Medlem
· Västerbottens län
· 17 892 inlägg
Är det bara lite så släpper man på en del ekrar och spänner på andra.
Är det mycket så får man grovrivna med domkraft (och slägga).
Protte
Är det mycket så får man grovrivna med domkraft (och slägga).
Protte
Är det fälgbanan som är skadad byter man ut den. I alla fall om det är en stålfälg. Den kan eventuellt riktas, men kräver rätt maskiner. Är det alufälg kan den ibland fräsas rätt.
Är det ekrarna som är problemet skulle jag utan tvekan lämna in den för justering.
Kolla med lokala cykelverkstäder, de brukar kunna avgöra bästa tillvägagångssättet för just ekerfälgar. De bör även ha rätt utrustning för det. Eller så har de kontakter de kan hänvisa till.
Jag har försökt rikta en ekerfälg själv utan erforderliga jiggar och kunskap. Det slutade med bortkastad tid och en tripp till verkstaden.
Är det ekrarna som är problemet skulle jag utan tvekan lämna in den för justering.
Kolla med lokala cykelverkstäder, de brukar kunna avgöra bästa tillvägagångssättet för just ekerfälgar. De bör även ha rätt utrustning för det. Eller så har de kontakter de kan hänvisa till.
Jag har försökt rikta en ekerfälg själv utan erforderliga jiggar och kunskap. Det slutade med bortkastad tid och en tripp till verkstaden.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Börja med att smörja alla nipplar så minskar risken att någon går av.
Slå sen på alla ekrar och lyssna vilka som är mest spända.
Lossa dessa lite och börja skruva på de nipplar som drar fälgen rakt.
Du har väl ekernyckel, annars köp en medans WD40n verkar, för du kör väl WD40 ;-?
Lyssna på ekrarna och försök förstå handling konsekvens så fixar du det där själv.
Slå sen på alla ekrar och lyssna vilka som är mest spända.
Lossa dessa lite och börja skruva på de nipplar som drar fälgen rakt.
Du har väl ekernyckel, annars köp en medans WD40n verkar, för du kör väl WD40 ;-?
Lyssna på ekrarna och försök förstå handling konsekvens så fixar du det där själv.
Medlem
· Västernorrland
· 10 898 inlägg
Nja det är oftast mest tunna cykelfälgar man kan rikta med ekrar.............Lite grövre fälgar måste vara raka från start. Lösningen är nog att plocka isär och rikta fälgen till att börja med.
Aha, du tänkte så. Jag hade en handbok med alla uppgifter när jag testade. Det var dock inte så enkelt som att bara spänna efter en mall. På något sätt ska du även kunna mäta fälgen löpande för en perfekt cirkel. Det kunde variera efter hur gammal fälgen var. Om den var det minsta skadad någonstans mm. En liten avvikelse ger stora effekter när man kommer upp i fart.
Jag hade själv en Kawasaki med en oval ekerfälg, våndades hit och dit hur jag skulle göra. Men beslöt mig för att överlämna det till proffsen. Vet inte vart i landet ni bor men i Nacka / Stockholm håller Wheeler Dealer till. Han pysslar bara med MC däck och fälg, han justerade min fälg och krängde på ett nytt däck för jag tror de va 500kr eller så. Han är inte farligt dyr i alla fall.
http://www.wheeler-dealer.se/
Vill ni ge er på detta själv så hade han en ställning han hängde upp hjulet på, sedan typ en indikatorarm som var monterad i ställningen. Det var ingen indikatorklocka eller så, utan mer ett fast föremål för referens. Vartefter man snurrade på hjulet så kunde man se vart de vart de behövde justeras, men det är som allt annat ett hantverk.
Han tipsade även om att en eltandborste och autosol är bra grejer när man ska polera kromfälgar med trånga utrymmen. En läderrem och autosol funkar bra för att polera ekrar med.
http://www.wheeler-dealer.se/
Vill ni ge er på detta själv så hade han en ställning han hängde upp hjulet på, sedan typ en indikatorarm som var monterad i ställningen. Det var ingen indikatorklocka eller så, utan mer ett fast föremål för referens. Vartefter man snurrade på hjulet så kunde man se vart de vart de behövde justeras, men det är som allt annat ett hantverk.
Han tipsade även om att en eltandborste och autosol är bra grejer när man ska polera kromfälgar med trånga utrymmen. En läderrem och autosol funkar bra för att polera ekrar med.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Ajfaen, jag har bara riktat cyklar och gamla moppefälgar. Dåså, glöm mina råd, förutom smörjningen då ;-)S Stefan1972 skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
I vår stad var det vanligt att lämna in crossfälgar till de som sysslade med travsulkys, men det kanske är ovanligare att hitta dessa
Man kan ju använda indikatorklocka och justera på plats i sving/gaffel. Att det inte skulle gå justera en skev fälg instämmer jag inte på, då får man ju spänna motsatt sida, osv.
Man kan ju använda indikatorklocka och justera på plats i sving/gaffel. Att det inte skulle gå justera en skev fälg instämmer jag inte på, då får man ju spänna motsatt sida, osv.
Medlem
· Västernorrland
· 10 898 inlägg
Det är ju en bedömningsfråga...........naturligtvis kan man "rikta" en fälg med ekrarna om man står med klocka och finjusterar men inbilla mig inte att man riktar bort rena skador och slag och om de är som åttor...........Det är ju nästan det som det verkar handla om. Ju grövre och kraftigare fälg man har ju svårare är det ju att trolla bort rena felaktigheter med att spänna och släppa på ekrar.MugAssMaz skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Fast TS kompis fälg är ju oval, då borde det gå.
Sen undrar jag om fälgen plötsligt blev oval eller om det är däcket som spökar.
Symtomen på hjulet är ju att det är ovalt, så det vare sig talar för eller emot att det är fälgen.
Det kanske räcker med ett däcksbyte.
Sen undrar jag om fälgen plötsligt blev oval eller om det är däcket som spökar.
Symtomen på hjulet är ju att det är ovalt, så det vare sig talar för eller emot att det är fälgen.
Det kanske räcker med ett däcksbyte.