483 126 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Tack Immobil!
Tycker det är roligt med olika projekt där man kan använda sin erfarenhet efter all tidigare misstag/tavlor!
Tyvärr så dokumenterade jag inte tavlorna förr. Annars hade jag lätt kunnat öppna ett "Galleri"!
Dag
Tycker det är roligt med olika projekt där man kan använda sin erfarenhet efter all tidigare misstag/tavlor!
Tyvärr så dokumenterade jag inte tavlorna förr. Annars hade jag lätt kunnat öppna ett "Galleri"!
Dag
I dag blev det lite efterarbete. En 2m pelare skruvades ihop av överbliven trall och en livboj och några klädkrokar för handdukar och badrockar monterades.
Vi hittade också en försvunnen 70kg bojring precis under badstegen så den får bärjas under veckan så ingen skadar sig vid hopp.
Dag
Vi hittade också en försvunnen 70kg bojring precis under badstegen så den får bärjas under veckan så ingen skadar sig vid hopp.
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Som gammal sjöman och fritidsbåtsägare uppskattar jag din tanke på säkerheten, både med frälsarkransen och bojringen. Att det sedan blev upphängning av badkläder m.m. är bara ett plus:stigen skrev:
B Beemaster skrev:
Säkerhet är väldigt viktigt för oss som sköter stranden. Vi har faktiskt tre Frälsarkransar på den lilla strandbiten. Vi har också fått ärva en muddrad bit av stranden från tidigare generation som hade segelbåtar. Flotten ligger i detta område och vi har markerat var branten börjar med röda nätkulor så inte barnen går ner sig i djuphålan. Men som vanligt skall det vara stenkoll från alla vuxna när barnen är i vattnet!
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bryggan ser ju gedigen ut och klarade belastningen av en Arboga pelarborr. Du är en händig man Dag. Vad blir nästa projekt för du sitter inte många minuter på ändan innan du är igång igen. Bra jobbat!stigen skrev:Flotten på plats!
Efter två intensiva dagar för ”Stigens uteverkstad” är dom nya landgångarna på plats. För att flytta runt dom oerhört tunga ramelementen monterade jag en ”Pirra”, säckakärra på Skånska, på den ena kortsidan. Då gick det enkelt att först rulla dom till släpkärran och sen placera dom på rätt ställe nere vid stranden. Först när ramarna var monterade på rätt plats lade vi på yttrallen. För att underlätta sammankopplingen av dom olika delarna gjorde jag temporära jiggar så att allting skulle ramla på plats med en gång. Fungerade över förväntan!
Dom gamla bryggbeslagen återanvändes men återmonterades med Jumboskruv. Kanonskruvar!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Nu är det mesta fixat men som alltid blir det lite efterjusteringar.
Allt rivande och byggande har jag gjort med mina AEG 18v maskiner. Oerhört imponerad av hur snabbt och enkelt det är att slippa sladdarna!
Givetvis måste man göra ett belastningstest på konstruktionen innan den börjar användas.
Verkar väldigt stabilt byggt. Klara belastningen av en ”Pelarborr” utan att svikta!
[bild]
[bild]
Trevlig Helg!
Dag
A aglphoto skrev:
Klart!
Veckans bryggprojekt är i hamn. Bojringen som hittades nedanför badstegen bärgades och placerades diagonalt under flotten.
Logga in
Skapa konto
Fick äntligen möjlighet att använda min AEG skruvautomat till trallen. Varför har jag inte skaffat en sådan innan? Otroligt smidigt att skruva dom 480 trallskruvarna utan att ligga på knä. Väldigt imponerad av skruvautomaten!
Logga in
Skapa konto
Fixade också till låsningen vid brytpunkten med rostfria hålband och Jumboskruv. Nu återstår bara att märka ut vattendjupet vid våra badstegar/ bryggor.
Logga in
Skapa konto
Baksidan av medaljen är att ”Snickeboa” är i kaos! Hela veckan har det plockats verktyg och material som efter användandet har hamnat i högar så det är hög tid för en stor ”Make Over”.
Hoppas på några regniga dagar framöver!
Dag
riktigt kanon blev det! Fantastiskt bra jobbat!stigen skrev:Klart!
Veckans bryggprojekt är i hamn. Bojringen som hittades nedanför badstegen bärgades och placerades diagonalt under flotten.
[bild]
Fick äntligen möjlighet att använda min AEG skruvautomat till trallen. Varför har jag inte skaffat en sådan innan? Otroligt smidigt att skruva dom 480 trallskruvarna utan att ligga på knä. Väldigt imponerad av skruvautomaten!
[bild]
Fixade också till låsningen vid brytpunkten med rostfria hålband och Jumboskruv. Nu återstår bara att märka ut vattendjupet vid våra badstegar/ bryggor.
[bild]
Baksidan av medaljen är att ”Snickeboa” är i kaos! Hela veckan har det plockats verktyg och material som efter användandet har hamnat i högar så det är hög tid för en stor ”Make Over”.
Hoppas på några regniga dagar framöver!
Dag
SkitOxe skrev:
SkitOxe skrev:
SkitOxe skrev:
Tack SkitOxe!SkitOxe skrev:
Alla är nöjda och ”Sommaren är lång, det mesta regnar inte bort”!
Nästa projekt är ju städning av ”Snickerboa”, men sen blir det säkert ett nytt projekt!
Har fått förfrågning om en 5m anslutning till en vattenskoterflotte.
Vi får se. Nya utmaningar triggar alltid igång fantasin!
Dag
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 652 inlägg
Städning!
Efter en intensiv vecka ute med bryggjobbet var det ingen vacker syn att skåda i snickerboa.
Efter en dags sorterande, ladda upp alla batterier och sätta alla verktyg och maskiner på rätt plats börjar verkstaden bli igenkännbar. Som av en händelse tittade det pausade sågbordsprojektet fram igen.
Hoppas det blir några regniga dagar framöver så det projektet kan komma i hamn!
Dag
Efter en intensiv vecka ute med bryggjobbet var det ingen vacker syn att skåda i snickerboa.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter en dags sorterande, ladda upp alla batterier och sätta alla verktyg och maskiner på rätt plats börjar verkstaden bli igenkännbar. Som av en händelse tittade det pausade sågbordsprojektet fram igen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hoppas det blir några regniga dagar framöver så det projektet kan komma i hamn!
Dag