Dag! Du imponerar med allt du tar dig för!
Det är alltid lika spännande att öppna din tråd.(y)
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Tack Immobil!

Tycker det är roligt med olika projekt där man kan använda sin erfarenhet efter all tidigare misstag/tavlor!
Tyvärr så dokumenterade jag inte tavlorna förr. Annars hade jag lätt kunnat öppna ett "Galleri"!

Dag
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
I dag blev det lite efterarbete. En 2m pelare skruvades ihop av överbliven trall och en livboj och några klädkrokar för handdukar och badrockar monterades.
Vi hittade också en försvunnen 70kg bojring precis under badstegen så den får bärjas under veckan så ingen skadar sig vid hopp.

Dag

Ett trädäck som leder till en brygga med en båt, en livboj och insjön i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Livboj monterad på träpelare vid brygga med badstege och förankringskedja på träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus och 6 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
I dag blev det lite efterarbete. En 2m pelare skruvades ihop av överbliven trall och en livboj och några klädkrokar för handdukar och badrockar monterades.
Vi hittade också en försvunnen 70kg bojring precis under badstegen så den får bärjas under veckan så ingen skadar sig vid hopp.

Dag
Som gammal sjöman och fritidsbåtsägare uppskattar jag din tanke på säkerheten, både med frälsarkransen och bojringen. Att det sedan blev upphängning av badkläder m.m. är bara ett plus:
 
B Beemaster skrev:
Som gammal sjöman och fritidsbåtsägare uppskattar jag din tanke på säkerheten, både med frälsarkransen och bojringen. Att det sedan blev upphängning av badkläder m.m. är bara ett plus:

Säkerhet är väldigt viktigt för oss som sköter stranden. Vi har faktiskt tre Frälsarkransar på den lilla strandbiten. Vi har också fått ärva en muddrad bit av stranden från tidigare generation som hade segelbåtar. Flotten ligger i detta område och vi har markerat var branten börjar med röda nätkulor så inte barnen går ner sig i djuphålan. Men som vanligt skall det vara stenkoll från alla vuxna när barnen är i vattnet!
Dag

Hög med diverse träplankor och byggmaterial framför en sjö med röda nätkulor och en flotte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy över en strand med en brygga, flotte, röd livboj på en byggnad och röda nätkulor i vattnet för säkerhetsmarkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person pekar på en livräddningsboj upphängd på en röd vägg med texten "Älgstigen Trygg-Hansa".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person står bredvid en livboj monterad på en träbrygga med en sjö och röda nätkulor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
p.lundgren och 7 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Flotten på plats!

Efter två intensiva dagar för ”Stigens uteverkstad” är dom nya landgångarna på plats. För att flytta runt dom oerhört tunga ramelementen monterade jag en ”Pirra”, säckakärra på Skånska, på den ena kortsidan. Då gick det enkelt att först rulla dom till släpkärran och sen placera dom på rätt ställe nere vid stranden. Först när ramarna var monterade på rätt plats lade vi på yttrallen. För att underlätta sammankopplingen av dom olika delarna gjorde jag temporära jiggar så att allting skulle ramla på plats med en gång. Fungerade över förväntan!
Dom gamla bryggbeslagen återanvändes men återmonterades med Jumboskruv. Kanonskruvar!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Nu är det mesta fixat men som alltid blir det lite efterjusteringar.
Allt rivande och byggande har jag gjort med mina AEG 18v maskiner. Oerhört imponerad av hur snabbt och enkelt det är att slippa sladdarna!
Givetvis måste man göra ett belastningstest på konstruktionen innan den börjar användas.
Verkar väldigt stabilt byggt. Klara belastningen av en ”Pelarborr” utan att svikta!

[bild]

[bild]

Trevlig Helg!
Dag
Bryggan ser ju gedigen ut och klarade belastningen av en Arboga pelarborr. Du är en händig man Dag. Vad blir nästa projekt för du sitter inte många minuter på ändan innan du är igång igen. Bra jobbat!
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
A aglphoto skrev:
Bryggan ser ju gedigen ut och klarade belastningen av en Arboga pelarborr. Du är en händig man Dag. Vad blir nästa projekt för du sitter inte många minuter på ändan innan du är igång igen. Bra jobbat!

Klart!

Veckans bryggprojekt är i hamn. Bojringen som hittades nedanför badstegen bärgades och placerades diagonalt under flotten.

Nyrenoverad träbrygga med en bärgad bojring och kedja på soligt vattendrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fick äntligen möjlighet att använda min AEG skruvautomat till trallen. Varför har jag inte skaffat en sådan innan? Otroligt smidigt att skruva dom 480 trallskruvarna utan att ligga på knä. Väldigt imponerad av skruvautomaten!

