslinjer ligger på en stege utomhus, förberedd för snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyfrästad träram med böljande kant placerad på bockar utomhus under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få en jämn och fin kant på ramen som ska följa vangstycket sågades biten först 1-2 mm från strecket med sticksågen. Sen använde vi en tunn list som formades efter strecket och tillfälligt spikades på. Till slut körde vi kanten med en kantfräs med listen som mall. Slutresultatet blev en perfekt böljande och vinkelrät kant.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Pappa1986 och 17 till
  • Laddar…
Knåpar vidare på panelen ett sågsnitt i taget. Numera är man nöjd bara snittet ska köras rakt.

Trappa under renovering med omonterad panel, verktyg och laserlinje för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av MDF-panel längs en trappa, med en röd laserlinje för att säkerställa raka sågsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en liten träbit med ett rakt sågsnitt, guldring synlig på ringfingret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sådan bit vill man helst inte ta lite till på med kapsågen :)
 
  • Gilla
noordh och 6 till
  • Laddar…
Dagsverket idag blev att få färdigt panelen på de flesta av väggarna i trappan. Det var tidsödande att sätta lister när varje spegel har fyra olika hörnvinklar och många är utanför gersågens arbetsområde så man får trixa. Om det blir en ny såg någon gång önskas att man kan gera typ 70 grader åt båda håll :). Nu återstår bara en liten vägg som vi saknar material till så den hamnade lite på efterkälken. Men det är ju en dag imorrn med. Nu är vi bra sugna på att börja måla så att allt smälter ihop.

Trappa med nylagda paneler på väggarna, otvättade trätrappsteg och fönster med lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa med nyligen monterade, omålade träpaneler och lister längs väggarna och räcket uppför trappstegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad panel i en trappuppgång, med synliga lister och obehandlat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Omfattad trapp med trästeg och paneler med lister på väggarna, färdigställd, i byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad väggpanel i trappa med oslipade lister och synliga skruvhuvuden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
a_c och 26 till
  • Laddar…
Under helgen har panelen i trappan fått spackel och färg. Så nu bockar vi av hela panelbygget för hallprojektet. Härnäst väntar att fräsa för golvvärme och få slang på plats, sen dags för golv. Ska bli kul!

Trappans nyspacklade och målade vita paneler mot en grå vägg och obehandlat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nypanelad och nymålad trappvägg bredvid en obehandlad trätrappa, med blommigt tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad panel längs trappan i ett renoveringsprojekt för hall, med oslipade trästeg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad trappan och panelvägg med spackel och vit färg i en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nypanelad och nymålad trapp med vit väggpanel och trästeg, redo för nästa renoveringssteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad panel i trappa med verktyg och renoveringsmaterial på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad trapphuspanel och fönsterfoder i vitt med spackel synligt, renoveringsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Toolfix och 33 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt gjort! Passade perfekt in
 
  • Gilla
Bernieberg och 2 till
  • Laddar…
Fantastiskt fint arbete!
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.