Hej,

Oftast sätter man krypgrundens sulor och grundmur direkt på dränerande makadam, så betongen exponeras mot mark. Men en vanlig betongplatta med L-block har cellplast både under och runtom betongen. Varför är det skillnad?

I skissen kan jag se att det är XPS cellplast under betongsulan som tål väldigt hög tryck. Det är även vanlig EPS cellplast runt hela betonggrundmuren utvändigt och även på marken invändigt. Luftventilationen ser bra ut tror jag, påminner om en vanlig villa med frånluftspump och freshventiler i väggarna.

Vad anser ni, är detta en fuktsäker krypgrund?

MVH
Robert
 
  • Skiss av en krypgrunds konstruktion med markeringar för ventilation, XPS och EPS isolering samt dräneringslösningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen med erfarenhet kring detta?
 
Ska du bygga nytt? Har du kollat på varmgrund?
 
Jag ska bygga till huset på krypgrund och är i diskussion med entreprenadfirma. Jag har idag krypgrund vilken är jättefin på vintern, men på sommaren är det lite dålig luftcirkulation. Ingen lukt men om jag inte gör nånting åt det kanske det uppstår. Jag ska prova sätta in en fläkt som suger ut luft för att få lite fart på tilluftsventilerna. Rent teoretiskt borde det funka på sommaren. Typ en sån här: https://soliduct.se/vaggflakt-200.h...2xfKjTr7CTyOw6ujJv4BmZLuaaixWoXkaAudDEALw_wcB

grundmuren på den norra sidan är av någon orsak mycket blötare än de andra sidorna. Trots 60cm makadam ut från grundmuren. Förmodligen behöver jag gräva för att se vad som händer där. Därför slog mig en allmän tanke nu, varför inte lägga cellplast på ytterdelen av grundmuren för att skydda mot fukt, som skissen visar. Men även under sulan på utbyggnaden (blir lite svårt att lägga under sula på befintlig grund :D ). Verkar ju logiskt med tanke på att det är samma princip som vid vanlig betongplatta.

Eller tänker jag fel?
 
På sommaren vill man inte ventilera krypgrunden eftersom uteluften är varmare och kondens kommer att fällas ut när den kyls ner.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
hmm, ok, intressant, det här med kondens är jag dålig på. Så du menar att, vi vill hålla luften kall i krypgrunden (ingen ventilation) under sommaren för att kall luft innehåller mindre fukt än varm sommarluft? Och under vintern vill vi ha så mycket luftflöde i krypgrunden som möjligt för att då är uteluften torr?

Om så är fallet, då funkar min krypgrund som den ska.

Då återstår frågan, cellplast på utsidan grundmur och under grundsula så som man gör vid gjutning av betongplatta, eller inte? :)
Jag kan tänka mig att den isoleringen kommer göra att luften hålls kallare i krypgrunden på sommaren?
 
Det är fel att säga att du vill hålla den kall, men faktum är att den är svalare än utomhusluften och därmed inte har samma förmåga att hålla vattnet i ångform. Därav kondensen.
 
  • Gilla
robertua
  • Laddar…
A
  • Gilla
robertua
  • Laddar…
ok, då fattar jag. Känns som man börjar komma nånvart nu. Då finns det ingen poäng med att isolera en krypgrund utvändigt mer än makadam. Möjligen skydda ytterväggen mot vatten med en platonmatta i högsta fall. Däremot kan jag tänka mig att det finns en poäng med att isolera krypgrunden invändigt i samband med en krypgrundsavfuktare som går igång på sommaren vid för hög luftfuktighet.

Du frågade om varmgrund. Jag måste erkänna att jag är dålig på hur den principen fungerar. Läste lite nu om varumärket Isolergrund som jag förstår är en varmgrund? De se ut att ha en frånluftsfläkt men ingen tilluft finns. Superisolerat invändigt. Har jag fattat rätt? Är tanken att undertrycket som fläkten skapar att dra in varm inomhusluft?
 
Nu insåg jag att det är tre olika personer jag pratar med, trodde det var en och samma gubbe. :crysmile::crysmile:
 
Hittade en bra bild nu. 6c0e15e735bff00f36bee23f92909e90.png
 
@useless jag kikade på det lite mer igår efter att du nämnde det. Låter ju intressant men, hur blir det om man har 220mm isolering i bjälklaget?

golvvärmen hjälper till ganska bra misstänker jag.
 
Poängen med varmgrund är att man inte behöver isolering i bjälklaget normalt sett men jag vet inte om konstruktion blir sämre av att man har isolering där.
Med golvvärme behöver man isolering för att värmen ska hamna på rätt ställe.
 
Då är det dessa 3 alternativ de bästa med andra ord:

1. Bygga exakt likadan krypgrundskonstruktion för utbyggnaden som är på befintliga huset. Uppstår det problem, får man ta det då. Vår grundmur är murad med lecablock på plats med prefabricerade betongsulor, så detta är nog inte nödvändigtvis billigare än en betongplatta. Att bygga ut med prefabricerad betongmur och betongsula är nog den billigaste lösningen.

2. Gjuta platta på mark för tillbyggnaden, låta den befintliga krypgrunden vara som den är och hålla uppsikt på att det funkar bra med ventilationenen ändå. Förmodligen smidigaste lösningen.

3. Gjuta platta på mark för tillbyggnaden, göra om befintlig krypgrund till varmgrund. Blir ett extramoment och mycket dyrare än de två ovan alternativ. Inte nödvändigtvis bättre.

Jag måste erkänna att jag älskar tanken med en krypgrund, men jag tror att det blir en gjuten platta ändå, mest på grund av osäkerhet egentligen...

Tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.