Nybyggd trallväg till bryggan med en AEG skruvautomat och vita bojlinor på det solbelysta träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixade också till låsningen vid brytpunkten med rostfria hålband och Jumboskruv. Nu återstår bara att märka ut vattendjupet vid våra badstegar/ bryggor.

Nybärgad bojring fästad under flotte med metallbeslag och rep vid sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksidan av medaljen är att ”Snickeboa” är i kaos! Hela veckan har det plockats verktyg och material som efter användandet har hamnat i högar så det är hög tid för en stor ”Make Over”.
Hoppas på några regniga dagar framöver!
Dag
 
  • Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
A aglphoto skrev:
Bryggan ser ju gedigen ut och klarade belastningen av en Arboga pelarborr. Du är en händig man Dag. Vad blir nästa projekt för du sitter inte många minuter på ändan innan du är igång igen. Bra jobbat!
Tack Arne! :D
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Klart!

Veckans bryggprojekt är i hamn. Bojringen som hittades nedanför badstegen bärgades och placerades diagonalt under flotten.

[bild]


Fick äntligen möjlighet att använda min AEG skruvautomat till trallen. Varför har jag inte skaffat en sådan innan? Otroligt smidigt att skruva dom 480 trallskruvarna utan att ligga på knä. Väldigt imponerad av skruvautomaten!

[bild]

Fixade också till låsningen vid brytpunkten med rostfria hålband och Jumboskruv. Nu återstår bara att märka ut vattendjupet vid våra badstegar/ bryggor.

[bild]

Baksidan av medaljen är att ”Snickeboa” är i kaos! Hela veckan har det plockats verktyg och material som efter användandet har hamnat i högar så det är hög tid för en stor ”Make Over”.
Hoppas på några regniga dagar framöver!
Dag
riktigt kanon blev det! Fantastiskt bra jobbat!
 
SkitOxe SkitOxe skrev:
riktigt kanon blev det! Fantastiskt bra jobbat!
SkitOxe SkitOxe skrev:
riktigt kanon blev det! Fantastiskt bra jobbat!
SkitOxe SkitOxe skrev:
riktigt kanon blev det! Fantastiskt bra jobbat!
SkitOxe SkitOxe skrev:
riktigt kanon blev det! Fantastiskt bra jobbat!
Tack SkitOxe!

Alla är nöjda och ”Sommaren är lång, det mesta regnar inte bort”!
Nästa projekt är ju städning av ”Snickerboa”, men sen blir det säkert ett nytt projekt!
Har fått förfrågning om en 5m anslutning till en vattenskoterflotte.
Vi får se. Nya utmaningar triggar alltid igång fantasin!

Dag
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
richardtenggren
Jag öppnade själv fjärde lådan med bandad A4-trallskruv idag, så blivit drygt 3000 skruv nu, underbart är ordet. Dock har jag en blågrön maskin ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag öppnade själv fjärde lådan med bandad A4-trallskruv idag, så blivit drygt 3000 skruv nu, underbart är ordet. Dock har jag en blågrön maskin ;)
Instämmer helt! (y)
Men färgen har ingen betydelse. Bara det fungerar!
Och det gör det!
Dag
 
SkitOxe SkitOxe skrev:
Fantastiskt bra jobbat!
Kan bara instämma! Mycket trevlig tråd att följa med bra tips och tankar i stort och smått! :D
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan bara instämma! Mycket trevlig tråd att följa med bra tips och tankar i stort och smått! :D
Tack Nötegårdsgubben!

Dag
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Städning!

Efter en intensiv vecka ute med bryggjobbet var det ingen vacker syn att skåda i snickerboa.

Rörig snickerboa med utspridda verktyg, batterier och byggmaterial på arbetsbänkar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörig arbetsbänk med diverse verktyg, batteriladdare och byggmaterial i en snickerboa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickerboa med utspridda verktyg och batteriladdare, bord med skruvmejslar, såg och röd verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en dags sorterande, ladda upp alla batterier och sätta alla verktyg och maskiner på rätt plats börjar verkstaden bli igenkännbar. Som av en händelse tittade det pausade sågbordsprojektet fram igen.

Organiserad verkstad med hyllor fulla av uppladdningsbara verktyg och sorterade batterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Organiserad verkstad med cirkelsåg på arbetsbord, ordnade verktyg och uppladdade batterier efter städning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det blir några regniga dagar framöver så det projektet kan komma i hamn!

Dag
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.