Hej är på gång att beställa en bergvärmepump men tänkte höra med er på forumet vad ni tror om daikin 2.5-13kw. Den har ju funnits på marknaden ett tag så det ska väl inte finnas nå större barnsjukdomar med den. Har även fått tips på geo 3 pumpen.
Vad har ni för tips att komma med.
 
Är nöjd med vår Nibe F1255 3-12 kW. Verkar välbyggd och lätt att förstå inställningar.
Daikin är säkert lika bra, men om du ska ha installation gjord så är mitt tips att hitta en duktig firma först och köra på det märket som de installerar. För det kommer nog vara Nibe, Daikin, IVT eller Thermia, att få en bra installation och bra service är nog det som ger mest
 
Jag själv skulle välja en CTC GSi 12 har inverter och är mycket välkända märken, utdragbar kylmodul för lättåtkomplig billigare service och reservdelar, robust driftsäkerhet och display är matt.
Daikin geo 3 är från Japansk och har för mycket speglingar display och har ingen utdragbar kylmodul.
 
Hur får man rätt på vilka firmor som är duktiga?
Vi har tittat på Ratsit och Google betyg men tycker det spretar. Även kollat om någon i styrelsen är kriminell, vilket förvånansvärt många är.
 
  • Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
tommib
Det är nog som vanligt att personliga referenser gäller. Fråga runt i kompiskretsen. Kolla för all del upp företaget också.

Jag skulle också rekommendera att hitta firma först och fundera på pump sen. En fördel med t.ex. Nibe är att de har en väldigt stor del av marknaden och många oberoende installatörer, medan Thermia endast säljer till (och kommunicerar med) sina återförsäljare som har ensamrätt inom sina områden. Är man händig går det således att serva sin Nibepump själv men med Thermia så är du bunden till installatören.
 
Hade valt Mitsubishi geodan 1.5-11kw om jag tvingats ta en med inverter
 
CTC GSi 12, effekt: 2,5 - 12 kW och Inverter Scroll Compressor 400 Volt från Mitsubishi Electric - AEE33FPAMT.
Hög kvalitet, tystgående och nöjda kunder från Mitsubishi maskiner med fabriksmonterat till CTC, tack vare sig :)(y)
 
Tänk på att det ska gå att få tag i reservdelar också, tar du Nibe, finns det reservdelar, de har fortfarande delar till deras 25 år gamla grejer, medan comfortzone inte ens har delar till en 12 år gammal frånluftsvärmepump.
Hur ctc har med delar vet jag ej, kan bara svara för Nibe, där finns det grejer.
 
CTC och Nibe är störst i Sverige. 1 plats är Nibe och 2 plats är CTC som säljer mest värmepumpar i hela Sverige.
Båda CTC och Nibe har fortfarande gamla grejer som reservdelar att köpa.
Jag själv gillar både CTC och Nibe. Jag gillar är CTC GSi är snyggare roligt att titta på, display placerad i mitten från framfront. Men enda som jag inte gillar Nibe S1255 är för fult framfront som ligger display längst till höger och silver lucka längst till höger ser trist ut. CTC är matt display och Nibe är halvmatt display. CTC och Nibe displayer är roligt, snyggt färger och lätt läsning.
Gillar inte Mitsubishi Geodan också fult framfront som ligger display längst till vänster och några annan märken som japansk, china osv som är display är ljusblå bakgrund och svart bokstäver/siffror ser svårt för läsning och trist ut.
Personlig som vill oavsett märken. Smaken som baken ;)
 
Redigerat:
C
Ha ha, väldigt udda att välja värmepump utifrån vad den har för display. :rofl:
Det är ju inte som att man står och knappar på värmepumpen hela dagarna.
 
Nä man ser bara innerdelen när man ska rengöra sil/filter ;)
 
Haha välja pump efter display, hmm jag skiter i hur pumpen ser ut, jag ska inte direkt ha den i tv-rummet eller köket, så länge den fungerar som den ska och går billigt, får den se ut hur som helst.
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Min fundering var inte hur snygga pumparna är, det ger inte mig nå ekonomi eller värme. Utan min fråga var vad era erfarenheter är om daikin pumpar eller likvärdiga pumpar. Om man jämför prismässigt. Vad får man för pengen man lägger.
 
Nibe kan man nog påstå är störst då koncernen även äger CTC.
 
Håller man sig till kända märken och jämför effektmässigt likvärdiga maskiner så är det nog ingen större skillnad på vad som är ”bäst” för pengarna.
Tänk på att installatören är en viktig parameter om du inte har full koll själv, spelar ingen roll om man köper den ”bästa” om anläggningen sen blir dåligt injusterad.
Även bra att ha en lokal återförsäljare/installatör så det förhoppningsvis går snabbt att få service/hjälp om det krisar.

Daikins nya är väl 1-fas så då får du kolla om det fungerar för era förutsättningar.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.